Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertInger Hjelle Endret for 9 år siden
1
Testing, måling og forskningsdesign
2
Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra? Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene? Hvordan bruker vi målene i spesifikke forskningsdesign? 3 sentrale metodiske temaer
3
Datakilder...
5
Jeg er …………….. Kvinne Student Samboer Sosial Temperamentsfull
6
Jeg er... utadvendt sosial dominerende snakkesalig Ja / Nei Svært uenig enig 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
7
…den informasjon en person oppgir om seg selv gjennom Spørreskjema Intervju Selv-rapportering
8
Ustrukturert“Jeg er _______” Strukturert“Jeg er engstelig” J/N Strukturert m/Likert “Jeg er engstelig” (1=‘svært uenig’ - 5=‘svært enig’) Eksempler på selv-rapportering
9
Styrke: Individet har tilgang på enorme mengder informasjon om seg selv. Svakhet: Respondentene forutsettes å være ærlige Selv-rapportering
10
Informasjon som refererer til andre mennesker Observatør-data
11
To typer observatører: Profesjonelle Kjente/intime Observatør-data
12
Naturalistisk vs kunstig observasjon Umiddelbar vs retrospektiv observasjon Molar vs molekylær observasjonsenhet Observatør-data
13
Deltakerne plasseres i en standardisert test- situasjon Prosedyrene er designet for å utløse atferd som er vanskelig å observere i hverdagslivet Test-data
14
Mekaniske opptaksapparater Fysiologiske data Projektive teknikker Test-data
15
Informasjon som kan utledes fra en persons livshendelser og aktiviteter. Livs-utkomme data
16
Koblinger mellom ulike datakilder Feilkilder i personlighetsmåling Viktige tema i personlighetsmåling
17
Evaluering av personlighetsmålinger
18
Er det slik at en måling faktisk representerer det ‘sanne’ nivået av det målte trekket? Gjentatte målinger Alternative former Indre konsistens Reliabilitet
19
Måler testen det den er ment å måle? ‘Trynevaliditet’ Prediktiv validitet Konvergerende validitet Diskriminant validitet Begrepsvaliditet Validitet
20
Beholder et mål sin validitet på tvers av ulike kontekster? Personer Situasjoner Generaliserbarhet
21
Forskningsdesign
22
Eksperimentelt Korrelasjonelt Case 3 hoveddesign
23
Effektive mht å teste kausalitet Svakhet mht generaliserbarhet Eksperimentelle metoder
24
Identifiserer sammenhengen mellom 2 eller flere variabler - uten noen form for manipulering Korrelasjoskoeffisient Retning og størrelse Gir ikke informasjon om årsaksretning Korrelasjonsstudier
25
Undersøker en person i dybden Muliggjør detaljert analyse Kan være nyttig for å utforme en generell teori som kan testes i større populasjon Men, funn fra èn person kan ikke uten videre generalisers til andre Case studier (N=1)
26
Hvordan gjennomføre en studie av personlighet... Identifiser mulige data-kilder Evaluer data- og målingskvalitet Velg forskningsdesign Husk undersøkelsens formål og problemstilling
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.