Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Http://www-lu.hive.no/iktnlp/ Mattias Øhra 2002.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Http://www-lu.hive.no/iktnlp/ Mattias Øhra 2002."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mattias Øhra 2002

2 IKT-FRELSEN? Teknologien løser ikke på noen som helst måte de kompliserte og mangfoldige fenomener innefor læring og utdanning Teknologisk overtro bygger på sammenblanding av informasjon og kunnskap.

3 IKT og læring IKT endrer forutsetningene for læring og formell undervisning. Den løser og skaper nye problemer. Teknologien påvirker arbeidsfordelingen mellom individ, kollektiv og redskaper og mellom hva vi gjør i hodet, med våre egen kropp og med teknologien. Læring handler om samspillet mellom mennesker og slike ressurser. Læring og utvikling skjer gjennom deltakelse i sosiale praksiser og gjennom kommunikasjon med andre (Seljø 00)

4 Menneske og teknologi På den ene siden må teknologien gjøres sosial og settes i sentrum av et relasjonelt fellesskap. På den andre siden kan ikke skolen skille teknologien bort fra det humanistiske og kulturelle felt

5 Sokrates om skriftspråket Fra dialogen Faidros (Platon).
Platon lar Sokrates beklage seg over ungdommen som ikke lenger lærer seg tekster utenat, men fusker gjennom å lese dem. ”For denne oppfinnelse (skriften) vil skape glemsel i lærlingenes sjel ved at minnet forsømmes. Av tillit til skriften vil de hente sitt minne utenfra, fra fremmede tegn, ikke innenfra, fra dem selv. Så ikke et minnets, men et påminnelsens middel har du oppfunnet. Og du bibringer lærlingene ikke visdommens sannhet, men dens skinn. Mangt vil de høre - uten undervisning, så mangt vil de tro seg mene skjønt de er menings-løse, for det meste. Og ubehagelig blir deres omgang, da de ikke er blitt vise, men skinnvise”.

6 IKT og nye læreprosesser
3 hovedfokus nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring variert bruk av IKT som læringsredskap mappevurdering (digital mappe)

7 IKT og nye læreprosesser
Har som mål å gi studenter erfaringer med nye former for læringsfellesskap Mer kollektive og deltakende læringsformer Samarbeidslæring problembasert læring, casemetodikk, tema- og prosjektarbeid variert bruk av IKT som læringsredskap Studentene skal kunne bruke IKT som en sentral arbeidsmåte i læringsfellesskapet

8 IKT og nye læreprosesser
Har som mål å gi studenter erfaringer med Mappevurdering Vise bredden i kompetansen Vise utviklingen man har gått gjennom Dokumentasjon av forbedring Ikke bare produkter skal evalueres men også læreprosessen og personlig og faglig utvikling

9 Sentrale utfordringer
Hvilken bruk av datamaskinen er aktuell når man skal kombinere IKT og læring? Arbeidsredskaper som fremmer det prosessuelle, det samarbeidende, det sosiale, det dynamiske Forholdet IKT/nye læreprosesser Forholdet studieforløp/evaluering (Hva styrer hva….?)

10 Eksamen eksamen er en styrende faktor for hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".

11 Forholdet IKT/ nye læreprosesser
IKT det overordnede? Læringsprosessene det overordnede? Viktig balansegang Hvilken bruk av datamaskinen er aktuell når man skal kombinere IKT og læring? Arbeidsredskaper som fremmer det prosessuelle, det samarbeidende, det sosiale, det dynamiske Fremme samarbeidslæring

12 Mappeevaluering Evalueringen må fremme læring som er relevant for det arbeidet studentene kvalifiserer seg til. Mappeevalueringen må knytte øvingslærer inn som med-evaluator Evalueringen må stimulere til aktiv innsats under hele studieløpet og legge grunnlaget for livslang læring

13 Mappeevaluering = dokumentasjon
Ikke "skrytealbum” Dokumentasjonen som man bygger opp gjennom utdanningen skal vise bredden i kompetansen. Den skal vise utviklingen man har gått gjennom og være en dokumentasjon av at man faktisk har forbedret seg. Det er spesielt viktig at dokumentasjonen er etterprøvbar - derfor skal den ikke kunne fungere som skryt. Det er altså ikke bare produktene som dokumenteres, men også læreprosessen og utviklingen.(Lauvås).

14 Studentene sier om digitale mapper:
Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Inviterer til fellestekster

15

16

17

18

19

20

21


Laste ned ppt "Http://www-lu.hive.no/iktnlp/ Mattias Øhra 2002."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google