Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?"— Utskrift av presentasjonen:

1 GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Hva er rett og galt i denne situasjonen…? Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?

2 Etikk ”Etikk” - kommer fra greske ethos og betyr skikk, bruk eller sedvane. Tanken bak handling Teorien om gode handlinger

3 Moral Kommer fra det latinske ordet mos og betyr skikk, bruk og sedvane Det vi gjør i praksis, handlingene våre

4 Etiske dilemmaer En valgsituasjon hvor verdier og normer kommer i konflikt med hverandre Et etisk dilemma kalles en situasjon hvor tvilen og usikkerheten dominerer Man står overfor valg mellom handlingsalternativer som alle har minussider

5 Etikken er ”innebygd i livet”
Alle mennesker har en etikk…. Ikke alle er seg sin etikk bevisst. Man skaper etisk bevissthet ved refleksjon med andre Det finnes ingen situasjon som ikke har et etisk perspektiv Det finnes ikke ett menneskelig møte som ikke har et etisk perspektiv

6 Marie Aakre: ”Etikk er det jeg gjør når ingen ser meg…” Reflektér!

7 Et menneskes liv i våre hender…
«Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dette menneskets liv i sine hender. Det kan være svært lite, en forbigående stemning, en oppstemthet en vekker eller får til å visne, en tristhet en forsterker eller letter. Men det kan også være skremmende mye, slik at det simpelthen er opp til den enkelte om den andre lykkes med livet sitt eller ikke» (Knud Løgstrup) Hvordan tør vi?

8 Etisk ”kvalitetssjekk”
Hva sier min samvittighet meg? Tåler det jeg gjør og tenker dagens lys? Kan jeg se meg selv i speilet når jeg kommer hjem?

9 Fire etiske grunnprinsipper
Prinsippet om autonomi Ikke-skade prinsippet Velgjørenhetsprinsippet Rettferdighetsprinsippet

10 Autonomi og samtykke Mark Twain:
”Ingen har det bra uten sitt eget samtykke” Henrik Ibsen: ”Det verste er å ikke bli regnet med!” Diskutér!

11 Autonomi Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9. Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning § 9-1.Formål Formålet med reglene i dette kapitlet er å hindre at personer med psykisk utviklingshemning utsetter seg selv eller andre for vesentlig skade og forebygge og begrense bruk av tvang og makt. Tjenestetilbudet skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig i overensstemmelse med brukerens eller pasientens selvbestemmelsesrett. Ingen skal behandles på en nedverdigende eller krenkende måte. Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 A. Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen § 4A-1.Formål Formålet med reglene i dette kapitlet er å yte nødvendig helsehjelp for å hindre vesentlig helseskade samt å forebygge og begrense bruk av tvang. Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens selvbestemmelsesrett.

12 Ikke skade Først og fremst ikke skade Hippokrates (ca 460-733 f Kr)
”Primum non nocere” Først og fremst ikke skade

13 Velgjørenhet Å gjøre/ fremme det gode og hindre det onde
Det gode må stå i forhold til faglige anerkjente kvalitetsmål og aksepterte moralske rettigheter og plikter Dette innebærer å: Beskytte og forsvare den andres rettigheter Forebygge at andre blir skadet Hjelpe personer med skade

14 Rettferdighet Retten til en noenlunde jevn andel av samfunnets goder
Ikke forskjellsbehandling Skal alle behandles likt? Arnulf Øverland: ”Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv”

15 Konflikt mellom de etiske grunnprinsippene:
Finn eksempler fra din arbeidshverdag på konflikt mellom grunnprinsippene. Her er noen eksempler: Autonomi og rettferdighet: En pasient ønsker å dø hjemme, men hjemmetjenesten ser at det ikke er ressurser. Dersom pasienten skal få dø hjemme, vil andre pasienter miste noe av tilbudet. Velgjørenhet og autonomi: Det er laget tiltaksplan med mål om at en pasient skal klare seg i egen bolig. Du synes tiltakene er litt strenge, og hjelper pasienten mer enn planen tilsier. Autonomi og ikke-skade: Du ser at en pasient uten samtykkekompetanse har smerter, men han nekter å ta imot smertestillende. Rettferdighet og velgjørenhet: To pasienter har stort behov for plass på institusjon, men det er kun en plass. Hvem skal prioriteres? Hvordan kan vi løse konfliktene? Reflektere sammen i avdelingen med bakgrunn i etiske grunnprinsipper, veilede hverandre Benytte SME-modellen i vanskelige situasjoner Benytte navigasjonshjulet

16 SME-modellen (Senter for medisinsk etikk)

17 Navigasjonshjulet:

18 Normer ”Er påbud eller regler som peker ut rett handling
innenfor et avgrenset område for å fremme og verne om verdier” (Aadland 1991) - Påbud, forbud, tillatelser og rettigheter - Skrevne eller uskrevne - Regler for atferd i en gruppe Bevisste og ubevisste Knyttet til sanksjoner Forventninger til passende og upassende atferd Kollektive og individuelle

19 Verdier Verdier er ”stjernene” vi navigerer livet vårt etter
En verdi innebærer at noe gir fordelaktige konsekvenser Det vi ønsker å ”stå for” Noe som gjør livet godt og meningsfullt Noe som er godt å verdt å trakte etter Verdier kan være Økonomiske Biologiske Religiøse Individuelle Politiske Kulturelle Historiske

20 Personlige verdier (i min «livsbagasje»)
Tre typer verdier: Personlige verdier (i min «livsbagasje») Ærlighet, pålitelighet, mot, åpenhet, respekt Faglige verdier (lært i min fagutdanning) Verdighet, tillit, åpenhet, trygghet Organisasjonens verdier (vår KULTUR) Åpenhet, troverdig, engasjert

21 Våre skjulte verdier, ubevisste holdninger – og skjulte agenda
”De ubevisste motivene er antagelig de sterkeste og de virkelig bestemmende” (Jens Bjørneboe) Diskutér!

22 Verdiene i vår kommune:
(Legg inn kommunens verdier og verktøy)

23 Hva vinner vi på å jobbe med etikk
Ved å ta opp etiske dilemmaer og trene oss på etisk refleksjon kan vi oppnå: Styrket fagmiljø Økt motivasjon Kreativitet Styrket omdømme Bedre praksis Synliggjør behov for endringer i praksis

24 «Ingen fortjener å tilhøre et bedre lag enn det de er villige til å være med på å skape selv. Det gjelder også i arbeidslivet» (Marit Breivik, tidligere landslagstrener i håndball)


Laste ned ppt "GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google