MILJØTERAPI SOM DIALOGISK SAMHANDLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Advertisements

Implementering av KT på en behandlingsenhet Arne Repål.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
En positiv skoleforelder.
PALS.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Ny læreplan… Høst 2017.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
OPPLÆRING AV PASIENTENE
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Matematikk på ungdomstrinnet
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Velkommen til foreldremøte
VIS- Veiledning, integrering og samskaping
«Når alle er like viktige»
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å måtte ta et skritt unna
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Tverrfaglige tema.
Folkehelse - et felles ansvar
Velkommen til foreldremøte
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
FIT: Feedback informerte tjenester
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

MILJØTERAPI SOM DIALOGISK SAMHANDLING Leif Jonny Mandelid SEPREP Innlegg på ISPS Hamar 2017

Historisk bakteppe Vekslende holdning til «avvikere» Side om side: «Lev og la leve» (Geel) Katastrofen: Ufornuft absolutt skilt fra fornuft: «Oss versus dem» Utestenging Innesperring Moralsk behandling (Pinel): Begynnende miljøterapi: Vokteren blir pleier

Moralsk behandlingsskjebne: 1850 - 1950 Kloke prinsipper: Den gale som potensielt rasjonelt medmenneske, men: Institusjonaliserte absolutte prinsipper (monologisk ekspertvelde og atferdskontroll) Overfylte avdelinger: Håpløshet og apati «One size fits all»: Individet utslettes Samfunn på siden av samfunnet

Differensiering og individualisering: 1950 - Unngå institusjonalisering og sykeliggjøring Differansiere behandlingen til ulike pasientgrupper Therapeutic Community (Psykodynamisk) WAS (Empirisk) Relasjonsarbeid (Thorgaards LTH 5: Empati gjennom kjennskap til den enkelte) Kognitiv miljøterapi

Miljøterapeuten som bevisst og aktiv relasjonsarbeider Som omgivelse for brukeren: Trygghet, kontinuitet, god atmosfære, romming Som speilende annen: Respekt og positiv bekreftelse i dagligdagse møter og gjøremål: «Mikrohendelser» Som hjelpe-ego/selv-forlenger Som modell for common sense

Miljøterapeuten som myndiggjørende recoverypartner Snakker med, ikke om eller til brukeren Avstår fra/deler makt Opprettholder håp Lytter åpent Praktiserer heling: Speiler personen, ikke bare symptomer og funksjonssvikt Tilgjengelig og praktisk støttespiller Både elev og lærer i gjensidig læring

Fremtiden Praktisere dialog: «Jeg og du», ikke «Oss i motsetning til dem» Bringe dialogen ut i lokal – og storsamfunn: Bygge ned den «veggløse institusjonen» Utvide common sense = Felles forståelse Fra integrering til inklusjon Mennesker med krevende psykiske tilstander lever bestandig i et miljø – som alle andre! # Fin #