Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN
2 delt innlegg: Eva Skoglund Strønen

2 1. ETISK PROBLEMATISKE GJENOPPLIVNINGSSITUASJONER UTENFOR SYKEHUS
–situasjoner elevene våre kan møte som helsepersonell 2. ETISKE UTFORDRINGER VI SOM LÆRERE KAN MØTE I VG.SKOLE Eva Skoglund Strønen

3 Etikk Det gode, det rette og det rettferdige
Etikk er et teoretisk fag, men praksishorisonten vil alltid være der Eva Skoglund Strønen

4 Etikk Etikk: Læren om verdier og deres gyldighet (- teorien om rett og galt, godt og vondt) Moral: Hvordan verdiene praktiseres i den enkeltes liv Juss er den del av etikken vi kan regelfeste (Eks: Helselovene, Opplæringsloven) Eva Skoglund Strønen 4

5 Etisk dilemma -En situasjon hvor du er nødt til å handle, men hvor ingen løsninger er gode -En situasjon hvor flere grunnleggende moralske verdier kolliderer med hverandre Etisk dilemma: Når våre bør ikke er mulig Eva Skoglund Strønen 5

6 Hvem bestemmer at noe er et etisk dilemma?
Den som opplever det – derfor blir verdiene våre så viktige Verdier er stjernene vi styrer livet vårt etter (Ådland) Hvilke verdier ønsker vi å styre etter i gjenopplivningssituasjoner, -eller i etiske dilemma i videregående skole? Eva Skoglund Strønen

7 1. ETISK PROBLEMATISKE GJENOPPLIVINGSSITUASJONER UTENFOR SYKEHUS
Skal vi gjenopplive for enhver pris? Hvem bestemmer når de faglige grensene overskrides? Eva Skoglund Strønen

8 HOVEDFAGSOPPGAVE, PROBLEMSTILLING
Hvordan opplever ambulansepersonell gjenopplivningssituasjoner prehospitalt, og hvilke situasjoner kan oppleves som etisk problematiske? En kvalitativ studie med fokusgruppeintervju av ambulansepersonell (2 ½ - 25 års erfaring) Ambulansepersonellets subjektive opplevelse, og deres definisjon av situasjonen (Merton) Eva Skoglund Strønen

9 AMBULANSEARBEIDER UTDANNINGEN I NORGE
Autorisert helsepersonell i ny HPL Fra 1997 FAGBREV: 2 år i videregående skole 2 år som lærling i ambulansetjeneste 2003: Videreutdanning til Paramedic Høgskoleutdanning på 60 studiepoeng Eva Skoglund Strønen

10 Aktuell etisk teori i HLR sit.
Pliktetikk –med respekten for menneskeverdet, og plikten til å redde liv som overordnet verdi Nærhetsetikk/omsorgsetikk –hvor det å bry seg om, understøttelse av et verdig liv, og det å gi respons på andres sårbarhet er viktig Eva Skoglund Strønen

11 Nærhetsetikk/Omsorgsetikk
Den etiske fordring: ” Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dette menneskets liv i sine hender. Det kan være svært lite, en forbigående stemning, en oppstemthet en vekker eller får til å visne, en tristhet en forsterker eller letter. Men det kan også være skremmende mye, slik at det simpelthen er opp til den enkelte om den andre lykkes med livet sitt eller ikke” (Løgstrup, 1956) Eva Skoglund Strønen 11

12 Pliktetikk og Nærhetsetikk/Omsorgsetikk:
Begge nødvendige og viktige Kan komme i konflikt med hverandre i HLR situasjoner Eva Skoglund Strønen

13 Ambulansepersonellets utfordringer:
1. Omsorgsutøver og livredder -yrkesrollen 2. Teknologi kontra retten til en verdig død – ambulansepersonellets utfordringer 3. Kommunikasjonssvikt, kaos og rot Eva Skoglund Strønen 13

14 1. Omsorgsutøver og livredder -yrkesrollen
Reflekterte, høy etisk bevissthet Kunne være konflikt mellom det å gi tid og vise omsorg, eller å opprettholde beredskapen Hjelpeløshet i fht. pårørendes sorg og smerte Handlingstvang - pårørendes forventning om at noe blir gjort Omsorg for pårørende Distansert i forhold til pasienten? Eva Skoglund Strønen 14

15 2.Teknologi kontra retten til en verdig død
HLR minus ordre finnes de utenfor sykehus? Rundskriv IK-1/2002 Manglende verdighet ved livets slutt/retten til en verdig død Utkall til sykehjem: ”På noen sykehjem får de ikke lov til å dø” Diskuterte den teknifiserte døden, kontra retten til en verdig død Kompetanse? Økonomi? Organisering? Vikarer? Små stillingsbrøker?Grunnbemanning? Eva Skoglund Strønen 15

16 3. Kommunikasjonssvikt, kaos og rot
”Å ikke gjøre ting skikkelig” Forberedthet, samarbeid Opplæring: Å øve prosedyrer på døde personer Hospitanter, lærlinger og vikarer Kompetanse og etikk, fagligheten i det moralske Språket: ”Vi skyter” Eva Skoglund Strønen 16

17 ”Å ikke gjøre ting skikkelig”
Når det praktiske ikke fungerer, er det ikke bare faglig mangelfullt, men oppleves også uetisk ”Praktisk handlingsklokskap”, det faglige og det etiske henger sammen Eva Skoglund Strønen 17

18 Skal vi gjenopplive for enhver pris?
Hvem bestemmer når de faglige grensene overskrides? Hvilke verdier ønsker vi å stå for, og formidle til elevene våre? Hvert eneste menneskeliv er av uendelig verdi (Einhorn) Eva Skoglund Strønen

19 Profesjonsetikk – anvendt etikk
De fire etiske grunnprinsipp: 1.Autonomi (respekt - selvbestemmelse) 2.Velgjørenhet (pasientens beste) 3.Ikke skade (likegyldighet, manglende kunnskap) 4.Rettferdighet (lik rett til behandling) Eva Skoglund Strønen 19

20 Målet med etikk når det legges frem for elever
Gi gjenkjennelighet Må fungere i praksis Må oppleves som nyttig Eva Skoglund Strønen

21 Hva er det beste jeg kan gjøre for denne pasienten i dag?
Eva Skoglund Strønen 21

22 2. Etiske utfordringer i skolehverdagen
Eva Skoglund Strønen

23 ETISKE UTFORDRINGER Med sykepleiebakgrunn i vg.skole befinner oss i skjæringspunktet mellom hensynet til pasientene, og hensynet og rettighetene til elevene Hensynet til pasienten som den mest sårbare part, vil for meg alltid stå øverst Men vi jobber i et system hvor vi også er forpliktet til å ta vare på og være med å oppfylle elevene sine rettigheter Eva Skoglund Strønen

24 Er det en ”menneskerett” å bli helse- og sosialfagarbeider?
Er eleven egnet til yrket? Modenhet? Alder? Manglende sosiale egenskaper Rus Psykiatri Mange sårbare elever Eva Skoglund Strønen

25 Modenhet, Alder, Egnethet
-Elever som ikke fungerer i praksis -Elever som opplever ting de ikke burde som 16 – 17 åringer -Elever som forteller om opplevelser jeg ikke kan sjekke ut, fordi jeg ikke var der -Er noe vanskelig for oss å ta opp med praksisstedet? Eleven opplever å ikke bli tatt på alvor Eva Skoglund Strønen

26 ”Hjemmesykepleiehelvete?”
Pasienter som hele tiden utsettes for nye elever og studenter som skal ha opplæring. Er det greit? Forstår elevene hva det handler om, eller ser de bare ”diagnosen” og ikke mennesket? Og hva med pasientene, orker de å involvere seg med personell som er svært unge, og som de vet bare skal være der en uke eller to? Pasienten sine grenser Eva Skoglund Strønen

27 Politiattest HPL Kap 3, § 20a. Krav om politiattest
       Helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer med utviklingshemming, har plikt til å fremlegge politiattest Kravet omfatter også elever og studenter som i forbindelse med opplæring yter helsehjelp Eva Skoglund Strønen

28 Andre kulturer, språkproblemer Forsikring av elever?
Rus Psykiatri Andre kulturer, språkproblemer Forsikring av elever? Eva Skoglund Strønen

29 Vi har tatt på oss et ansvar som lærere i videregående skole
Rollemodell: Relasjonen elev – lærer gjenspeiler seg i relasjonen elev - pasient Vi må se, bekrefte og forstå eleven vår Eva Skoglund Strønen

30 Nærhetsetikk/Omsorgsetikk
Den etiske fordring: ” Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dette menneskets liv i sine hender. Det kan være svært lite, en forbigående stemning, en oppstemthet en vekker eller får til å visne, en tristhet en forsterker eller letter. Men det kan også være skremmende mye, slik at det simpelthen er opp til den enkelte om den andre lykkes med livet sitt eller ikke” (Løgstrup, 1956) Eva Skoglund Strønen 30

31 Arbeidsglede og gode stunder
Eva Skoglund Strønen


Laste ned ppt "ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google