Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Modul 3 Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid

2 Mål Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan vi kan tilrettelegge for elevers argumentasjon.

3 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Oppsummering av forarbeid 15 minutter Faglig påfyll 25 minutter Hvordan tilrettelegge for argumentasjon? 20 minutter Planlegg egen undervisning 30 minutter Totalt 90 minutter

4 Oppsummer forarbeid 15 minutter

5 Oppsummer forarbeidet i grupper
Tenk over hvordan du har jobbet med argumentasjon i naturfag. Noter ett eksempel fra undervisninga di der du lyktes med å få elevene dine til å argumentere og ett der du ikke lyktes med dette. Reflekter over hvorfor. Utveksle erfaringer to og to (10 minutter). Oppsummer i plenum (5 minutter).

6 Faglig påfyll 25 minutter

7 Hvem skal ut? Tenk (1 minutt) - par (4 minutter) - del (5 minutter):
Tjeld Stokkand Lundefugl Bøylepingvin Tenk (1 minutt) - par (4 minutter) - del (5 minutter): Velg en fugl som skiller seg ut. Begrunn hvorfor.

8 Eksempler på begrunnelser
Bøylepingvinen skal ut, fordi den er den eneste som ikke kan fly. Tjelden skal ut, fordi den er den eneste som mangler svømmeføtter. Bøylepingvinen skal ut, fordi den er den eneste som ikke lever i Norge. Stokkanden skal ut, fordi den er den eneste som ikke har svart og hvit farge. Lundefuglen skal ut, fordi den er den eneste som har nebb med flere farger Andre begrunnelser kan være knyttet til plass i næringskjede, mat, størrelse, form....

9 Argumentasjon Argumentasjon kan enkelt beskrives som påstand + begrunnelse(r) Eksempel: Bøylepingvinen skal ut, fordi den er den eneste som ikke kan fly. påstand begrunnelse

10 Hva skjer med svarttrostpopulasjonen?
Det er mange svarttrostunger, så neste år vil vi se mange voksne svarttroster De fleste ungene vil bli spist Velg en av påstandene og lag en begrunnelse. (1 minutt) Diskuter begrunnelsen med en kollega. (4 minutter) På de neste bildene vil dere se eksempler på begrunnelser til to av påstandene. De fleste ungene vil fly av sted for å finne et hjem en annen plass De fleste ungene vil sulte i hjel i løpet av vinteren

11 Eksempel på begrunnelse
De fleste ungene vil fly av sted for å finne et hjem en annen plass. Påstanden kan være riktig fordi svarttroster trives i mange leveområder. Ca. 60 % av svartrostene trekker før vinteren. Ordet «fordi» signaliserer at det kommer en begrunnelse. I dette tilfellet består begrunnelsen av to faktaopplysninger (evidens): Svarttroster trives i mange leveområder. Ca. 60 % av svartrostene trekker før vinteren. Andre ord med samme funksjon som «fordi» er «på grunn av at», «ettersom» og «som følge av at».

12 Eksempel på begrunnelse
Det er mange svarttrostunger, så neste år vil vi se mange voksne svarttroster. Påstanden kan være riktig hvis det er god mattilgang få fugler flytter få fugler blir spist av andre Begrunnelsen er altså basert på noen betingelser som må være oppfylt. Ordet «hvis» signaliserer at det kommer en betingelse. Andre ord med samme funksjon som «hvis» er «dersom», «gitt at» og «når». bilde

13 Oppsummering: Argumentasjon
Argumentasjon vil si å komme med en påstand som er støttet av begrunnelser. Begrunnelser kan for eksempel være faktaopplysninger eller henvisning til kilder. Begrunnelser kan også være betingelser som forteller under hvilke forhold påstanden gjelder. Begrepene argument og argumentasjon brukes ofte om hverandre. Argument er produktet, mens argumentasjon er prosessen eller det du gjør når du lager og bruker argumenter.

14 Hvordan tilrettelegge for argumentasjon?
20 minutter

15 Eksempler på aktiviteter som legger til rette for argumentasjon
Gi konkurrerende ideer/forklaringer (f.eks. grubletegninger) Gi spørsmål eller problemstillinger som har flere mulige svar (f.eks. Hvem skal ut?-oppgaver) Gi mulige begrunnelser for et fenomen, og la elevene ta stilling til hvorvidt hver begrunnelse er riktig og forklare hvorfor de mener det Lag rollespill der elevene får utdelt roller og skal argumentere for sitt syn Diskuter: Har dere erfaring med noen av disse aktivitetene? Har dere flere forslag til aktiviteter?

16 Setningsstartere Disse setningene kan du tipse elevene om, når de skal begrunne påstander: Jeg mener at …, fordi … Jeg mener at …, hvis …

17 Støttespørsmål Disse spørsmålene kan du stille elevene når de argumenterer: Hvorfor tror du at ... ? Hvordan henger dette sammen med det X sa? Hva er begrunnelsen din for påstanden? Har du faktaopplysninger som støtter påstanden? Har du noen kilder som støtter påstanden? Gjelder påstanden under spesielle betingelser? Hvordan kan du bli enda sikrere? Er noen enige eller uenige? Diskuter: Har dere erfaringer med å bruke noen av disse spørsmålene?

18 Vil du vite mer? naturfag.no: Metoder for å legge til rette for diskusjon Sonja M. Mork: Argumentasjon – sentralt for kritisk og naturvitenskapelig tenkning

19 Planlegg egen undervisning
30 minutter

20 Planlegg egen undervisning
Lag Hvem skal ut? om et tema du skal undervise om. Velg tre eller fire bilder som har med temaet å gjøre. Det må være mulig å gi flere løsninger på hvilket bilde som skal ut. Bruk gjerne bilder med mange detaljer. Planlegg hvordan du vil få elevene til å begrunne påstandene sine (tenk-par-del, setningsstartere, støttespørsmål …) Tenk på hvordan du skal få elevene til å skille mellom påstand og begrunnelse.

21 Refleksjon under og etter utprøving
Hvordan fikk du elevene til å argumentere for påstandene sine? Hva fungerte bra? Hvorfor? Hva vil du endre til neste gang du skal arbeide med argumentasjon?

22 Å få elevene til å argumentere D – Etterarbeid
Modul 3 Å få elevene til å argumentere D – Etterarbeid

23 Mål Målet med denne modulen er å bli bevisst på hvordan vi kan tilrettelegge for elevers argumentasjon.

24 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 30 minutter Oppsummer i plenum 10 minutter Veien videre Totalt 50 minutter

25 Del erfaringer i grupper (30 minutter)
Hvordan fikk du elevene til å argumentere for påstandene sine? Hva fungerte bra? Hvorfor? Hva vil du endre til neste gang du skal arbeide med argumentasjon?

26 Oppsummer i plenum (10 minutter)
Gå gjennom de samme spørsmålene: Hvordan fikk du elevene til å argumentere for påstandene sine? Hva fungerte bra? Hvorfor? Hva vil du endre til neste gang du skal arbeide med argumentasjon?

27 Veien videre (10 minutter)
Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i det som blir deres neste modul.

28 Kilder naturfag.no: Metoder for å legge til rette for diskusjon
Sonja M. Mork: Argumentasjon – sentralt for kritisk og naturvitenskapelig tenkning i Naturfag 1/18.


Laste ned ppt "Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google