Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- eksempel fra KROPPSVØING

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- eksempel fra KROPPSVØING"— Utskrift av presentasjonen:

1 - eksempel fra KROPPSVØING
VURDERING FOR LÆRING - eksempel fra KROPPSVØING

2 Arbeidskrav studenter:
Jeg kan planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i orientering Jeg klarer å finne frem til alle postene i riktig rekkefølge innen 90minutter Jeg kan 27 karttegn

3 Kompetansemål i kroppsøvingsfaget som omhandler orientering:
Etter 4. trinn: lage og bruke enkle kart til å orientere seg i nærområdet Etter 7. trinn: orientere seg ved hjelp av kart i kjent terreng Etter 10. trinn: orientere seg ved bruk av kart og kompass i variert terreng og gjere greie for andre måtar å orientere seg på Etter VG3: planleggje og gjennomføre og vurdere turopplegg ved bruk av kart og kompass og andre måtar å orientere seg på

4 Jeg kan plassere terrengdetaljer i forhold til hverandre
Time Aktivitet Læringsmål 1 – 2 Remmenhallen Kort intro. Kartlegging av karttegns kunnskaper. Bilde-o. Gymsalkart. Tegne egne gymsalkart. Passer for 1. – 4.trinn Jeg kan plassere terrengdetaljer i forhold til hverandre Jeg kan bruke symboler for å lage et enkelt kart Jeg kan finne frem på et enkelt gymsalkart 3 – 4 Fotballbanen Kartetsfarger, kartegnsinnlæring. Bilde – o. Norge i bilder kart: postplukk og vanlig o-løype Passer for: 1. – 4. trinn Jeg kan de ulike himmelretningene Jeg vet hva kartets 6 farger symboliserer Jeg kan finne frem på et flyfotokart over skolegården Jeg kan overføre poster fra et flyfotokart til et vanlig skolegårdskart 5 – 6 Karttegninnlæring, karttegn stafett, karttegn løype, skiskytingsorientering. orienteringsbegrep: orientere kartet ledelinje, holdepunkt, tommelgrep 5. – 7. trinn Jeg vet hvordan 10 karttegn ser ut i virkeligheten Jeg kan finne frem på et vanlig orienteringskart Jeg kan orientere kartet og følge ledelinjer 7 – 8 Grus P-plass Fredriksten festning Mobil orientering. Ting-stafett. 5. – 10.trinn Jeg kan finne frem i et terreng ved bruk av mobilen Jeg kan markere poster som andre skal finne Jeg kan finne frem på et vanlig orienterings kart 9 – 10 Grusplass ved Halden tennisklubb Grønlivn. 21 Små løyper. Vanlig orientering. Følge ulike ledelinjer. Passer for 8. – 10.trinn Jeg kan finne frem til poster med ulik vanskelighetsgrad Jeg kan følge ulike ledelinjer i terrenget Jeg vet hva jeg ser etter i terrenget 11 – 12 Strupe v/tennishallen Kompass innlæring, O-løype Passer for de som kan noe orientering 9. – 13.trinn Jeg kan ta en kompasskurs Jeg kan følge en kompasskurs i skogen 13 – 14 Teorirom Karttegn, ledelinjer. Tegne løyper Passer for studenter Jeg kan 27 karttegn Jeg kan planlegge, gjennomføre og evaluere et uv.opplegg i orientering 15 – 18 Oppmøte i gymsal 4 Gjennomføre en orienteringsløype Passer for 8. – 13.trinn Jeg klarer å finne frem til alle postene i riktig rekkefølge innen 90minutter

5 Oversikt over hva elevene skal lære i kroppsøving – hvilke kompetanser de skal nå. Alle kompetansemålene i kroppsøving kan deles inn i de fire kompetanseområdene: Kompetanser elever skal nå: Bevegelses kompetanse Innsats Relasjonell Kognitiv Faguttrykk fra vurderings-veiledningen: Kroppslig læring Selvledelse og gjennomføring Samarbeid og fair play Kompetanse og forståelse Uttrykk som kan brukes i samtale med eleven: Mestring/ Ferdigheter Kunnskap Beskrivelse av kompetansene: Eleven gjør funksjonell bruk av ferdigheter knyttet til: Eleven løser faglige utfordringer etter beste evne uten å gi opp Eleven bruker egen kompetanse til å gjøre andre gode Eleven har kunnskap om aktivitet, trening og helse. Ulike mål som skal nås i timen: Ferdighetsmål: Innsatsmål: Holdningsmål: Kunnskapsmål:

6 Egenutviklingsskjema for studentene
Navn Dato Jeg klarer det bra Jeg er på god vei til å klare det Jeg må øve mer Ferdighetsmål Jeg kan finne frem til alle postene i riktig rekkefølge på en 3km løype innen 90min Holdningsmål Jeg gjør andre gode Innsatsmål Jeg utfordrer meg selv Kunnskapsmål Jeg kan 27 karttegn Jeg kan planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i orientering

7 Egenevaluering orientering
Ferdighetsmål  a Aug.  septe Sept. Jeg kan finne frem til alle postene i riktig rekkefølge på en 3km løype innen 90min 33%  69% Holdningsmål Jeg gjør andre gode  43%  60% Innsatsmål Jeg utfordrer meg selv 48%  79% Kunnskapsmål Jeg kan 27 karttegn 2% 67%  Jeg kan planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg i orientering 50%  

8 FORBEREDELSER OG GJENNOMFØRING
Klasse: Tid: Hvor: Kompetansemål: Delmål: Ferdighetsmål: Innsatsmål: Holdningsmål: Kunnskapsmål: Elev forutsetninger: Utstyr: Tid HVA HVORDAN HVORFOR

9 Klasse: 7.trinn Tid: 3. – 4. time Hvor: Nærskogen Kompetansemål: Vere med i ulike friluftslivsaktivitetar og praktisere trygg ferdsel under varierte vêrtilhøve Følgje enkle reglar og prinsipp for samhandling og samspel og respektere resultata Delmål: Være med å steke pinnebrød på pagodebål i nærskogen. Praktisere trygg ferdsel i skogen og følge enkle regler og prinsipp for samhandling med lærer, elever og naturen Ferdighetsmål: Jeg kan sette opp et pagodebål Jeg kan spikke pinne til pinnebrød Jeg kan steke pinnebrød på bålet Innsatsmål: Jeg utfordrer meg selv ut ifra egne forutsetninger Holdningsmål: Jeg samhandler bra med læreren, de andre i klassen og naturen Kunnskapsmål: Jeg vet hva trygg ferdsel i skogen er Jeg vet hvordan et pagodebål ser ut Jeg vet hvordan jeg kan få fyr på bålet Elev forutsetninger: Utstyr: Tid HVA HVORDAN HVORFOR 10min Samtale om trygg ferdsel i naturen og hvordan du kan samhandle bra med lærer, elev og naturen Alle elever sitter i en sirkel i salen. Lærer forteller om hva som er trygg ferdsel i naturen og hvordan vi kan samarbeide bra med hverandre og naturen For at elevene skal få en god opplevelse av å være i naturen er det viktig å samtale om hvordan vi oppfører oss mot hverandre, og hvordan vi kan samarbeide slik at alle går en god opplevelse. Snakke om trygg ferdsel pga sikkerhet. For at elevene skal bli glad i naturen og forstå hvorfor det er viktig å ta vare på naturen.

10 Egenevaluering Jeg klarer det bra Jeg er på god vei til å klare det
Jeg klarer det bra Jeg er på god vei til å klare det Jeg må øve mer Ferdighetsmål Jeg kan sette opp et pagodebål Jeg kan spikke pinne til pinnebrød Jeg kan steke pinnebrød på bålet Holdningsmål Jeg samhandler bra med læreren, de andre i klassen og naturen Innsatsmål Jeg utfordrer meg selv ut ifra egne forutsetninger Kunnskapsmål Jeg vet hva trygg ferdsel i skogen er Jeg vet hvordan et pagodebål ser ut Jeg vet hvordan jeg kan få fyr på bålet


Laste ned ppt "- eksempel fra KROPPSVØING"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google