Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Prosjekt i regi av Rogaland fylkeskommune
2
Deltakere fra Jåttå: Therese Daniela Lindø, faglærer Karoline Kleiberg Magnusen, kontaktlærer Ressursgruppe: Marianne Nyquist Rottem, avdelingsleder elevtjenesten Lisbeth Thorsnæs, avdelingsleder helse- og oppvekstfag I tillegg har to andre faglærere deltatt på dag og kveldsseminarer.
3
Bakgrunn for valg av problemstilling
Elevene skal ut å arbeide med mennesker med ulike behov. Det er viktig at elevene behersker norsk både skriftlig og muntlig. Konkurranse om læreplasser. Bruk av fagspråk
4
Problemstilling 1 Hvordan kan vi øve elevene opp til å forstå og bli trygge i begreper som er viktige for å kunne bli en profesjonell yrkesutøver innen helse- og oppvekstfag?
5
Problemstilling 2 Hvordan kan vi styrke kommunikasjonen og trygge et klassemiljø ved å bruke «FuelBox Nye medborgere» i opplæringen i faget kommunikasjon og samhandling på videregående trinn1?
6
Prosjektbeskrivelse Ved å bruke «FuelBox», nye medborgere i tema knyttet til årsplanen mener vi at det vil styrke elevenes evne til å kommunisere med medelever, utvikle gode relasjoner og øve opp begreper som er viktige senere i opplæringen og i yrkesutøvelse.
7
Faglærer i kommunikasjon og samhandling har fulgt opp elevene i faget yrkesfaglig fordypning når de har været ute i praksis. Elevene har fått praktiske oppgaver der kompetansemålene i kommunikasjon og samhandling er brukt i kommunikasjon med ansatte og beboere på et sykehjem.
8
Bruk av FUELBOX i undervisningen
Programfaget kommunikasjon og samhandling handler om møtet mellom menneske, uavhengig av alder, språk, kultur, religion, livsførsel eller funksjonsnivå.
9
Faget omfatter bevisstgjøring av egen væremåte og egen atferd overfor brukere.
Faget handler også om de krav samfunnet setter til yrkesutøveren slik at de i yrkesutøvelsen viser sosial kompetanse, yter service og legger vekt på brukermedvirkning.
10
Kompetansemål, K1 Gjør greie for og gi eksempler på hva holdninger, verdier og menneskesyn er, med utgangspunkt i ulike psykologiske perspektiver.
11
Eksempler på kort fra FUELBOXEN
Hvem eller hva påvirker dine verdier og holdninger? Hvordan kan vi være tolerante med hverandre og godta ulikheter? Hva kjennetegner mennesker som tør være annerledes? Hva betyr respekt for deg?
12
Kompetansemål, K2 Grunngi og vurdere egne holdninger og væremåter når omsorg og utvikling hos brukeren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre
13
Eksempler på kort fra FUELBOXEN
Hvilke egenskaper tror du partneren din eller din beste venn setter mest pris på hos deg? Hvordan er du til hjelp for andre?
14
Kompetansemål, K6 Forklare hva sosial kompetanse vil si, og gi eksempler på hvordan en selv kan bruke sosial kompetanse i møte med mennesker som er avhengig av tilbud i helse, oppvekst og sosialsektoren
15
Eksempler på kort fra FUELBOXEN
Hva slags førsteinntrykk tror du at du gir? Hvordan vil du beskrive deg selv med tre ord? Hva er dine beste egenskaper? Hva kjennetegner et godt samarbeid?
16
Metodevalg Fuelbox ble bruk i makkerpar/grupper i ca. 10 uker. Fast på timeplanen, 45 min hver fredag
17
FUELwalk FUELmoment FUELrefleksjon FUELspeed-date FUELdate
18
Tanker etter bruk av FUELBOX (Nye medborgere)
Noen spørsmål var både vanskelige og for personlige, med tanke på elevgruppen. Lærer må gjøre en utvelgelse av spørsmål knyttet til et aktuelt tema Få elever med minoritetsbakgrunn (2)
19
FUELBOX nye medborgere kan brukes av hele klassen (15)
Elevene blir bedre kjent, snakker om tema som de vanligvis ikke tar opp. Kjekt å knytte FUELBOX direkte til kompetansemål. FUELBOX ungdom og FUELbox nye medborgere, utfyller hverandre
20
Yrkesfaglig fordypning
Praktisk vurderingssituasjon K3 Elevene skal kunne gjøre greie for hva som kjennetegner kommunikasjon som fremmer helse, trivsel, og velvære, og selv medvirke til det
21
K4 Eleven skal kunne kommunisere med ulike brukere ut i fra deres behov og modenhetsnivå
22
Praktisk oppgave Eleven skal gjennom samtale med ansatte og beboere/brukere vise hvordan hun kommuniserer. Det kan være samtale som foregår under stell, måltid eller annen aktivitet.
23
Vurdering Vurderingskriterier Egenvurdering Dialogsamtale mellom elev og lærer
24
Flykning kompetent skole
Litteratur Flykning kompetent skole av Kjersti Tveitereid, Hildegunn Fandrem og Stine Sævik «Å se og snakke om barna og ungdommene som en ressurs gjennom å uttrykke positive forventninger » «Praktisk vurdering i sykehjem, møter elevene med positive forventninger slik at de kan vis hva de kan.»
25
«Læreren som relasjonsarbeider og lærerens profesjonelle strategier» Didaktiske og sosiale Bruk av FUELBOX er et eksempel på en strategi (verktøy) for å bygge et godt læringsmiljø Jobbe med begreper og nøkkelord er også en strategi
26
Mangfold og mestring i barnehage og skole, migrasjon som risikofaktor og ressurs av Hildegunn Fandrem Tilhørighetsopplevelser Bruke tid sammen med elevene ute på sykehjem Mål i yrkesutøvelse der elevene presenterer eget land Mål i helsefremmende arbeid, der elevene lager mat fra eget land.
27
Leiing av endringsarbeid i skulen Av Sigrun K. Ertesvåg Kap
Leiing av endringsarbeid i skulen Av Sigrun K. Ertesvåg Kap.6 Leiing av endringsarbeid Kap.7 Kollektiv Kultur Felles fokusområde for pedagogisk personale, Vurdering for læring Endring av vurderingspraksis i yrkesfaglig fordypning.
28
Refleksjon/konklusjon
Inntak, fordeling av elever i klasser Antall i hver klasse Bruk av studieverksted/elevtjenesten Innlæring av begreper Lærerressurs
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.