Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Kapittel 3 Bruk og brukere 30. august 2016 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo

2 Idag Hvem er brukerne? Hva er bruk? Kognisjon Kognitive rammeverk
INF1500 – kapittel 3

3 Hvorfor forstå brukere og bruk?
For å forstå interaksjon For å informere design For å gjøre evaluering av systemer og prototyper For å etablere brukernes krav på fremtidige systemer For å forstå brukernes behov For å forstå brukernes aktiviteter For å forstå brukerens kontekst/situasjon/omgivelse Betingelse for mulighet for å lage ”bedre” systemer ……. INF1500 – kapittel 3

4 Bruk? Bruke datamaskinen; hva er målet eller hensikten?
Bruke ord? Bruke verktøy? Bruke utstyr? Lytte til musikk, betale en regning, lage en rapport, skrive et brev, samtale med vennen din? INF1500 – kapittel 3

5 Hvem/hvor/når/hvorfor er brukeren?
INF1500 – kapittel 3

6 Mennesket - brukeren Planlegger, tenker, lærer, husker, forstår andre, snakker med andre, lytter, tar beslutninger, løser problemer, henter informasjon, drømmer, ljuger… ”i hodet aktiviteter”. Sitte på stol, løpe, gå, sykle, padle, ligge, tenke, reise…”i kroppen aktiviteter”. INF1500 – kapittel 3

7 Hvordan “forstå” mennesker som brukere?
Tanker? Kognisjon? Kropp og bevegelse? Følelser? Behov? Relasjon til steder, andre mennesker, “ting”, omgivelser? INF1500 – kapittel 3

8 Kognisjon Oppmerksomhet (attention) Persepsjon og gjenkjenning
Minne - hukommelse Lese, snakke og lytte Problemløse, planlegge, resonere, lære, utvikle, ta beslutninger INF1500 – kapittel 3

9 Oppmerksomhet Fokus – del og helhet
Forelesningssalen Gjør at vi kan fokusere på det som er ”oppgaven” eller ”interessen vår” Alle sansene; syn (visuelt), hørsel (lyd), taktilt (ting å kjenne på), lukt, smak INF1500 – kapittel 3

10 Video Om oppmerksomhet… https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY
INF1500 – kapittel 3

11 Implikasjoner – oppmerksomhet
Gjør informasjon tydelig Bruke teknikker for å ”fremheve” – farger, rekkefølge, sekvenser, lyder Unngå ”støy” Unngå å bruke ”effekter” kun fordi det er mulig;) INF1500 – kapittel 3

12 Persepsjon og gjenkjenning
Hvordan informasjon blir ”innhentet” fra verden og omgjort til ”erfaringer” Hvordan ”kjenner vi igjen” noe vi har sett og erfart fra før? INF1500 – kapittel 3

13 Implikasjoner for design
Ikoner – minne om noe i ”verden” Metaforer – gjenkjennbart/familiært Gruppering av informasjon Tydelighet Enkelhet INF1500 – kapittel 3

14 Minne Erfare – så gjenskape
Vi husker ikke alt, filtrering og ”prosessering” av det vi opplever Betydningen av situasjon/kontekst/omgivelse Huske bilder/tall/tekst/lukter – forskjeller? INF1500 – kapittel 3

15 Gjenkjenning versus husk
Kommando grensesnitt v.s grafiske grensesnitt ”Easier to regonize than recall…” Det er lettere å gjenkjenne enn det er å huske noe. INF1500 – kapittel 3

16 Øvelse Se rett frem. Skriv ned hva slags Lukk øynene Åpne øyne
Materialer det er på veggene på sidene og bak i dette rommet Hva slags farge, form, materiale er det på klærne til sidemann. Lukk øynene Åpne øyne INF1500 – kapittel 3

17 7 pluss minus 2 Georg Miller – undersøkelser av minne Kortidsminne
Langtidsminne INF1500 – kapittel 3

18 Mennesker – Maskiner; Minne
Menneskenes ”egenskaper” Maskinens ”egenskaper” INF1500 – kapittel 3

19 Design implikasjoner - minne
Ikke overbelast minne… Design..”recognition is easier than recalling” En måte – mange måter for å gjenfinne; tagging, filstrukturer, farger, tids stempling etc… INF1500 – kapittel 3

20 Kognitive rammeverk Interne Eksterne Mentale modeller
Gjennomføring og evaluering ”gulf” Informasjons prosess Eksterne Distribuert kognisjon Ekstern kognisjon Embodied/Kroppslig (legemlig) kognisjon INF1500 – kapittel 3

21 Mentale modeller Vi utvikler en forståelse av systemet gjennom å lære det – og bruke det Kunnskap er ofte beskrevet som mentale modeller Hva er neste steg i interaksjonen? Hva skal en gjøre ved feilsituasjoner? Bevisste og ”ubevisste” prosesser Dype og grunne modeller – hvordan virker termostaten, og hvordan regulerer jeg temperaturen? INF1500 – kapittel 3

22 Kognisjon fra ”i hodet” til ”i-verden”
Menneske – ting - omgivelse; Verktøy, mennesker, diagrammer, kikkerter… Dele kunnskap – samhandling og samarbeide INF1500 – kapittel 3

23 Oppsummering Brukeren – finnes hun?
Oppmerksomhet, minne, persepsjon, læring Oppgaver og aktiviteter som brukere gjør via datamaskiner I forhold til oppmerksomhet I forhold til minne I forhold til persepsjon Teoretiske rammeverkt – interne/eksterne INF1500 – kapittel 3


Laste ned ppt "INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google