Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Kommunikasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Kommunikasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Kommunikasjon

2

3 Kommunikasjon Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Når vi kommuniserer, deler vi informasjon, tanker, meninger og følelser med hverandre.

4 Språket Språket er vårt viktigste kommunikasjonsmiddel.
Vi bruker ordene som et middel for å få kontakt med andre.

5 Noen ganger skriver vi til hverandre, andre ganger snakker vi sammen.

6 Kroppsspråk Ansiktsuttrykk, blikk og måten vi sitter og står på, er eksempler på kroppsspråk.

7 Toveiskommunikasjon Toveiskommunikasjon er for eksempel når du snakker med noen, eller når du sender et kort svar på en SMS du har fått. Kommunikasjonen går begge veier.

8 Enveiskommunikasjon Enveiskommunikasjon er for eksempel når du mottar en kort beskjed som ikke trenger tilbakemelding, eller når du bevisst velger å ikke svare på et spørsmål du har fått på SMS. Kommunikasjonen går bare én vei.

9 Dobbeltkommunikasjon
Dobbeltkommunikasjon vil si at vi sier én ting med ord og noe annet med kroppen. Dobbeltkommunikasjon fører til at andre blir forvirret og i tvil om hva som egentlig er budskapet.

10 Kommunikasjon på arbeidsplassen:
Vi skiller mellom tre former for kommunikasjon: Instruksjon er å gi korte og tydelige beskjeder som skal følges. Dette er som oftest enveiskommunikasjon. Informasjon er å fortelle eller forklare noe for brukeren, og du må sjekke at informasjonen er oppfattet. Denne formen for kommunikasjon foregår som toveiskommunikasjon. Rådgivning og veiledning. Rådgivning er å gi brukeren råd, og veiledning er å hjelpe brukeren til å finne sine egne svar.

11 Du må lytte til brukeren for å gi god rådgivning og veiledning.

12 Kommunikasjon som fremmer helse, trivsel og velvære
I kommunikasjon med brukerne er det viktig å være oppmerksom på disse punktene: Aktiv lytting. Aktiv lytting vil si at du ved hjelp av blikk og små ord viser at du er oppmerksom og hører etter det som sies. Aktiv lytting inviterer brukeren inn i samtalen.

13 Respekt for intimgrensene
Som yrkesutøver innenfor oppvekst-, helse- og omsorgssektoren må du ha respekt for hvor nær brukeren vil at du skal være.

14 Inkluderende kommunikasjon
Kommunikasjon kan virke inkluderende. Målet er at alle som er i fellesskapet skal oppleve at de kan delta i kommunikasjonen på lik linje med de andre. Brukeren blir inkludert og føler seg ønsket.

15 Det motsatte er at kommunikasjonen virker ekskluderende
Det motsatte er at kommunikasjonen virker ekskluderende. Da blir noen holdt utenfor, og de føler seg utstøtt fra fellesskapet.

16 Kommunikasjon som fremmer mestring
På arbeidsplassen kommuniserer du toveis med brukeren for å kunne legge til rette for at han eller hun kan mestre flest mulig oppgaver selv. Noen ganger er det nødvendig for eksempel å pleie. Andre ganger er oppgaven å gi trøst og oppmuntring.

17 Som profesjonell yrkesutøver regner du alle som en del av fellesskapet.
Tenker du sånn, vil det også virke positivt inn på hvordan du ordlegger deg, og hvilke holdninger du viser gjennom kroppsspråket ditt.


Laste ned ppt "1 Kommunikasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google