Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
Begynneropplæringen.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Hva er god skriveopplæring?
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
Teorier om lesing LUB
Skrivepedagogikk POS som metode
Info om barn og begreper
Å lære å lese og skrive.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Velkommen til foreldremøte i 2d
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Velkommen til foreldremøte
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Kristendommen.
Lesskriv 4.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005

Forutsetninger Barn er forskjellige og lærer å lese på forskjellige måte Lesing er både avkoding og forståelse De fleste lærer å lese uten problem Noen barn trenger systematisk trening i avkoding Leseopplæringa bør bygge på metodekombinasjon Metaspråklig bevissthet er en kritisk faktor Det er viktig at barnet får mye erfaring med skriftspråket Lese- og skriveutviklinga starter lenge før barnet begynner på skolen Samarbeid med hjemmet er viktig Det er viktig at eleven opplever at han lykkes

Debatt om leseopplæringa Utgangspunkt: - kartleggingsprøver skal identifisere elever som av ulike grunner ikke tilegner seg funksjonell leseferdighet - nasjonale prøver skal gi gradert informasjon om alle elevers leseferdighet

Debatt om: Metoder (LTG eller lydmetoden?) Bokstavvalg (progresjon, store eller små bokstaver? Stavskrift eller løkkeskrift?) Tekstutvalget (for vanskelig?)

Metoder/prinsipper Utgangspunkt i meningsbærende eller meningstomme enheter? Utgangspunkt i ferdigprodusert materiale eller tekster barna lager selv? Systematisk opplæring eller erobring av skriften?

Eksempler fra abc-historia Stavemetoden (viktigste metode fram til slutten av 1800-tallet) Lydmetoden (kjent i Norge fra ca. 1850) Helordsmetoden (noe brukt i mellomkrigstida) Setningsmetoden (noe brukt i mellomkrigstida)

Bokstavvalg Alfabetisk eller styrt progresjon i abc- boka? Hensyn man må ta: - fonem som er lett å lytte ut - bokstaver som er lett å skrive - fonem /bokstaver det er lett å lage ord av - unngå fonem/bokstaver som er lette å forveksle auditivt (pb, td, kg) eller visuelt (db, il)

Skrift i abc-bøker store og små lesebokstaver ca små skrivebokstaver ca store lesebokstaver ca 1965 – 1985små lesebokstaver ca.1985 – 2000store og små lesebokstaver ca ddvariasjon. En del benytter store lesebokstaver

Vanskelige tekster Hva er en lett tekst? Meningsfulle tekster Leseopplæring / leseoppdragelse Til slutt. Barn er forskjellige. Det er ikke mulig å lage en abc-bok som passer for alle. Differensieringsmulighet er derfor viktig.

ABC-VERK PÅ SMÅSKOLETRINNET ETTER l997 Aschehoug:Sørsdal/Nordbryhn: Pamfilius Fosby Elsness: Sesam Sesam Cappelen:Skjelbred/Dahle. ABC Gyldendal: Beck/Skorge: Språket ditt. Andreklasseboka Samlaget: Busch/Busch/Skjong: Soria Moria. ABC Univ.forlaget:Gulbrandsen/Letting/Haugsand: Felix Fabula leser 2

2001/2002: Aschehoug: Fosby Elsness: Zeppelin Cappelen:Skjelbred/Skjelbred: ABC Start Gyldendahl:Kverndokken/Solstad: ABC-boka Samlaget:Bush/Bush/Skjong: ABCles og skriv Damm:Skjelfjord/Skjelfjord: Min Abc. Med to arbeidshefter Gan:Schieldrop: abc NKS-forlaget: Herreschou /Lærum: ABC Pedagogisk forlag: Haugstad: ABC-en Løvetannen forlag: Amundsen/Zeiner: ” Min første lesebok”. Tell forlag:Sporstøl: Tuba Luba