Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

På kryss og tvers i historien
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Tverrfaglige prosjekt
POLITIKK.
Politiske partier og valg
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Politikk og demokrati. Folkestyret i Norge Politikk dreier seg om å fordele goder og byrder i samfunnet Vi har et folkestyre i Norge Indirekte demokrati.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Bernt Aardal Professor Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
De folkevalgte (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag Foto:
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Samfunnsfag 9.trinn, Beatrice Bjørnbakken
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Definisjon av begrepet ”makt”
Politiske ideologier 1800->.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Gruppearbeid – politiske partier
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Partiene og ideologi Samfunnsfag Mandag
Den lovgivende makten i Norge
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Bevis i matematikk- undervisningen
Skriftspråk og talespråk
Arbeiderpartiet - Høyre
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
10 Konjunkturledigheten
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Partienes funksjoner I
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske og diskutere hvordan man kan være med på å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning 4b gjøre greie for utfordringer for demokratiet, for eksempel når det gjelder representasjon fra urfolk og minoriteter 4c diskuter hvordan makt og påvirkning kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomisk tilhørighet 4d diskutere sammenhenger mellom styreformer, rettsstat og menneskerettigheter 4e gjøre greie for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, både norske og samiske og drøfte flertallsdemokratiet 4f analysere grunnleggende forskjeller mellom de politiske partiene i Norge

Kapittel 6. De politiske partiene Hva er partienes viktigste oppgaver? (131) -Finne folk som kan stå på valglistene -Utarbeide partiprogram -Verve ny medlemmer -Markedsføre partiet

Kapittel 6. De politiske partiene Ideologi (132) «Bærende ideer i et politisk system eller et livssyn, idésystem.» Konservativ (136) «Å ønske å bevare det bestående og overleverte, holde fast ved den bestående samfunnsordning, å være tilhenger av høyreparti; konservatisme, konservativ innstilling, oppfatning.» Liberalisme (136) «Samfunnssyn som krever politisk, religiøs og økonomisk frihet for den enkelte uten statlig innblanding.» Sosial-demokratisk (135) «Politisk retning som gjennom arbeid i folkevalgte organer går inn for et (mer eller mindre) sosialistisk samfunn.»

Kapittel 6. De politiske partiene Noen konfliktlinjene i norsk politikk er: - Holdningen til statlig styring og innblanding i økonomien - Holdningen til medlemskap i EU -Miljøspørsmål -Utkant – sentrum - Innvandring

Kapittel 6. De politiske partiene Hva vet du om de politiske partiene i Norge? -Arbeiderpartiet -Sosialistisk Venstreparti -Rødt -Fremskrittspartiet -Høyre -Venstre -Kristelig Folkeparti -Senterpartiet

Kapittel 6. De politiske partiene &strukt_tid=84020

Kapittel 6. De politiske partiene Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Partienes velgergrupper (Læreplanmål 4f + 4c) Partienes velgergrupper (Læreplanmål 4f + 4c) Ungdom shopper partier (Læreplanmål 4c + 4f) Ungdom shopper partier (Læreplanmål 4c + 4f) Hva mener de politiske partiene? (Læreplanmål 4f) Hva mener de politiske partiene? (Læreplanmål 4f)

Kapittel 6. De politiske partiene Utforskeren 1c bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler og vurdere formålet og relevansen til kildene Finn fram til likhetstrekk og skillelinjer i partienes valgprogram. Her kan du ta utgangspunkt i en eller flere konfliktlinjer. Lenker til alle partiene finner du her