Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
En måte å lese Bibelen på
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hva er en artikkel?.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
En multimedia presentasjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
12 Reflekterende lesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Kvalitative og kvantitative metoder
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tema: Kommunikasjon i team
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
NY VRI Nina og Ingvild.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
SAMSPILLMETODEN DIALOG
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Sinne Film:
Kom i gang med programmering!
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Drama som læring Noen tips til aktiviteter

Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring Øvrige elever er ulike deler av personens samvittighet og kommer med hhv argumenter for og mot, som kommer med ideer og forslag. De prøver også å tolke ulike følelser og tanker personen kan ha.

Samvittighetens røster Elevene lærer seg å utforske ulike dilemmaer og se fordeler og ulemper ved ulike løsninger De må lære seg å lytte til ulike typer argumentasjoner Utgangspunkt for debatt Utvikler empati og forståelse for ulike perspektiver

Frosne øyeblikk Med utgangspunkt i en historie lager elevene et «stillbilde» fra et viktig sted i historien gjennom å stille seg opp og bruke kroppen for å illustrere Elevene forteller hva slags karakter de personaliserer og hvor dette øyeblikket finner sted i historien – og de forteller hva karakteren kan ha tenkt og følt i akkurat dette øyeblikket

Frosne øyeblikk Skape forståelse for historiens struktur Skape forståelse for hvordan karakterer utvikler seg gjennom en historie Skape diskusjon om disse øyeblikkenes betydning og hensikt i historien (hvorfor er de viktige)

Fortellerstemmen En forteller leser høyt, kommenterer hva som skjer på scenen og gir informasjon til publikum om både historien, karakterenes følelser og tanker underveis Bedre forståelse av handling

Kriminaletterforsker Et omriss av en karakter brukes for å sette inn hva man vet om karakteren (fra historien, faktaopplysninger) I hodet kan man skrive hva man tror karakteren tenker I kroppen kan man skrive hva man tror karakteren føler Dele informasjon, utvikle empati, forstå tekst

Kriminaletterforsker Hva tenker karakteren Hva føler karakteren Hva vet vi om karakteren Fakta

Rollespill Det viktigste er å lære å se ting fra en annen synsvinkel (se gjennom en annens øyne) og handle ut fra dette ståstedet. De må fjerne seg fra egne holdninger og ideer og utforske andre former for moral, følelser, holdninger og ideer Uten tale kalles det miming Rollespill er en form for improvisasjon

Rollespill En metode for å lære seg å se spesifikke og levende detaljer hos en karakter eller i et miljø Utforske hvorfor, hvordan, hva og når i en situasjon Få erfaringer man vanligvis ikke ville fått Kan stimulere til skriving

Mitt ståsted Lag utsagn hvor svaret er i hvor stor grad man er enig/uenig i utsagnet Elevene stiller seg opp langs en fysisk eller imaginær linje som går fra helt uenig til helt enig Når elevene har stilt seg opp ber man enkelte om å forklare (argumentere) hvorfor de har stilt seg på dette stedet på linja

Mitt ståsted På denne måten kan man få et variert utvalg av synspunkter med tilhørende argumentasjon Elevene kan evt få mulighet til å endre sitt syn (flytte seg) etter å ha hørt argumentene Det er viktig at man respekterer ulike syn – det skal handle om argumentasjon, ikke forsvar En variant er å plassere elever på ulike steder og få dem til å prøve å argumentere for sin plassering – dette blir litt mer rollespill

Miming En øvelse i å få fram tanker og følelser uten ord Hjelper til med å bruke kroppsspråk og ansiktsuttrykk på en effektiv måte Lære å tolke kroppsspråk og mimikk Kan være en formidlingsmåte for de som ikke liker å snakke høyt

Lydbilde Man viser fram et bilde fra en historie og ber elevene om å lage lyder for ulike deler av bildet Pek på et område og spør hva slags lyd som hører hjemme her, man kan lage enkle instrumenter som kan brukes eller bruke stemmen Visualisering av situasjon

Det er ikke over – det er nå det begynner!