E TISKE GRUNNLAGSPROBLEMER Mandag 17.11.08 Foreleser: Petter Hagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Etikk i møte med mennesket
Etiske modeller - hva er det?
KRL Av Karina Schjølberg
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Den «fordømte» friheten Hvor frie er vi egentlig?.
FORELESER: PETTER HAGEN FREDAG Verdiformidling. Områdeetikk.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Stoisismen og kristendommen
PRAKTISKE OPPGAVER.
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
INFORMASJON OM BARNEVERN
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Bjørnsgård barnehage.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Meg.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Forbundets etiske retningslinjer
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Etikk i skole og arbeidsliv
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Jesu budskap og eksempel
Utskrift av presentasjonen:

E TISKE GRUNNLAGSPROBLEMER Mandag Foreleser: Petter Hagen

H VA ER DU MEST OPPTATT AV VED EN HANDLING ? Plikt Konsekvenser Sinnelag (gode hensikter)

E TIKK OG MORAL Etikk: den teoretiske refleksjonen om hva som er rett og galt, godt og ondt Moral: den praktiske gjennomføringen av de etiske valgene

E TIKK Har å gjøre med handlinger og holdninger Hvordan skal vi leve sammen som mennesker? Hva er et rettferdig samfunn? Hvordan få et rett forhold til naturen? Sier også noe om hvordan livet bør være

N OEN ETISKE BEGREPER Norm Verdi Holdning Plikt Ansvar Samvittighet

E TISKE MODELLER – ULIK ETIKK Pliktetikk Konsekvensetikk Sinnelagsetikk Hvilke av disse kategoriene hører du under?

P LIKTETIKEREN Noe er absolutt godt og noe er absolutt ondt. Alt er ikke tidsbestemt og kulturbetinget. Mer opptatt av å gjøre det rette og unngå det gale. Handlinger kan være rette eller gale i seg selv, hinsides konsekvenser

P LIKTETIKEREN Pliktetikk i mange religioner Rett og galt er avgjort for alle av en høyere moralsk autoritet (Gud, guddom) Bibelen, Koranen, religiøse ledere Lydig mot autoriteter Immanuel Kant!

P LIKTETIKK I FEM PUNKTER 1 Vekt på selve handlingen 2 Spør om handlingen følger eller bryter med etiske regler. 3 Eksempler: Du skal hjelpe andre mennesker og dyr. Nei til aktiv dødshjelp! 4 Detaljetikk som har detaljerte regler for den enkelte situasjon. (Et eksempel: spiseregler i jødedommen.) 5 Generell etikk som bare opererer med etiske hovedregler. (Et eksempel: den gylne regel i humanismen.)

K ONSEKVENSETIKKEREN I en situasjon er man opptatt av størst mulig nytte og minst mulig smerte Analysere de ulike handlingsalternativene Eksempel: Det var riktig å drepe diktatoren Saddam Hussain for å spare befolkningen i Irak for mer lidelse og undertrykking!

K ONSEKVENSETIKK I FEM PUNKTER 1 Legger vekt på virkningene av handlingen 2 Spør om virkningene av handlingen er slik man ønsker de skal være. 3 Et eksempel: Det kan være riktig å ta livet av en mulig massemorder for å hindre at mange bli drept. 4 Utilitarisme en type konsekvensetikk som legger vekt på at virkningene skal være best mulig for flest mulig (Humanisme, marxisme). 5 Etisk egoisme en annen form for konsekvensetikk som legger vekt på at handlingen skal føre til best mulig resultat for en selv.

S INNELAGSETIKK Hvilket sinnelag er handlingen gjort med? Er handlingen gjort med viten og vilje eller ikke? Strafferett – forsettelig – uaktsomt Sentralt i relasjoner mellom enkeltmennesker Aktuelt kan være barn og deres handlinger

S INNELAGSETIKK I FIRE PUNKTER 1 Vekt på personen som utfører handlingen 2 Spør om handlingen springer ut av den rette holdning eller det rette sinnelag. 3 Et eksempel: Du skal elske din neste. Viktig i flere religioner og er formulert i kristendommens nestekjærlighetsbud. 4 Idealet vil kunne være det totalt motsatte av nestekjærlighet, nemlig ondskap for eksempel innenfor visse retninger av Satanismen!

N ÆRHETSETIKK – L ØGSTRUP OG L EVINAS Forholdet til min neste og meg Møte med den andre Knut E. Løgstrup - Den etiske fordring: ”Et kall til moralsk handling som du som menneske møter fra andre mennesker”

L ØGSTRUP Det finnes kulturforskjeller, men allikevel en universell etikk. Sørge for den andre og være uselvisk og opptatt av den andres liv Mennesker er innvevd i hverandres liv Sentralt begrep hos Løgstrup er tillit!

T ILLIT Innebærer å gi noe av seg selv, noe som oppleves som verdifullt Tillit – risiko - Det å gi av seg selv gjør oss sårbare Tillit – moral og etikk - Det som utleveres til oss i tillit, må også bli ivaretatt av oss Tillit – frivillighet - Å gi noe av sitt liv til andre, gir igjen makt til den andre (gjør dette i troen om at den andre personen vil meg vel).

T ILLIT En livsytring, andre livsytringer er barmhjertighet, kjærlighet, håp. Motsetninger er det Løgstrup kaller kretsende tankefølelser: misstillit, hat, frykt. Meg selv og mitt eget i sentrum! Finnes et universelt grunnlag for etikken. Otologisk! Tilhører den menneskelige væren, er overalt der det lever mennesker

D EN ETISKE FORDRING Du skal elske din neste som deg selv. Like sterkt i alle kulturer. Like aktuell i alle kulturer, universell. Ikke betinget av gjennytelse fra andre Hvem er min neste? Hvem skal jeg bry meg om? Handler om å tenke på andre enn seg selv!

E MANUEL L EVINAS Fokuserer på jeg – du forholdet Det er dette forholdet som gjør oss til mennesker Uavhengig av livssyn er møtet med den andre grunnleggende etisk. Møtet tvinger frem en respons fylt med tillit, respekt, åpenhet og ansvar. Se den andres ansikt og la seg berøre

B ARN OG ETIKK Et barn er ikke fritt og uavhengig Opptatt av tilgivelse – møter dette på et tidlig tidspunkt i sine liv Barn sier ofte: ”Jeg gjorde det ikke med vilje” og ”Om forlatelse”. 15 jenter og 8 gutter skrev anonyme brev om sine tanker omkring tilgivelse. De var i alderen 9 – 11 år! (Forestillinger om moral blir til over tid!)

B ARN OG ETIKK – NOEN AV FUNNENE 4. Klasse: Konflikter mellom venner Tilgivelse og tid – å tilgi kan ta lang tid Tilgivelse avhengig av om handlingen var utført med overlegg - vilje (sinnelagsetikk) og alvorlighetsgraden. Tilgivelige handlinger/oppførsel er i følge barna: erting, slag, mobbing, tyveri. Tilgivelse i forbindelse med handlinger rettet mot personer

B ARN OG ETIKK 5.Klasse: Rause med tilgivelse Barna nevner at tilgivelsen hører hjemme mellom mennesker Ikke fokus på tilgivelse mellom grupper/folk, eller om man kan tilgi seg selv!

B ARN OG ETIKK Fortelles mye om kjæledyrene (stjålet, plaget) Lite om drap, vold og overgrep Konflikter med venner At det er vanskelig å tilgi når ting har foregått over lenge tid (år). Kobler tilgivelse til samvittighet Anger grobunn for tilgivelsen

B ARN OG ETIKK Noe kan imidlertid ikke tilgis og det er krig! Tilgivelse som en vei til nytt vennskap. Tilgivelse i forholdet ”jeg” og ”du”. Barna viste en egen utviklet moralsk dømmekraft. Knyttet til samlivsforhold de selv var del i. Var mange kompetente etikere blant barna som skrev brev. Barna hadde en sterk rettferdighetssans

M ENNESKEVERD Menneskerettighetene (1948) Menneskeverd = menneskets verdi Kan ikke rangere menneskeverdet Menneskeverd hevet over religion og livssynsskiller. At alle mennesker har et menneskeverd innebærer at de også har rettigheter Menneskerettigheter

M ENNESKEVERD Retten til liv som den mest grunnleggende Å få barn, en rettighet? Aktiv dødshjelp, en rettighet? Når får et menneske en verdi? Abort? Menneskesynet får konsekvenser for holdninger til rett og galt. Holocaust, overgrepet mot Taterne/Romanifolket ( ) osv.

M ENNESKEVERD I barnehager, skoler med flere, møter man ofte: ”Her gjør vi det slik” Sosialisert inn i kollektivets ideologi Rutine og erfaring overføres til den enkelte Problematisk når menneskesynet tenderer mot undertrykkelse, urettferdighet og etiske gråsoner. Dine etiske standarder vil bli utfordret og kanskje også radikalt endret! Er barn voksne? Eier mor eller far barna?

N ATUREN OG MENNESKET Mennesket er en del av naturen – men vi har valgt å distansere oss fra den! Skjebnefellesskap med dyr og planter Barn har mange tanker om naturen Noen er redde for ødeleggelser, angst. Mediene sprer frykt og angst!

N OEN AKTUELLE OVERSKRIFTER Helvete er løs En tsunami av konkurser To uker i helvete Nå kommer den neste krisen Finanskrise kan gi klimakrise Klimakrise gir astma-rekord Slår alarm om global oppvarming Det blir et blodbad Halve Norge kan dø i en pandemi Asteroide vil ramme Norge hardt Ny dato for dommedag Advarer mot atomkrig Ozonhullet er større enn i fjor Ny istid fra 2055 ”Det vil være uansvarlig å la finanskrisen overskygge klimakrisen” (Erik Solheim). Slukes av havet Finanskrise kan gi klimakrise ”Jorden kan rammes av verste klimakrise på over 30 millioner år, sier ekspert” (Tv2). Klimakrise rammer barna Klimakrise gir astma-rekord - Gjør deg klar for ragnarokk ”Alle bør lagre mat hjemme for ti uker, mener ernæringsfysiolog”.

B ARNEHAGEN SOM MOTPOL Etikk med håp – muligheter for forandring L.Salvesen(2008): Barnehagen som en håpsinstitusjon.