Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
5. Januar 2017 Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre Dosent Hanne Christensen (LUI) og førstelektor Nina Misvær (SHA)

2 Ulike profesjoner – de samme barna
To engasjerte damer med profesjonskunnskap som snakker “samme språk” Artikkelen er forankre i hvert vår fagfelt: Hva har vi lest? Hva har vi erfart? Hva er viktig kunnskap for studentene våre? Vi har løftet fram tre kasus: Hva må læreren se etter og hvordan? Handle? Hva er gode systemer for samarbeid på skolenivå? Foreldrenes rolle i det tverrfaglige samarbeidet? H og N: Disposisjon - innledning

3 Samarbeid i skolehverdagen
Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet […] (Opplæringsloven § 1-1) en tilstand av velvære (well-being) der individet kan realisere sine muligheter, kan håndtere normale stresssituasjoner i livet, kan arbeide på en fruktbar og produktiv måte og har mulighet til å bidra overfor andre og i samfunnet […] (WHO) I samarbeid med skole, elever og foreldre skal skolehelsetjenesten arbeide for å fremme godt læringsmiljø. Fordi skolehelsetjenesten har en kontaktflate mot alle barna i skolen, har tjenesten en mulighet til å fange opp barn og unge med problemer på et tidlig stadium. (Kunnskapsdepartementet, St. meld. 16, ) H og N:

4 Anbefalte normtall for skolehelsetjenesten
BARNESKOLE En helsesøster i 35 % stilling for 100 elever En lege i 5 % stilling for 100 elever En fysioterapeut i 7 % stilling for 100 elever UNGDOMSSKOLE En helsesøster i 100 % stilling for 550 elever (18 %: 100) En lege i 20 % stilling for 550 elever En fysioterapeut i 38 % stilling for 550 elever (Helsedirektoratet, 2010)

5 FAKTORER SOM FREMMER SAMARBEID:
- inkludering - tilgjengelighet - kjennskap til hverandres arbeidsområder og kompetanse - felles språk (kjenne begreper som f eks helse og trivsel) - ressurser - felles planleggingstid - integrerte planer (Hjälmhult 1999, Hjälmhult mfl 2002) FAKTORER SOM FREMMER SAMARBEID:

6 Skolens ledelse har ansvar for å bygge et godt læringsmiljø
Hvor mangfold er en norm, ikke som et uønsket onde For å utvikle en slik praksis og holdning, må skolens ledelse både gi hjelp og kreve innsats Og legge til rette for samarbeid med ulike profesjoner; (i) å utvikle et best mulig læringsmiljø for alle, (ii) å ha tidlig innsats for overfor utsatte grupper av elever gjennom å fange opp og følge opp utsatte barn og unge, (iii) gi rask hjelp til elever som trenger særskilt oppfølging fra andre tjenester, gjennom godt tverretatlig samarbeid og samarbeid med foreldre og foresatte og (iv) å bidra til økt læringsutbytte hos elevene, uten at innsatsen bidrar til økt segregering (Borg, Christensen, Fossestøl og Pålshaugen, 2015) H

7 Se – prøve å forstå - tiltak
Læreren må være villig til å bruke sitt faglige skjønn, det vil si han må være villig til å bruke sin førstepersonerfaring (Grimen, 2008). Eksempel på kasus: Fravær Tiltak på skolenivå: klare rutiner + en profesjonell lærer må ha engasjement, orden og årvåkenhet Tiltak på individnivå: Vi presenterer konkrete program og gir ut noen “verktøy” Samarbeid med foreldrene: Generelt vil vi si at man bør snakke MED foreldre og elever, og ikke prate OM (øve på dette i utdanningene) Læreren må melde til helsesøster – sammen finner de ut hva som er de beste tiltakene Gro er borte fra skolen i dag også! Jeg kikker etter i protokollen og ser at det var hun forrige torsdag og torsdagen før det også. Begge gangene har mor skrevet melding om fraværet: Forkjølet. Det er da rart med en forkjølelse hver torsdag! Er det noen bestemte fag hun har den dagen, bestemte lærere som gjør at hun er borte eller er det noe annet? Dette må jeg undersøke – og det raskest mulig. Jeg tar en telefon hjem så raskt jeg kan. For Gro kan det kanskje være nok at skolen arbeider med vennegrupper i klassen, at helsesøster tilbyr støttesamtaler og at mor får hjelp og støtte for sine problemer. Endret oppførsel Henvendelse til skolen

8 Tverrfaglig samarbeid må hvile på
kunnskaps om hverandres fagområder forståelse og respekt for hverandres fagområder utveksling og utvikling av ny kunnskap (Nyhus, Myrbakken og Risløw, 2010 s. 8) H og N


Laste ned ppt "Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google