Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester."— Utskrift av presentasjonen:

1 KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Om veilederen Målgruppen Målsettinger Tilknytningsformer Beslutningsprosess – sentrale problemstillinger og avveininger Kort om kommune eksemplene Rolleavklaringer Bestillingen Gjennomføringsmodell og suksesskriterier

2 Om veilederen Veilederen skal gi praktisk rettledning i forhold til:
a) En intern BU-organisering av eiendomsdrift/tekniske tjenester b) En ekstern BU-organisering dersom kommunen tar sikte på en større organisatorisk løsrivelse av de samme driftsoppgavene i form av konkurranseutsetting eller selskapsorganisering. forklare prinsippene som ligger til grunn for en BU-organisering ta opp viktige problemstillinger/avveiinger gi råd om hvordan en etablerings- og gjennomføringsprosess kan skje i kommunen.

3 Målgruppen Målgruppen for veilederen er først og fremst politisk og administrativ ledelse i kommunene, og kommunale ledere som jobber med forvaltning/drift av eiendom og tekniske tjenester enten som bestiller eller utfører.

4 Målsettinger Hovedmålsetting Effektivisere driften/tjenesteproduksjon
Delmålsettinger: Klarere definisjon av tjenestens kvalitet og omfang Skaffe oversikt over eiendommenes tilstand Skape rom for profesjonell drift av interne støttetjenester Legge til rette for økt bruk av markedet Synliggjøre kapitalkostnaden Synliggjøre driftskostnader generelt og FDV kostnader spesielt Markedstilpasning av prisnivå Gi mulighet for benchmarking Revitalisere kompetansen i bestiller og utførerleddet. Bedre kundetilfredsheten

5 Tilknytningsformer Tilknytningsformer ved B/U organisering
Internt utførermarked Innenfor kommune - organisasjonen Interkommunalt Samarbeid KF Eksternt utførermarked OPS IKS A AS Diskutere med Eksempler Resultatenhet Egne ju ridiske enheter Konkurranse utsetting

6 Beslutningsprosess Strategiske spørsmål: Vurderingselementer:
Er dette kjerne - eller støtteoppgaver for kommunen? Finnes det et fungerende marked for tjenesten? Vurderingselementer: Langsiktighet, forutsigbarhet og standard på tjenestene Mulighet for styring Kompetanseutvikling Kommunikasjon og samarbeid mellom bestiller og utfører Omstillingskostnader Endringer av pengestrømmer

7 Kort om kommuneeksemplene

8 Rolleavklaringer Samtlige av referansekommunene som har vært med i arbeidet med denne veilederen trekker frem behovet for rolleavklaring som noe av det viktigste for å få til en vellykket omstillingsprosess. Utfører ”Leverandør” Bestiller ”Kunde” Avtale Tjenesteyting Bestilling, betaling

9 Bestiller rollen i tre nivåer
Kommunestyret/ordfører Sentral administrasjonen/rådmannen Fagspesifikk bestillerenhet

10 Bestillingen

11 Gjennomføringsmodell og suksesskriterier


Laste ned ppt "KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google