Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Selvfølelse vs selvtillit
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
copyright kjellaug johannessen
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Dialektisk relasjonsteori
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Definere og velge hovedmål og delmål
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
God kommunikasjon – vær trygg
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Pål Berg Handelshøyskolen BI
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Skoleledelse og skoleutvikling
Makt og Hersketeknikker
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
MAKT OG ORGANISASJONER
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Vi vil «være sammen»; for barna…
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
refleksjon og utvikling
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Mer om ledelse F2A Høgskolen i Vestfold Anne-Lene Vintervold.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
Pedagogisk dokumentasjon
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009

Begrepet ledelse En leder organiserer og gjennomfører arbeidet i en organisasjon gjennom å kommunisere med personalet. Gjennom forståelse av mellom menneskelige relasjoner, problemløsning, pedagogisk utvikling, løsning av administrative oppgaver og samspill påvirker og motiverer lederen i personalgruppen. Hensikten med å organisere og gjennomføre arbeidet er å nå visse mål.

Lederens oppgaver Planlegging Organisering Veiledning Kontroll Oppfølging Motivasjon og anerkjennelse

Modeller for ledelse Situasjonsuavhengig – allmenne -ledelsesstiler – adferd -mål og måloppnåelse -menneskelige ressurser

Situasjonsavhengig ledelse

Motivasjon Modell for flyt

Makt og herredømme; Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Max Weber(1864-1920). ”mulighetene for å påtvinge andres atferd ens egen vilje,” uansett på hvilken måte. Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Karismatisk herredømme Legalt herredømme.

Makt Stillingsmakt - formell Ekspertmakt – formell Kollegamakt - uformell Personlig makt – uformell Hva med inspirator og drivkraft

Karismatiske ledere Evne til å formulere visjoner Sterk personlighet, faglige kvalifikasjoner, omsorg, god kommunikasjon og sosial intelligens Altså det handler i stor grad om selvtillit!

Hva er selvtillit? Selvtillit – å stole på meg selv Selvfølelse – kjenne meg selv (selvinnsikt) Egenverd – tro at jeg er viktig Kanskje alle disse tingene er det vi kaller for å ha god selvtillit?

Hva er konsekvenser av liten selvtillit? Hører på andre - avhengighet Er usikker på egne evner - passivitet Tror ikke at noe jeg gjør er er riktig – redsel for kritikk og aktivt forsvar. Liten grad av egenomsorg – helse med mer.

Relasjonsledelse Medmenneskelige relasjoner, samspill og kommunikasjon. Positivt menneskesyn Evaluering og kunnskapsutvikling Kontroll bør handle om resultater og ressurser

teamledelse Ulikhet i kompetanse og ferdigheter Fylle ulike roller Felles mål og arbeidsmetoder Felles ansvar for resultater Spiller på den enkeltes gode egenskaper. Kartlegging av kompetanse

Evalueringens rolle: Mål oppnåelse? Fungerer alle slik de skal? Kommer alles særkompetanser til utrykk? Kommer det barna til gode Fungerer vi som team – samarbeider vi godt. Har vi oppnådd kravene som stilles til oss?

Den spesielle barnehagen Ulike og kryssende krav om innholdet i barnehagen. Mange oppdragsgivere Ulike interesser Fører til at lederne får et stort ansvar for å balansere dette.

Etikk og verdier Verdier som utgangspunkt for ledelse. Verdiledelse er prosessorientert og tar tid! Forpliktende arbeidsfelleskap. Formulere og diskutere hva de arbeider med.

Verdier synliggjøres gjennom ulike praksiser Hva jeg gjør i praksis er påvirket av hvordan jeg forstår meg selv og hvilke verdier jeg har. Menneskesyn Barnesyn - alder Syn på kjønn Syn på etnisitet Syn på sosial ulikhet