Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FIT: Feedback informerte tjenester

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FIT: Feedback informerte tjenester"— Utskrift av presentasjonen:

1 FIT: Feedback informerte tjenester
HELSE OG SOSIAL | AVDELING FIT: Feedback informerte tjenester Ved Kenneth Haugjord, Psykolog, Kristiansand kommune

2 Skal snakke om .. Hva er FIT Gode grunner til å benytte FIT:
Forskning Fag og fagpolitiske argumenter for bruken av FIT Evaluering og utvikling av tjenester Hvordan bruke FIT-Outcomes Viktigheten av en FIT-kultur og Recovery kultur Erfaringer og Implementering HELSE OG SOSIAL | AVDELING

3 Gå til menti.com HELSE OG SOSIAL | AVDELING

4 A) Kort fortalt, hva er FIT ?
To skjema. ORS og SRS ORS: feedback på endring/ Hvordan har du det ? Hjelper/terapeuters vurdering av endring SRS : Feedback på allianse/ Hvordan var samtalen? terapeuters vurdering av allianse Terapeuters vurdering av egen prestasjon Et evalueringsverktøy og «en måte å jobbe på» Utviklet av Barry Duncan og Scott Miller FIT bygger på oppsummert forskning av hva som er virksomme faktorer i terapeutisk endringsarbeid, og legger vekt på fellesfaktorene

5 Saul Rosenzweig(1907–2004) Alle terapier er like effektive(1939), aller er vinnere Argumenterte for at “fellesfaktorene” er viktigere en tekniske forskjeller Lubortsky(1975), sammenliknet ulike terapier og fant få signifikante forskjeller HELSE OG SOSIAL | AVDELING

6 Endringssirkelen. (Lambert)

7 Jobbe kunnskapsbasert?
HELSE OG SOSIAL | AVDELING

8 Evidensbasert praksis?”

9 Feedback-forskning Morten Ankers parstudie
461 norske par i parterapi ved to familiekontor To grupper: •Vanlig terapi uten feedback •Vanlig terapi med feedback Prosentvis hvor mange par der begge opplevde signifikant bedring •Terapi uten feedback: 23% •Terapi med feedback: 51% •Feedback: 50% mindre separasjon / skilsmisse Anker, M., Duncan, B., & Sparks, J. (2009). The effect of feedback on outcome in Marital therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(4),

10 En kunnskapsoppsummering fra FHI
Bruk av feedback er ønskelig i et tjenesteforberedende perspektiv Brukermedvirkning Forbedrer effektivitet Særlig overfor sårbare forløp - Trenger mer forskning HELSE OG SOSIAL | AVDELING

11 B) Hvorfor FIT/ Brukermedvirkning
Nasjonale føringer Menneskerettigheter, etiske og demokratiske prinsipper Faglig begrunnelser God samfunnsøkonomi

12 Nasjonale føringer Brukermedvirkning, mestring og recovery

13 Sammen om mestring: (Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne) Klient- og resultatstyrt praksis (KOR/FIT) er den best dokumenterte metoden for systematiske tilbakemeldinger fra brukeren Primærhelsemelding: «Ingen beslutning om meg uten meg» utvikle verktøy og metoder som ivaretar dette HELSE OG SOSIAL | AVDELING

14 Hva sier «de vise» «Det viktigste er å jobbe for å skape et engasjement hos personen som søker hjelp»(Sitat: Scott Miller) «Det viktigste vi gjør for ungdommen når de søker hjelp er å jobbe med «sense of agency»»(sitat: Pete Fonagy) Sense of agency: Følelse av kontroll og påvirkning på det man gjør, føler og tenker. «Kan fint inngå i begrepet myndiggjøring»

15 Samfunnsøkonomien Brukermedvirkning kan være det mest avgjørende for en bærekraftig utvikling av psykiske helsetjenester Sannsynlig at det er i brukermedvirkningen man finner «det faglige gull» Myndiggjøring, respekt, ydmykhet, er verdier som handler om å synligjøre brukerens egne ressurser og videreutvikle disse også mtp fremtidig vansker.

16 Konklusjon: En endret psykisk helsetjeneste ?

17 Et retningsvalg mot en endret psykisk helsetjeneste
OG

18 HELSE OG SOSIAL | AVDELING

19 ORS Klienten fyller ut skjemaet i starten av samtalen

20

21 SRS Klienten fyller ut dette skjemaet etter samtalen

22 Grafen SRS skåre ORS skåre

23 Din oversikt

24 Erfaringer ift implementering
Bastionen i sør ??

25 Positive erfaringer Mange gode tilbakemeldinger
Etterspørres av brukere Gir retning i hjelpen og spør om andre ting enn tidligere Kvalitetssikring Passer godt til den kommunale metode HELSE OG SOSIAL | AVDELING

26 Utfordringer Brukere som er lei av skjemautfylling
Gir brukeren ærlige tilbakemelding? Brukermedvirkning kan bryte med forventninger til tjenesten ! Annet utilsiktet ..myndiggjøring/ansvar Utilsiktet sten til byrden?

27 Motstand hos hjelperen
Merarbeid – mye annet vi også skal gjøre Direkte registrering på nettside/app vesentlig for å oppleve nytte Passer ikke inn i arbeidsform Anser ikke seg selv om terapeut Forstår ikke nytten av FIT Opprettholdelse av engasjement over tid HELSE OG SOSIAL | AVDELING

28 Hvordan introdusere FIT til brukere
Ønske om å vite at hjelpen hjelper Ønske å jobbe med alliansen Ønske om tilbakemeldinger også negative Ønske om å jobbe med ressurser og brukermedvirkning HELSE OG SOSIAL | AVDELING

29 Viktig å tenke på i implementeringshensyn
Viktig å ha noen tanker om hvordan det er å bli evaluert, positivt og negativt. Veiledning Balansepunkt mellom frivillighet og tvang Viktig at det er et positivt engasjement hos ansatte for å oppnå ønsket effekt/engasjement hos bruker/pasient Kultur-bygging tar tid

30 Skape en FIT kultur utforske og videreutvikle brukermedvirkning på individnivå og på systemnivå Utvikle systemer for å ta i mot feedback og bruke feedback Hvordan bruker vi all innsamlet data til å utvikle bedre tjenester ? Tar tid å bygge kultur og må jobbes med over tid.

31 Sitater: «FIT kultur» «Det er nesten som røykeloven. Nå er det helt naturlig at det er slik, helt naturlig for meg å bruke FIT. Før hadde vi jo egentlig ikke anelse om hva vi holdt på med, for vi spurte jo ikke brukerne systematisk slik vi gjør nå, avslutter Egelid.»(napha artikkel) Viktig å jobbe langsiktig

32 Veiledning Saks-veiledning i gruppe eller individuelt med FIT som utgangspunkt Individuell veiledning med mulighet til å reflektere og få veiledning på egen utvikling som hjelper HELSE OG SOSIAL | AVDELING

33 FIT-nettverk Involverte parter: Hensikt: Kommuner UIA Sykehus FM
NAPHA/RVTS Hensikt: Opprettholde engasjement Dele erfaringer Kunnskapsutveksling Ta kontakt med HELSE OG SOSIAL | AVDELING

34 Skipper og Los på samme skute

35 Nyttige lenker/referanser
psykoterapi-behov-kompetanseutvikling?redirected=1

36 HELSE OG SOSIAL | AVDELING


Laste ned ppt "FIT: Feedback informerte tjenester"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google