Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarie Sørensen Endret for 9 år siden
1
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
2
Makt i relasjoner - mikro
Vennskap og kjærlighet: Vi åpner et rom i og selv og forventer det samme hos den andre. Kjærlighetens maktbalanse: Utnyttelse av den andres hengivenhet
3
Ressurser, bytte, makt Kontroll av ressurser: Penger Seksualitet
Nettverk Å elske gir oss en svak posisjon, å være likegyldig i en sterk.
4
Angrep på andres selvfølelse
Krenkelser Jeg tar aldri feil Jeg tar alltid feil Forsvar mot ytre press Hiriarkier Gjentakelser over tid = trakassering/mobbing
5
Makt ,språk og estetikk Språket kan brukes på ulike måter – hersketeknikker; finne feil, tilbakeholde, skjule informasjon. Estetikken: kulturell kapital (Bourdieu)
6
Den skjulte makten Hva er tema og hva er tabu
Dagsorden i organisasjoner, massemedia og politikken. Makten over tiden – å være i forkant og komme for seint
7
Å akseptere de mektige All makt blir mest effektiv om den blir akseptert. Modell makt (Bråten 1983) Symbolsk vold (Bourdieu 1996) Skolen som eksempel
8
Makt og dannelse Makt vil alltid være et element av oppdragelsen (Foucault 1983) De mektige er de som tier og lytter- eksaminerer og vurderer. Familiebasert eller profesjonsbasert omsorg – utilsiktede virkninger av makro
9
Makten sett ovenfra makro
10
Samfunnsklasser og klassekamp:
Karl Marx( ) Klasser: eiendom til produksjonsmidlene. Profittratens fallende tendens – makt som relasjon Sier noe om endring men ikke nok om hvilke andre variabler som påvirker valgene til beslutningstakerne.
11
Makt og herredømme; Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme
Max Weber( ). ”mulighetene for å påtvinge andres atferd ens egen vilje,” uansett på hvilken måte. Makten må være legitim for både den som utøver makten og den som utfordrer den. Legitime maktformer: tradisjonelt herredømme Karismatisk herredømme Legalt herredømme.
12
Legitim makt – voksen/barn
Tradisjonelt herredømme: de voksne har en selvfølgelig autoritet. Det stilles heller ikke spørsmål ved denne autoriteten. Karismatisk herredømme: innflytelse gjennom popularitet - popstjerner. Byråkratisk herredømme: voksne har sin innflytelse gjennom sin ekspertise. De som velger ut for barna ”hva som er best for barn”. (Max Weber 1864 – ”Makt og byråkrati” .)
13
Kunnskap og makt Makt over død til makt over liv. Kunnskap som kapital
Knapphet på goder Kunnskap som makt – informasjon
14
Makt gjennom design : oppgaver og belønninger
formell uformell synlig Usynlig Arbeidsfelleskap kan både være en kilde til kreativitet , men også til kontroll
15
Eliter og demokrati Stemmer teller men ressursene avgjør.
Akseptabel ulikhet – verdier , men ikke posisjoner? Høyutdannede middelaldrene menn. Kjønn og sosial bakgrunn
16
Hegemoni Få gjennomslag for sine problemoppfattninger
Formulere egne interesser Forankre dem i generell teori Gjøre sine oppfattninger allment tilgjengelig Mobilisere støtte for sin sak Til diskusjon: Hvordan kan førskolelærere oppnå dette og hva hindrer dem?
17
Makt sett nedenfra – maktesløshet og avmakt.
Fra skam til protest. Benektning og bejaing av egen underlegenhet – fremmedgjøring? Ingenting å miste Passiv innordning og ironisk redefinisjon Splitt og hersk
18
De svakes opprør. Normer som binder de sterke – velferdsstaten.
Motkulturer – sub kulturer Rettighetstildeling og brukerdemokrati Delegering og myndiggjøring uten kunnskap blir makten blind og uten ansvar blir den vilkårlig
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.