LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Nav veileder i videregående skole
Barnesyn og barns medvirkning
Undervisnings- og vurderingsformer
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Effektiv undervisning
En introduksjon.
Arbeidet med prosjektskissen
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Vurdering i Kunnskapsløftet
Grunnleggende om veiledning
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Ny vri oppgave Wasim og Lise
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Valgfag innsats for andre
PRAKSISMØTE.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Samtalens didaktiske muligheter
Elever og foresatte 10.trinn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Matematikk på ungdomstrinnet
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Mattias Øhra 2002.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Velkommen til foreldremøte
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
En kort innføring til foreldre
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør

DISPOSISJON Hvilke oppgaver har lærer? Samarbeidspartnere? Fokus: veiledning

VEILEDNINGSSTIL direkte og indirekte veiledning Direkte: pågående, rådgivende bedreviter- Veilederrolle: monologisk med en løsning Indirekte: lyttende, spørrende – Veilederrolle- respekt for elev

VEILEDNINGSSAMTALEN Veiledningssamtalen med elever: ”en strukturert utviklingsprosess hvor det handler om å hjelpe eleven til å hjelpe seg selv” (2001:14).

6 KOMPONENTER I VEILEDNING Mål –strukturere arbeidet Form- planlagt, spontant Innhold-fag, arbeidsmåte,personlig,sosial Relasjon-tillit, assymmetri, likeverdig Veilederens personlige stil og væremåte Kontekst- sammenheng for veiledning Elevens rolle og innflytelse

Eksempel på veiledning-innhold

OVERVEIELSER OM VEILEDNING elevsstyrte undervisningsformer er mer menings- og utbytterikt for eleven individuelt tilpasset krevende arbeidsform ressursmessig ELEVER: subjekter i læringsprosessen Konsekvens: motivasjon og ansvar for egen læring øker

A. SOSIALE,FAGLIGE OG PED.PSYK. Selvstendig læringsarbeid forutsetter sosial og faglig deltakelse av team og elever Større ansvar i egen læring forutsetter evne og lyst til å bli aktiv Dilemma: Hva med elever som verken evner (mange årsaker) faglig eller sosial deltakelse?

VGOTSKY ( ) Teori om forholdet mellom menneske og kultur, tenkning og språk. Utgangspunkt: Vi lærer først og fremst i samspill med andre. Samspill: Kunnskap blir internalisert. Sosial samhandling: Betingelse for læring.

Vygotsky Mening og forståelse oppstår i selve kommunikasjonsprosessen (mellom elever,elev-lærer, og lærere bl.a.) Sosiokulturelt læringssyn: Kunnskap er ikke objektiv og gitt, men elevene konstruerer sin kunnskap ut fra egne erfaringer og kunnskaper de har fra før.

Vygotsky Hovedmotivasjon for læring: interesse. Egenaktivitet og elevenes nysgjerrighet. Mål for undervisning og læring: Allsidig utvikling av personlighet, kompetanse, ikke ensidig kognitiv utvikling. Faglige og ”sosiale” krav settes til lærer. Lærerrollen utvikles og utvides til å være veileder, mindre som kunnskapsutøver.

VEILEDNING I PROSJEKT Veiledning:dialog om saksforhold, samarbeid (i gruppe), arbeidsprosess Veileder gir: utfordring - støtte Veileder er: ”ekspert” Metakommunikasjon om prosess og veiledning.

VEILEDNING-FORM,”KOKEBOK” Forberedelsesfase: (behov for informasjon om mål, rammer, innlevering, div. regler er ubegrenset, er de motivasjonsdempende/ødeleggende?)

VEILEDNING forts. Gjennomføringen: Veiledning underveis. Elevers strategi for læring, bruk av veileder underveis…) Lærer som ”medkonstruktør av kunnskap” Avslutning og evaluering (”vurderingsspråk” annerledes her enn i tidligere faser i prosjektet)

VEILEDNING Kunne yte kvalifisert veiledning.Kartlegge gruppens kunnskap, evne til samarbeid, driv. Veilederen må hjelpe gruppen med arbeidsformer (hvor mye?) og etablere et godt samarbeid. For å få til dette kreves refleksjon over egen læreprosess som lærende under veiledning Elevene eier egen læreprosess!

VEILEDNING For å opparbeide erfaring er det viktig at veilederens rolle tas med i evalueringsarbeidet i læreprosessen. Lærer og elever kommer med relevante spørsmål og i læreprosessen Oppmuntre til videre arbeid. Forutsetning: forståelse for elevers forutsetninger og interesser. Sikre at formelle rammer og krav blir oppfylt.

Konsekvenser av veiledning Veiledning: privatisert og foregår i lukkede rom mellom en lærer og en elev krevende for dagens lærere Behov for styrking av kompetanse for lærere? nyorganisering av klasserom fører til produktive læringsfellesskap

IKT OG LÆRINGSMILJØ Etablere læringsmiljøer der IKT som artefakt står sentralt IKT er et arbeidsredskap fortolkningen av lærerrollen vil bli satt på spill

AVSLUTNING Det finnes svært mange varianter av veiledning i læring. Arbeidets egenart. For mange elever kan læringsutbytte være stort under veiledning. Å være veileder kan kreve andre kvalifikasjoner enn i klasserommet: Differensiering i veiledning, større faglig og personlig engasjement, gir inspirasjon, blir bedre kjent med elever og lærere.

KILDER: Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) Ludvigsen, Rasmussen og Solheim. Om prosjektarbeid I: Perspektiver på Reform 97 / Sylvi Stenersen Hovdenak (red.). Ny teknologi - nye praksisformer : teoretiske og empiriske analyser av IKT i bruk / redigert av Sten R. Ludvigsen og Svein Østerud. Bratholm og Tholin. Lærer i dialog med elever- om veiledning og lærerrollen. I: Norsk pedagogisk tidsskrift nr