Perspektiv på skolebasert kompetanseutvikling Suksessfaktorer og fallgruver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
2B: Nåværende empirisk analyse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule. Klasseleiing - læringsleiing Mykje meir enn reglar og rutinar! Klasseleiingsbordet: Ein integrert kompetanse.
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule. Nasjonal satsing på ungdomsskulen Støtte til lokalt utviklingsarbeid i klasseleiing og grunnleggjande.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
FORMÅL/MÅL Sogn regionråd Barnehagane skal bli lærande barnehagar Alle tilsette skal merke utv.arbeidet.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Undersøking – SFS Kven svarar? Om kontinuitet.
Arbeidsmøte Mål for økta: Skape betre forankring for utviklinga i dei tre fasene i progresjonsplan hausten Førebu prosessane gjennom dei.
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Velkomen til nytt skule- og barnehageår 2015/16
Betre læringsresultat vår 2014
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Eigenvurdering og sjølvregulering
Brukarundersøkjing Fokusområder:
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Kort om implementering
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Vegen vidare… Kva skaper eit godt og utviklande læringsmiljø?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Hausten 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiv på skolebasert kompetanseutvikling Suksessfaktorer og fallgruver

Aure Kommune Eva BergEnhetsleder skole Mille Aarvåg Rektor Aure barne- og ungdomsskole Enhet skole: Aure barne- og ungdomsskole (ABUS): elever Leira skole: elever Nordlandet skole: elever Straumsvik skole: elever Sør-Tustna skole: elever Aure voksenopplæring (AVOKS): 35 elever

Innramming Vi vil dele våre erfaringer med dere når det gjelder kommunens og skolens deltakelse i UiU med hovedvekt på hva vi mener vi har lært gjennom dette prosjektet som vi har tatt med oss videre i vårt utviklingsarbeid.

Bakgrunn for deltakelse  Ønske om utviklingsarbeid – UiU kom beleilig  Ønske om å få ei felles satsing – alle skal dra i samme retning – utvikle Aureskole  Faglig utvikling – forbedre resultatene

De ulike rollene i UiU Utviklingsveileder Skoleeier Rektor Ressurslærer

Organisering i kommunen Læringsglede Rektorgruppa og enhetsleder styringsgruppe Avgiverskoler og mottaksskoler koblet sammen med felles satsingsområder og felles ressurslærer Vårt kompetansemiljø: Høgskolen i Volda

Organisering i kommunen forts. Dialogsamlinger for alle ansatte med bistand fra eksternt kompetansemiljø Lederstøtte for rektorene mellom dialogsamlingene med bistand fra eksternt kompetansemiljø Felles samlinger for skoleledere og ressurslærere

Arbeidsmåter og verktøy Dialogkonferansemodellen: Lærende nettverk Aksjonslæring Observasjon IGP Skriftliggjøring

Organisering av UiU, Aure barne- og ungdomsskole, Oppstart og motivering våren -13 JA – dette vil vi vere med på, alle var positive og forventningsfulle! Satsingsområder: Klasseleiing Rekning i alle fag

Forventningar til satsinga: Ei jamn stigning mot målet …

Realistisk framstilling av arbeidet…

Metode/reiskap: Kompetanseheving vha. HIVO Dialogseminar, skriftleggjering på fleire nivå, mentorfunksjon. Aksjonslæring: Planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon, evaluering/endring: REFLEKSJON og skriftleggjering. IGP Individuelt Gruppe Plenum, med tenkeskriving/logg Faste periodeplaner. når kva, kven, korleis,.. forpliktande og tydelege Tidsressurs Framforhandla med ATV og lagt inn i arbeidstidsavtalane. Ressurslærar: Kompetanseheving, motivert, tid til arbeidet, samarb. m/ rektor og tilsette

Eks. på periodeplan, Abus: «Læringsglede 3.semester, hausten 2014» Veke/datoAksjonAnsvar V 33 15/8Kursdag. GROW-modellen for kollegaobservasjon, tilpassa ved Siv Sødal Sodin skole. Arbeid i grupper Mille Alle gjennomfører v. 36 1/9Felles info om arbeidsplana m/tid og innhaldMille V 36 5/9Gruppene bestemmer observasjonsøktene, lever oversikt over datoar til rektor innan 5/9 Observasjonsgruppene V 37I eller G. Arbeid med planlegging observasjon. Gjer klar til førsamtale for observasjon Observasjonsgruppene V 37 10/9Leiarmøte med R A Andreassen frå HIVOMille V 38 15/9Arbeid på observasjonsgrupper. Planlegg/observer Observasjonsgrupper V 38Arbeid på observasjonsgrupper. Planlegg/observer Observasjonsgrupper V 39 22/9Felles erfaringsdeling frå observasjonsgrupperMille avtaler med 3 grupper V 39Arbeid på observasjonsgrupper. Planlegg/observer Observasjonsgrupper V 40Arbeid på observasjonsgrupper. Planlegg/observer Observasjonsgrupper V 41HaustferieAlle V 42 13/10Arbeid gruppevis med rapporten, frist 24/10Observasjonsgrupper V 42Arbeid på observasjonsgrupper. Planlegg/observer. Rapportskriving Observasjonsgrupper V 43 20/10Felles erfaringsdeling frå observasjonsgrupper. IGP, speeddate Mille + alle V 43Arbeid gruppevis med rapporten, frist 24/10Observasjonsgrupper V 44Rektor samanfattar fellesrapport frå Abus. Leverer til HI Volda seinast 31/10 Mille V 45 3/11Dialogseminar AureAure + HIVO V /11 Leiarsamling, 1.pulje ungdomsskolesatsingaMille Nov.-des.Vegen vidare – kva/korleisEiningsleiar +Rektorar Arbeidsplan for Abus MÅL: Utvikle kompetanse i læringsleiing hos alle  Automatisering av innlærte ferdigheiter  Auka openheit mellom kollegaer  Utvikle delingskulturen ved skolen  Erfare kollegaobservasjon satt i system  Bli tryggare i rolla som læringsleiar  Auka kompetanse hos lærarar skal gi auka kompetanse hos elevane TIDSBRUK: Annakvar måndag i fellesplanleggingstida 1 lagsmøte i veka Observasjonstid i skoledagen, undervisning

Observasjon som metodikk 1.Eigenobservasjon, vår 14 2.Kollegaobservasjon, haust 14 3.Open observasjon, vår 15

Eigenobservasjon, vår 14 Ta tak i eigen undervisningspraksis Før logg på godt planlagt timar Elevane brukar evalueringsskjema m tilbakemld. (kva lærte dei, kva var bra/kunne vore bedre, kva gjorde lærar bra, kva gjorde elev bra, gode råd, …) Refleksjon på lagsmøter. + og –. To stjerner og eit spørsmål

Vurderingsverkty, elev Kor ofte? Kor godt lærer eg Svært ofte Ganske ofte Av og til Sjeldan/ aldri Undervisningsaktivitet/ måteMykjeNokoLite Ingen ting Tavleundervisning/ høyrer på lærar Høgtlesing saman av lærestoff (frå boka) Stillelesing frå læreboka, samtale Svarar på spørsmål frå lærar Arbeider på PC Arbeider saman med ein medelev (par) Arbeider i gruppe Gjer oppgåver åleine Praktiske oppgåver (lagar ting) Videoundervisning Spel Dramatisering Presentasjonar/framføring for klassen Klassesamtale Vurderingsverkty

Observasjon, elevskjema 1.Har du lært noko denne timen? Dersom ja: Skriv ned maks fire ting du har lært: Kvifor lærte du noko: Dersom nei: Kvifor ikkje: Kva kunne ha vore gjort annleis? Av læraren: Av deg: Mista du fokus på noko tidspunkt? Kva var det som fungerte bra denne timen?  LÆRAR: Spørsmål til eigen logg: Kva arbeidsmåte brukte du denne timen? Kva var målsetjinga med timen? Kva trur du elevane fekk med seg? Følte du at elevane nokon gong mista fokus? Evt anna

Kollegaobservasjon, haust 14 GROW-modellen. (H.Fjørtoft NTNU og Sodin skole). (Goal, Reality, Obstacles/Options, Way forward ) Fast metodikk med skjema for ulike fasar: førearbeid, gjennomføring og refleksjon/etterarbeid. Skriftleggjering. Alle tilsette var med Faste observasjonsgrupper. 3 lærarar + 1 adm + 1 assistent Gruppa avtalte datoar for gjennomføring innan 2mnd periode. Observasjonsfokus: Læringsleiing: Oppbygging, leiing og samanheng i undervisningsøkta.

Kollegarettleiingsskjema som vi bruka: A)MÅL A)FUNGERTE GODTA)SPØRSMÅL Mål for elevane Mål for undervisninga mi A)VERKELEGHEIT A)VAL (TIPS)A)VEGEN VIDARE For elevane For undervisninga mi Rekkeframlegg: Kva fungerte godt? 2.Spørsmål til læraren 3.Lærar svara på sp.mål 4.Drøft, kva er summen av alle observasjonane? (verkelegheita) 5.Tips til vidareutvikling, kva bør vere med vidare? 6.Kva vil lærar ta med seg vidare? Nyttig for framtida.

Open observasjon, vår 15 Alle opnar for at ein kollega stikk innom og observerer. Alle gjer avtale om minst 1 observasjon. Mål for timen sendast observatøren. Tilbakmelding munnleg eller skriftleg med: 2 * og 1 ? Observasjonsforma var veldig naturleg, også på tvers av hovudtrinna – greier vi å vidareføre dette utan «tvang»?

Observasjon = Skarpare fokus/bevisstgjering! Systematisk gjennomgang av ei undervisningsøkt, bevisstgjering og auka kunnskap om seg sjølv/andre. Utviklingspotensiale Kva lærer den som blir observert? Kva lærer dei som observerer? Tips – kva kan vi endre?/ vidareutvikle? Det treng ikkje vere noko gale! Korleis tek vi det? Ris – ros Sjå etter forskjellane på ulike klassetrinn, vi har ulik kvardag for. Læringsfokuset endrar seg på ulike alderstrinn (også krav og kapasitet)

Refleksjon i 10 min PÅSTAND: På min skole/kommune har vi strukturer for læring, deling og refleksjon som forplikter alle lærere 1. Individuelt: alle tenker gjennom påstanden ca. 1 min 2. Hver enkelt av deltakerne sier seg ENIG – DELVIS ENIG –UENIG i påstanden 3. Åpent for refleksjon/ argumentasjon. Gi eksempel og en kort begrunnelse, ca 8 min Enig Delvis enig Uenig

Vurdering for læring Prosjektperioden UiU ble avsluttet nov/des 2014 Pulje 5 i Vurdering for læring startet høsten 2014 Alle skolelederne ønsket å fortsette med utviklingsarbeid, men utfordringa var å se sammenhengen mellom satsingene og å holde trykket oppe.

Vurdering for læring Alle skolene med Alle kommunene på Nordmøre med – felles koordinator En kommunal ressursperson Kommunal nettverksgruppe – minst to fra hver skole Lederopplæring for alle skolelederne (IMTEC)

VFL, Abus Metode vidareført frå UiU Tidsressurs, kompetanseheving, periodeplan… Undervegs i UiU har vi fokusert på vurderingsforskrifta og praktisk vurderingsarbeid Dette har ført til at tilsette har, på eige initiativ, tatt fatt i vurdering for læring på ein positiv måte. Behov for å arbeide i faggrupper for å sikre gode lokale læreplaner Behov for kompetanseheving: udir.no, fylkesnettverk, kommunenettverk VFL metode og teorikompetanse. utgangspunkt i dei 4 prinsippa «The paperless change» Gordon Stobart. Dokumentasjon – med måte! 25

Kollegalæring, bevisst bruka som metode Gode eksempel frå praksis: «Stjernestund» og kollegalæring, eks. frå praksis. «Slik gjer vi det» Formidla til alle kollegaer =>Refleksjon og evaluering på arbeidslaga Kva kan eg/vi ta med vidare? Utprøving og implementering i undervisning.

Positive erfaringer Gode Udirsamlinger for de kommunale ressurspersonene God oppfølging av fylkesmannen – fylkesnettverk Positivt at to fra hver kommune får delta på disse samlingene

Hva har vi lært sett fra kommunenivået? Viktig med felles satsinger for å løfte alle skolene Større fokus på organisasjonsutvikling Skolebasert kompetanseutvikling med bistand fra eksternt kompetansemiljø oppleves som en god, men krevende strategi. Viktig å få til et godt samarbeid med UH, der forventninger og krav til hverandre er avklart. Aksjonslæring er et viktig redskap for skoleutvikling framover Skolelederne er blitt pedagogiske ledere for sitt personale Skoleeier mer aktiv i skoleutvikling Kompetanseutvikling for alle – skoleeier – skoleleder-lærer-elev

Hva har vi lært? (utdrag fra sluttrapportene til barneskolerektorene) Vi er på veg mot ein enda betre læringskultur her ved skolen. Observasjon og kollegaveiledning har gitt oss eit grunnlag for å vere sparringspartnarar i arbeidet i klasserommet. Det er lettare å drive skoleutvikling når ein er med i eit større nettverk. Med felles satsingsområde for heile kommunen, blir vi ikkje så sårbare, sjølv om vår skole er liten.

Kva har vi lært ved Abus? Felles kompetanseheving med utgangspunkt i nasjonale satsingar gir oss fagleg tryggheit – profesjonalitet. Vi treng innspel og støtte frå UH-sektoren til leiar og tilsette for å vere profesjonelle. Vi må ha kunnskap for å gjere val og styre mot mål. Vi har lært gode arbeidsmetodar for samhandling. Må arbeide målretta, systematisk og forpliktande over lang tid. Leiar må styre mot felles mål og halde fast på målet med milepålar for evaluering undervegs. Leiar må vere aktivt med i arbeidet sammen med tilsette. Involvering. Stor fordel å ha med ressurslærar(ar?) for forankring og tettare oppfølging. Må avklare tidsressurs til utviklingsarbeid m ATV. Følg plana – gjennomfør!

Kva har vi lært ved Abus? Målet er å inkludere alle i ein felles kultur: «Slik gjer vi det ved Abus»: felles grunnprinsipp og visjonar. Kontinuerlig fokus - krevande! Viktig at heile skolen er med , men kan differensiere vegval undervegs til målet. Skolebasert kompetanseutvikling gjer oss til ein meir profesjonell organisasjon. Skolebasert kompetanseutvikling må prioriterast!  Det har vore spennande, utfordrande og lærerikt å vere leiar av utviklingsarbeidet.  Det har vore spennande å sjå det gode samarbeidet mellom kollegaer med utveksling av undervisningsmetodikk, gode tips og refleksjonar kring kva som fungerer for enkeltelevar og klassar. Kva som gir best læringsutbytte for eleven!

Utfordringer sett fra kommunenivået Organiseringen med å koble avgiverskoler og mottaksskoler var ikke så heldig for den kollektive utviklingen – blande kulturer Bedre forankring av UiU I VFL mangler vi et fast kompetansemiljø som kan gi kontinuitet i oppfølgingen av skolene. Mindre eksterne ressurser i VFL enn i UiU Holde trykket oppe etter 2,5 år med prosjekt

Utfordringer (Utdrag fra sluttrapporter til barneskolerektorene) Første semester var mest krevjande der det var vanskeleg å finne forma, finne vår innfallsvinkel. I starten av prosjektet var arbeidet ved skolen for ustrukturert, det vart ikkje laga ei god plan som dei tilsette kunne ha som rettesnor. I tillegg var nok forventningane til kvar enkelt litt for diffuse.

Utfordringar, Abus:  Tidsressursen. TTT, ting tek tid…  Felles forankring for alle tilsette. Deltid, nytilsette, snart ferdig…  Utvikle erfaringar til varig praksisendring Har arbeidet fått varig effekt – kor er vi ? Fasar i utviklingsarbeid: Initiering, Implementering, Institusjonalisering  Kommunikasjon, felles forståing  Mindre ressursar til VFL enn UiU. Kompetanseheving, «sparing»  Halde på trykket og gnisten oppe hos alle!

Refleksjon i 10 min PÅSTAND: Min skole er en lærende organisasjon. Vi har mange tegn som viser det. 1.Individuelt: alle tenker gjennom påstanden ca.1 min 2.Hver enkelt av deltakerne sier seg ENIG –DELVIS ENIG –UENIG i påstanden. 1.Åpent for refleksjon/ argumentasjon. Gi eksempel på praksis som viser en lærende organisasjon, ca 8 min Enig Delvis enig Uenig

Takk for oss