Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 3 Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid

2 Les og reflekter 30 minutter
Les artikkelen Telle i kor og marker deler du finner spesielt viktige, relevante eller interessante marker spesielt hvilke mål en telle-i-kor-aktivitet kan ha Noter noen stikkord som du tar med deg til B – Samarbeid. I denne modulen skal dere forberede og lede en klassediskusjon med utgangspunkt i en telle-i-kor-aktivitet. Se filmen Introduksjon til aktiviteten Telle i kor der læreren forklarer en gruppe elever hva aktiviteten går ut på.

3 Film: Introduksjon Telle i kor

4 Telle i kor Telle med 4 fra 4 B – Samarbeid
Modul 3 Telle i kor Telle med 4 fra 4 B – Samarbeid

5 Mål Målet med denne modulen er at deltakerne planlegger for
at elevene engasjerer seg i hverandres tenking at elevene oppdager, beskriver, bruker og begrunner mønster som oppstår

6 Tidsplan for B - Samarbeid
Aktivitet Tid Oppsummere og drøfte forarbeid 25 minutter Se film og drøfte observasjon 15 minutter Planlegge undervisning 60 minutter Øve 20 minutter Total tidsbruk 120 minutter

7 Oppsummere og drøfte forarbeid
25 minutter

8 Drøfte artikkelen Individuelt (5 minutter)
Se over notatene du har gjort under A - Forarbeid. Bestem deg for noe du vil dele med kollegene. Grupper (10 minutter) Gå sammen i grupper på 3-4 personer. Del refleksjoner knyttet til artikkelen. Velg to momenter gruppen vil dele i plenum.

9 Drøfte artikkelen Plenum (10 minutter)
Del momentene gruppene har valgt. Diskuter hvordan dere kan utnytte systemet i tellingen til å bestemme hvilket tall som kommer i en tilfeldig valgt plass i tellingen.

10 Se film og drøfte observasjon
15 minutter

11 Film: Telle med 120 fra 120 Se filmen Telle med 120 fra 120
Identifiser elevenes utsagn om hvordan/hvorfor ulike mønster som oppstår. Drøft begrunnelsene elevene kommer med.

12 Planlegge undervisning
60 minutter

13 Telle med 4 fra 4 Gå sammen i grupper på 6-10 personer.
Planlegg ei undervisningsøkt med aktiviteten Telle med 4 fra 4. Alle deltakerne noterer det dere sammen blir enige om i Undervisningsnotat Telle med 4 fra 4. Undervisningsnotat til filmen Telle med 120 fra 120 er et eksempel på et slikt notat. La en av deltakerne passe tiden, slik at dere får god tid til å drøfte alle fasene i undervisningsøkta. Sørg for at det blir god tid til alle punktene i undervisningsnotatet. Fortsetter neste lysbilde

14 Fortsettelse planlegging
Velg til slutt en (eller to) av deltakerne som skal lede en øving mens kollegene er «elever». Forskning viser at en god øving gir bedre utprøving med elevene. Skal man få mest mulig lik erfaring med hvordan det planlagte opplegget fungerer i praksis, er det nødvendig at alle har en felles forståelse av hvordan opplegget skal gjennomføres. Øvingen bidrar i stor grad til en slik felles forståelse. Alle deltakerne har ansvar for at både planlegging og øving blir best mulig.

15 Øve 20 minutter

16 Øve med kolleger Den som leder øvingen på vegne av gruppen følger undervisningsnotatet og gjennomfører aktiviteten slik gruppen har planlagt. Undervisningsnotatet kan justeres etter erfaringene dere gjør under øvingen. Under øvingen skal dere ordlegge dere nøyaktig slik dere har planlagt å gjøre det med elevene. Se neste lysbilde om bruk av Time-Out under øvingen

17 Time-Out Både den som leder øvingen og «elevene» kan be om Time-Out for å avklare viktige spørsmål eller minne om ting gruppen er blitt enige om under planleggingen. Det kan for eksempel dreie seg om de formuleringene som ble planlagt fungerer i praksis hvilke samtaletrekk som egner seg best i situasjonen hvordan elevenes tanker skal representeres på tavla

18 Tips til utprøvingen Opplegget skal prøves ut med elever før dere møtes til D - Etterarbeid. Læringsutbyttet for lærerne vil bli bedre om to eller flere fra planleggingsgruppen kan delta når opplegget prøves ut med elevene. Time-out kan også bli benyttet under utprøvingen.

19 Telle i kor Telle med 4 fra 4 C – Utprøving
Modul 3 Telle i kor Telle med 4 fra 4 C – Utprøving

20 Utprøving med elever Bruk undervisningsnotatet og gjennomfør aktiviteten slik gruppen har planlagt. Dersom kolleger fra planleggingsgruppen er til stede under utprøvingen, bør dere bruke Time-Out om dere finner det nødvendig for å holde dere til planen. I denne fasen er Time-Out også nyttig for å få tilgang til elevenes tenking og hvordan dere skal gi passende respons. Ta bilder av tavlen. Noter noen punkter etter gjennomføringen. Tenk spesielt på hvordan dere fikk elevene til å bruke og begrunne mønstrene de oppdaget. Er dere flere sammen bør dere lage et felles notat. Ta med notatet til D – Etterarbeid.

21 Telle i kor Telle med 4 fra 4 D – Etterarbeid
Modul 3 Telle i kor Telle med 4 fra 4 D – Etterarbeid

22 Mål Målet med denne modulen er at deltakerne planlegger for
at elevene engasjerer seg i hverandres tenking at elevene oppdager, beskriver, bruker og begrunner mønstre som oppstår

23 Tidsplan for D - Etterarbeid
Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 25 minutter Oppsummere i plenum 15 minutter Neste modul 5 minutter Total tidsbruk 45 minutter

24 Erfaringsdeling Planleggingsgruppene (25 minutter)
Del erfaringene fra utprøvingen i planleggingsgruppene. Gjennomførte dere aktiviteten slik dere planla? Hva skyldes eventuelle avvik? Fikk dere elevene til å bruke og begrunne mønstrene de oppdaget. Gi konkrete eksempler. Hva vil dere endre om dere skal gjennomføre tellingen med en annen elevgruppe? Noter to-tre momenter dere vil dele med resten av kollegiet.

25 Oppsummering Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene.
Plenum (15 minutter) Hver gruppe deler momentene de har valgt med kollegene. Hva bør man være spesielt oppmerksom på når man planlegger en telle-i-kor-aktivitet?

26 Neste modul er arbeid med telle-i-kor-aktiviteten Telle med 5 fra 4.


Laste ned ppt "Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google