Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik

2 Fagfornyelse 2020 Hvorfor nye læreplaner? samfunnet i forandring
nye livets utfordringer (teknologi, migrasjon, konflikter, digitalisering osv.) nye nødvendige ferdigheter (løse problemer, tenke kritisk, lære å lære)

3 Faget morsmål Egentlig er det ikke et fag
timer, vurdering, lett å velge bort, brøkdel av elever får det, overgang, avhengig av norskkunnskaper Gis nesten bare i 1-4 marginalisert Nåværende læreplan Ny læreplan - Morsmål + tospråklig fagopplæring

4 Praksis: når møter eleven sitt morsmål på skolen?
Morsmålsopplæring, de fleste i 1-4 kl. tospråklig fagopplæring (som ikke har egen plan) Noen VGS elever tar privatisteksamen i morsmål som andrespråk

5 Faget morsmål: nåværende læreplan

6 Faget morsmål: nåværende læreplan
grunnskole + VGS (stort aldersspenn) overgangsplan (nyttes til eleven kan følge vanlig opplæring) hovedformål : styrke elevenes forutsetning for innlæring av norsk, tospråklig identitet, gr.ferd. i morsmål, sammenliknende perspektiv) nivåbasert (fra avkoding til lesing av litterære tekster av ulike sjangre) Den nye planen er veldig lik den gamle, men…

7 Fagfornyelse 2020 Alle planer har lik, leservennlig struktur om faget + kompetansemål + vurdering OM FAGET Fagets relevans (eleven, samfunnet) Kjerneelementene-hovedområdene (fastsatt) Tverrfaglige temaer (felles for alle fag) Grunnleggende ferdigheter

8 Den nye læreplan i morsmål 1 grunnleggende norsk eller norskfaget?
Fagets relevans: Styrke forutsetninger for norsk Danne grunnlag for identitetsutvikling Styrke elevenes tilhørighet til den flerkulturelle virkeligheten Gi eleven funksjonell flerspråklig kompetanse, en viktig ressurs i det flerkulturelle samfunnet (Omfatte morsmåls- og tospråkligfagopplæring)

9 Den nye læreplan i morsmål 2
Kjerneelementer i faget (hovedområder) Muntlig kommunikasjon Språklæring Lesing Skriftlig tekstskaping Språk og teknologi Språklig og kulturelt mangfold

10 Den nye læreplan i morsmål 3
Tverrfaglige temaer demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling folkehelse og livsmestring

11 Den nye læreplan i morsmål 4
Grunnleggende ferdigheter i faget morsmål Muntlige ferdigheter Lesing Skriving Digitale ferdigheter

12 Den nye læreplan i morsmål 5
NYE KOMPETANSEMÅL Åpne mål som skaper sammenhenger (drøfte, redegjøre) Kombinere kunnskaper og ferdigheter (verbene skal beskrive hvordan kunnskapen skal anvendes: drøfte, analysere, gjøre greie for) Grunnleggende ferdigheter integrert Tydelige mål på samme nivå Klar progresjon Synliggjør forståelse, refleksjon og kritisk tenkning Gi lokalt handlingsrom og mulighet for tilpasning

13 Samsvar mellom grunnleggende norsk og morsmål
Politisk bestemt Morsmål ‘et lite fag’ Ingen faglig begrunnelse BARE EN UKE IGJEN FOR TILBAKEMELDING Fristen er gått

14 digitalisering Mulighet å søke på tvers av trinn / fag / kompetanse /ferdighet /tverrfaglig tema


Laste ned ppt "Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google