Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOda Rasmussen Endret for 7 år siden
1
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land 1.-10. trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet PedIT AS eid av fire kommuner i Møre og Romsdal
2
Norsk Nettskole - PedIT
3
Handlingsplan for samiske språk- tiltak 32
4
Læringssyn Læring er en sosial prosess med læreren som medaktør Gruppa er katalysator for læring Gruppa er kilde til læring Gruppa er mottaker av læring Samhandling og samlæring Sosiale relasjoner i gruppa viktige for læring
5
Sosial tilstedeværelse Opplevelsen av tilhørighet og fellesskap
6
Intimacy og Immediacy Intimacy: Opplevelsen av nærhet Immediacy: Umiddelbarhet – tilgjengelighet i responstid og engasjement (rolleforståelse)
7
Synkron/asynkron
8
Dennis Foley fra Australia. (Professor i forskning på urbefolkning.) Han har forsket mye på undervisning og fjernundervisning av folk i minoritetskulturer, blant annet aboriginer, irske reisende (travellers) og samer. Det er ikke alltid at lengre leksjoner er beste middel for læring. Å måtte binde opp 2 – 3 timer sammenhengende fast tid, førte til en del frafall, og ikke gjennomførte opplegg. Mindre og mer oppdelte asynkrone leksjoner har vist seg å gi størst utbytte.
9
Felles arena med språklige forbilder, et sted å bruke språket skriftlig og muntlig.
10
Teknologien som moderator Delegasjon Vi kan aktivt modellere den beste fordelingen av teknologiske og menneskelige ressurser tilpasset det enkelte e-læringsprosjektet. Eks datosperre på forum
11
Intimacy + Immediacy + Intuitivity= Enthusiasm
12
Eksempel på leksjon http://www.globalskolen.no/web/PageND.aspx?i d=2748218
13
Alle kan bruke video Video kan tas rett opp i PedIT Leksjonsinnhold Innlevering av elevarbeider Oppgaver Vurderinger og tilbakemeldinger Webkamera eller eksternt kamera
14
Eline leverer videolekse
16
Hensikt i prosjektet Utvikle ressursleksjoner som utgangspunkt for undervisningen (jfr. Globalskolemodell) Hver lærer kan enkelt tilpasse til eget bruk Designe hele læringsprosesser, ikke bare læringsressurser Samle elever i et digitalt miljø for å skape et felles lærings- og språkmiljø for de som bor spredt. Asynkron tankegang – mindre organisering på den enkelte skole
17
Forankring Viktig suksessfaktor er forankring hos skoleledelse fra starten av prosjektet Føringer på hvem som skal være med
18
Veien videre Ressursgruppe for å bygge eksempler på leksjon mm. Oppstartskonferanse med alle involverte lærere Kombinasjon samlinger/ nettbasert
19
Innhold Nettpedagogiske diskusjoner Bruk av læringsplattform Utvikling av egne leksjoner Nettet som støtte for ordinær undervisning Eksterne digitale ressurser Utvikle egne digitale ressurser, lyd, multimedia Oppgaver og kommunikasjon på nett Lærerrollen, veiledning og vurdering på nett
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.