Begynn å skrive! Med en gang!. Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Ad. oppsummering av FINF4001
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Hvordan skrive en god utredning?
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
«Lese og løse oppgaver»
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Å skrive akademisk Formelle krav.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Internasjonale menneskerettigheter
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Introduksjon til øving 3
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Begynn å skrive! Med en gang!.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Å skrive masteroppgave
Prosjektoppgaven.
Kapittel 2- Juridisk metode
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Seminarundervisning EXFAC03
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid

Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Begynn å skrive! Med en gang!

Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode

Systemet Fagansvarlig/hovedkoordinator: Tarjei Bekkedal 14 fagkoordinatorer 2 sekretærer Anne Brit Strandset: Det som har med kurs å gjøre Berit Garvik: Det som ikke har med kurs å gjøre (veileder ol.)

Veileder Forholdet til veileder Skifte av veileder – «særlige grunner» Få det til å fungere!

Forelesninger Ole-Andreas Rognstad: Etikk og kildebruk Hans Petter Graver og Johan Tønnesson

Undervisningsopplegg - kurs Nytt opplegg: Kurs for de med opptak høsten kursdag: Drill av problemstillinger 2. kursdag: Metodiske utfordringer (metode/disposisjon)

3. kursdag: Utfordringer og livskriser

Opplegg Ingen mal (men vi kommer tilbake til eksempler) Skriv – med en gang «Ingen problemstillinger er for smale, men noen er for brede» Å vise analytiske ferdigheter krever at man lodder i dybden.

Hvordan leser en sensor en oppgave? 1.Skjønner jeg dette? Tittel, første avsnitt og konklusjon. 2.Tror jeg på dette? Kildelisten. Internasjonale kilder. Henvisninger underveis. Energi i analysene. 3.Holder den seg til tema, går den i dybden – innholdsfortegnelsen. 4.Er jeg enig i dette? Normalt irrelevant.

Tittel, tema, vinkling, problemstilling

Problemstillingorientert «Hvitvasking og heleri - grensen mellom forsøk og fullbyrdet overtredelse av straffeloven §§ 332, 333, 335, 337, 338 og 340» «Hvor går grensen mellom tilregnelig og utilregnelig i strafferetten - en gjennomgang av straffeloven (2005) § 20» «Hvilke lovmessige skranker har vi mot overvåkning av journalisters kildekommunikasjon?»

Vinklingsorientert «Den norske parodiregel i lys av Deckmyn-dommen (C- 201/13)» «Sammenhengen mellom konkurs og styreansvar» «Barns prosessuelle rettigheter: I hvilken grad ville det styrke barns prosessuelle rettigheter om dagens aldersgrense for partsrettigheter, jf. barnevernloven § 6-3 (2) for barnevernsbarn ble senket eller opphevet?» «Ansattes ytringsfrihet vs. ulovfestet lojalitetsplikt i arbeidsforhold» «Regulering av import av soya i lys av internasjonal handelsrett» «Hva er det seksuelle i seksuallovbrudd - herunder betydningen av seksuell motivasjon»

Temaorientert - spisset «Sviktende arbeidsprestasjoner som oppsigelsesgrunn» «Adgangen til dialog ved anskaffelser under EØS- terskelverdiene» «Kravet til plausibilitet ved søknader om farmasøytiske patenter.» «Rettskildemessig vekt av FNs uttalelser i individsaker» «Vernet mot selvinkriminering» ««Indirect expropriation»» in international investment law - On the outskirts of an ambiguous term»

1. kursdag – drill i problem/temaformulering Forklar den til alle du møter Hva er temaet? Hvorfor er det interessant? Hvordan vil du løse det? 60 sekunder.

Disposisjon To vanligste utfordringer: For oppramsende – «kommentarutgavepreg» For lineært – bredt – litt om alt (litt om metode, litt om historikk, litt om opplegg, litt om begreper, litt om tilgrensende ting …og litt om temaet. Hvorfor er dette så vanlig? Tidspress / kartmetaforen.

Begynn å skrive! Med en gang

Hva gjør avhandlingen «Grunnloven § 93 og unntaket for «lite inngripende myndighetsoverføring» god? 1.Stram kort innledning 1. side. 2.Går rett på det materielle. 3.Holder seg til saken, går i dybden, svarer på det han sier han skal undersøke. 4.Enkel og tight disposisjon / innholdsfortegnelse, maks 3 nivåer. 5.Overbevisende kildebruk. 6.Analytisk og kritisk tilnærming – viser forståelse.

2. kursdag Drill i disposisjon og valgt opplegg. Drill i metode, særlig internasjonale kilder

Metode Generelt metodekapittel er ofte overflødig Vi ser særlig på tilfang av internasjonal teori (bruk google scholar) og dybden i analysen av relevant internasjonal praksis Å kunne drøfte på ulike nivåer (trekke generelle hensyn og formål inn i drøftelsen av det partikulære og vise versa. Nyansert rettskildebruk – hvilken vekt har bestemte argumenter og hvorfor?

3. kursdag Intet fasttømret opplegg for 3. kursdag. I denne fasen er det normalt «selvgenererende». Små og store kriser er vanlige og ofte helt nødvendige.

Begynn å skrive! Med en gang