Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Critical Literacies and Awareness in Education

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Critical Literacies and Awareness in Education"— Utskrift av presentasjonen:

1 Critical Literacies and Awareness in Education
Underheading Critical Literacies and Awareness in Education CLAE – Project

2 Samarbeid mellom: Jærskulen
Universitetet i Stavanger ved Alexandre Dessingue Ville de Dunkerque Le Partenariat (partnerskapet) i undervisningsfagene morsmål, KRLE, engelsk og samfunnsfag. Støttet av EUS program for utdanning Erasmus+.

3 Dunkerque

4 Statlig styring Sikkerhet Gratisprinsipp Faglærere Disiplin Sekulært Bibliotekar Ikke faste plasser Tydelige tilbakemeldinger Differensiering? Aktive elever

5 Kritisk tenkning ut over prosjektet
21st Century Skills NOU, Mer å hente St. Meld.28, Fag - fordypning - forståelse Ny overordna del 1.3. Kritisk tenkning og etisk bevissthet Sentral kompetanse innen de tre tverrgående temaene: folkehelse og livsmestring demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling

6 Hvordan jobbe kritisk med tekst?
Lese ulike tekster/perspektiv om samme tema. Lese en historie som innehar varierte synsvinkler. Diskutere perspektiver basert på ulike kulturelle bakgrunner. Identifisere den synlige og usynlige stemmen i teksten.

7

8 Eksempel på hvordan den muntlige ferdigheten kan brukes kritisk:

9 5 pedagogiske prinsipp:
Kritisk tenkning som et mål, et læringsutbytte og en metode i undervisningen. Elevene skal kunne identifisere seg med temaet (førkunnskap). Ta del i sosiale hendelser utenfor klasserommet (viktig/nyttig?) Dialogisk tilnærming - læreren overfører ikke en sannhet, vi finner en sammen. (involvering, motivasjon og engasjement - krever at vi slipper opp noe av kontrollen!) Prioriter en formativ tilbakemelding/vurdering, fremfor summativ. (En forventning hos læreren om å delta og dele tanker og spørsmål.)

10 Oppgaven: Velg et tema du vil lage et opplegg til.
Målet er at elevene får øve seg i kritisk tekstforståelse og selvstendig refleksjon. Kriterier: Varighet: Minimum 1 skoletime De fem pedagogiske prinsippene tas med i planleggingen, gjennomføringen og etterarbeidet. Trinnet skal svare på noen spørsmål i form av logg som skal legges fram sammen med oppgaven tirsdag 7. november.


Laste ned ppt "Critical Literacies and Awareness in Education"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google