Rapport: Å ville utvikle skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Advertisements

Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
U Ungdomstrinn i utvikling Noen forskningsfunn Pulje 2, samling 4 Høsten
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Grunnlaget for innspillet
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
«Å bygge nye Asker kommune»
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Bærekraftig samfunnsutvikling
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Eie, leie eller plasseres?
Regionsamlinger november 2016
KS Utredning og Dokumentasjon
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Tverrfaglig uke for LUT
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Erfaringer med bruk av NS 8435
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Foreldreundersøkelsen 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
KRDs rolle i moderniseringsarbeidet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Sentrale lover og regler
KrFs skolepolitikk.
10 Konjunkturledigheten
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Høstrapport – tall og statistikk
Evaluering Regionrådet
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Rapport: Å ville utvikle skolen Rapport: Å ville utvikle skolen. Skoleeiers satsing på ledelse og rektors rolle Datagrunnlaget for rapporten er Breddeundersøkelser til kommuner, fylkeskommuner, rektorer i grunnskoler og videregående skoler og lærere i grunnskolen (undersøkelsene er representative for norske kommuner og skoler), gjennomført høsten 2003 Studier av utvalgte kommuner, fylkeskommuner og skoler i tidsrommet november 2003 – januar 2004.

Ledelsesregimer i norsk skole Profesjonell-byråkratiske Rektor som den fremste fagperson New Public Management Rektor som redskap for endringspolitikk Lærende organisasjon Rektor som utvikler, samlingspunkt Vi finner alle tre regimene i virke i norsk skole, men med en klart bevegelse mot skolen som en lærende organisasjon.

Hvordan satset det på ledelse? (1) 80 % av landets kommuner har formalisert arbeidsgiverpolitikken og 65 % av landets kommuner har politisk vedtatte mål for kvalitet i skolen. En tydelig arbeidsgiver- og skolepolitikk har betydning for hvordan kommunene satser på skolen og ledelse, og bidrar til å gi retning på satsingen. Utviklingsarbeid står sentralt i kommunenes satsing på ledelse. Rektorene mener at utviklingsarbeid er det kompetanseområdet innen ledelse som i størst grad har betydning for en utvikling av skolen.

Hvordan satses det på ledelse? (2) 43 % av landets kommuner har i stor grad den samme lederopplæringen for skolens ledere som for de øvrige kommunale lederne. En felles lederopplæring kan bidra til at utviklingsarbeid blir sentralt i lederopplæringen. Men det kan også føre til at lederopplæringen blir konsentrert om personalledelse, arbeidsgiveroppgaver og økonomisk planlegging og styring. En for sterk prioritering av mer administrativ kompetanse kan føre til at fokus blir dratt bort fra utviklingsarbeid.

Hva betyr det at skolen er en egen resultatenhet? 52 % av landets kommuner har organisert skolene som egne resultatenheter. At skolen er resultatenhet betyr en klar delegering av ansvar og myndighet. Men bare 41 % av kommunene som har skolene som resultatenheter har delegert ansettelsesmyndighet til rektor. At skolene er resultatenheter betyr en større vektlegging kompetanse innen økonomisk planlegging og styring i lederopplæringen. Rektorene på skoler som er resultatenheter etterspør i større grad enn andre rektorer kompetanse innen disse områdene. Vektleggingen av kompetanse innen økonomisk planlegging og styring kan førte til at fokuset flyttes bort fra utviklingsarbeid. Samtidig gir det at skolene er resultatenheter skolene større handlingsrom. Det er i dag for tidlig å si om det at skolene er resultatenheter vil betyr bedre eller dårligere betingelser for skoleutvikling.

Hva skal til for å utvikle skolen? Et klart flertall av kommunene og rektorene mener at den økonomiske ressurssituasjonen til skolene er tilfredsstillende eller god. Bare 22 % av kommunene og 32 % av rektorene synes den er dårlig. Det som i første rekke kan bidra til å utvikle skolen i følge kommunene, er ikke en bedre økonomi. Det som er viktig er en aktiv ledelse på skolen, en annen organisering av skolens arbeid, bedre samarbeid mellom lærerne og skoleledelsen og bedre samarbeid mellom kommunen og skolen.

Hva skal til for å bedre rektorenes arbeidssituasjon? Over 50 % av rektorene i grunnskolen synes at de må bruke alt for mye tid til administrasjon. En større delegering av ansvar til team på skolen letter administrasjonsbyrden. Bedre samarbeid mellom lærerne kan også bidra. Mer fokus på utviklingsarbeid og pedagogikk bidrar til å lette på administrasjonsbyrden. At kommunene støtter skolene med hensyn til pedagogikk og personalledelse har betydning for rektors arbeidssituasjon når det gjelder administrasjon.

Hva betyr skoleledelsen for lærernes arbeidssituasjon? Et klart flertall av lærerne i grunnskolen er fornøyd med den ledelsen man har. 76 % av lærerne mener at man alltid kan få støtte fra skolens ledelse og 58 % mener at skolens ledelse og lærerne arbeider tett sammen om utviklingen av skolen. På skoler hvor lærerne oppfatter ledelsen som aktiv i utviklingsarbeid, bidrar til å utvikle arbeidsmiljøet, jobber systematisk både med utvikling og med evaluering av skolens praksis, mener lærerne i større grad enn på andre skoler at de har gode muligheter for faglig utvikling og for selv å influere over egen arbeidssituasjon.