Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Etikk i skole og arbeidsliv
Svenn A. Nielsen, prest
2
Moralen er handlingen:
(Du skal ikke slå ihjel, eller du skal ikke stjele)
3
Etikk Læren om moral Studi av hvordan vi bør handle og forståelse av begrepene vi bruker for å evaluere handlingene «Riktig - gal» «Tillatelig - utillatelig» «God - dårlig»
4
Moralen er: De 10 bud Etiske retningslinjer for en bedrift
Etiske retningslinjer for en skole Etiske retningslinjer for medisinere
5
Sinnelagsetikk Handling vurderes som riktig eller gal ut i fra om motivet og hensikten for handlingen var god eller ond.
6
Konsekvensetikk Handlingen vurderes som riktig eller gal avhengig av hva den forventes å føre til av gode eller onde konsekvenser. Konsekvenser for meg Konsekvenser for deg Konsekevsner for fellesskapet
7
Norsk rettspraksis (sinnelagsetikk)
Motivet avgjørende: Uaktsomt drap Forsettelig drap Overlagt drap
8
Kjøre for fort: Miste førerkortet
Kjøre for fort med syk pasient: Redde et liv Kan også være konsekvensetikk
9
Spania Konsekvensene/selve gjerningen dømmes
Du kan få 1400 års fengsel
10
Pliktetikk Handlingen vurderes som riktig eller gal ut i fra gitte kriterier/definisjoner og uavhengig av dens gode eller onde konsekvenser.
11
Det er min plikt å skade en innbruddstyv som vil øve vold mot min familie
Det er min plikt å betale skatt
12
Områdeetikk Bioteknikk Miljøetikk Dyreetikk Krigsetikk Forskningsetikk
Næringslivsetikk Undervisningsetikk??
13
Ikke klare skillelinjer
14
Bibelen? Koranen? Andre hellige skrifter?
15
Etikk og moral er ikke Religionsbestemt
Kristne har ikke en bedre etikk enn muslimer eller ateister. Vi vet ALLE hva som er rett
16
Knut Ejler Løgstrup (1905 - 1981)
Nærhetsetikk Den andres ansikt Den etiske fordring Vi vet hva som kreves av oss - av oss selv. Erfaringen forteller oss at vi må ta vare på vår nestes liv.
17
Hvor kommer det fra?
18
Oppdragelse
19
Forbilder Foreldre Lærere Familie Venner
20
Tillit Vi går ikke ut fra at noen er en kjeltring
21
Ikke skyldig før det er bevist
Voksne har et etisk handlings-mønster Kan skape konflikt?? Hvordan skape felles etiske holdninger?
22
Har vi etiske retningslinjer?
Hvordan lage etiske retningslinjer Hvordan snakker vi om dem?
23
Tillit Kan ikke kreves Noe vi har
24
Grunnlag for frihet
25
Faglighet Noe vi tilegner oss som kan gi tillit
26
«Vi»- bedriften
27
Vi og de andre-bedriften
Den vanligste bedriften
28
Ansvarsbevisst
29
Ansvarsbevisst betyr:
Beskytte bedriftens materielle og immaterielle verdier Si fra om kritikkverdige forhold Både nedover og oppover? Varseleren eller sladrekjerringa? Være miljøbevisst
30
Respekt
31
Åpenhet Hva innebærer det? Er det mulig??
offemntlighet og aksjeselskap??
32
Etikk i næringslivet https://www.youtube.com/watch?v=vmVu66Fpd9U
Hva er meningen med det hele?
33
Tjene penger for aksjonærene?
34
Skape arbeidsplasser?
35
Redskap for velferdssamfunnet?
36
Verdibasert ledelse
37
Ledelsesfilosofi som bygger på forestillingen om at dersom medarbeiderne tilegner seg organisasjonens visjon, nøkkelverdier og etiske regler, vil medarbeiderne i høy grad kunne styre seg selv og samtidig opptre forutsigbart og lojalt. En god verdiforankring krever mindre kontroll og gir grunnlag for utstrakt delegasjon. Det blir et viktig lederansvar å synliggjøre og ivareta verdiene gjennom utvikling av medarbeidere, og gjennom hva som skal belønnes eller sanksjoneres av atferd. Lederne er rollemodeller og må stå til rette for at verdiene etterleves innenfor sitt ansvarsområde.
38
Hvordan formulere dette?
39
Stor norsk kommune «I …. kommune skaper vi øyeblikk og varige verdier. Vi har tankekraft og handlekraft til å fornye og sette planene våre ut i livet».
40
Hva betyr dette?
41
Verdiene vi jobber etter
Må være konkrete Forståelige Og mulige å etterleve
42
Vet dere hvilke verdier dere skal forberede studentene på?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.