Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Danning – å skape seg selv
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Barns læring, voksnes ansvar!
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
TLF: –
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul grønnbasen
Siste året i barnehagen
Pedagogisk dokumentasjon
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø Innertieren og Rammeplanen Rakkestad 01.11.06 Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Rammeplanen om læring (s. 26): ”Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med lek, oppdragelse og omsorg. Barn kan lære gjennom alt de opplever og erfarer på alle områder” Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Rammeplanen om medvirkning (s. 14): Barns rett til medvirkning krever tid og rom for å lytte og samtale. Den pedagogiske virksomheten må organiseres og planlegges slik at det gis tid og rom for barns medvirkning. Barns medvirkning i det indre liv i barnehagen kan være det første skritt for å få innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Et sosiokulturelt syn på læring: Læring er uatskillelig fra sosiale sammenhenger og sosiale praksiser. Vi er forankret i en historie, en kultur og et fellesskap. Læringen kan ikke skilles fra den situasjon vi lærer i, eller den relasjon vi har til det vi lærer. Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme Læring: Medvirkning Engasjement Deltakelse Fellesskap Nysgjerrighet Egen aktivitet Læring skjer i en sosial sammenheng Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagen er en historisk og kulturell konstruksjon Den har blitt planlagt/skapt/konstruert en gang Den skal skapes og omskapes av de aktørene som er tilstede til enhver tid Barnehagen skal skapes av de relasjoner og de aktiviteter som pågår Og skal skapes av det engasjement og den intensjon aktørene har Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

R-06: Fysisk miljø som fremmer alle barns utvikling Lek Læring Mestring Bevegelsesglede Bevegelseserfaring Sanseerfaring Konsentrasjon Utfoldelse Tumleplass inne og ute Ro Fra R-06, s. 16 Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Hvordan kommuniserer vi den pedagogiske ide når rommet utformes? Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme Rommene i barnehagen Rommet rommer en fortelling, en mulighet, en invitasjon Uttrykker en hensikt Kan være oppdragende Skal tilby variasjon Skal være innbydende for voksne og barn Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Rom for lek, utforsking og læring Å presentere materialet Å presentere mulighetene Å lete etter nye muligheter Være nysgjerrig på barns handlinger og uttrykk Være kritisk og begeistret – søke utfordringer fra kollegaer Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Pedagogikken og møte med barn Tid Rom Materiell Innhold Aktørene Mening Fellesskap Identitet Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme ”Sannheten om barna skapes i de pedagogiske rommene” Elisabeth Nordin Hultman Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Hvordan oppfatter vi barn? KOMPETENTE? INITIATIVRIKE? AKTIVE? PASSIVE? FRUSTRERTE? UKONSENTRERTE? KONFLIKTSØKENDE? MULTIPLE FORSTÅELSER I hvilken sammenheng ser vi de slik? Hva tilbyr miljøet, materiellet og samhandlingsformen når vi oppfatter barna slik? Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme Barnet - barnesynet Barnet – et aktivt, handlende menneske som skaper og skapes Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barn lærer i interaksjon med andre barn og voksne ”…bebor rommene med kroppene sine” (Gunvor Løkken) Gjennom fellesløping ”kopler barna seg på hverandre” Den felles bevegelsen gjør hverandres hensikter felles Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Rommene regulerer barns hverdagsliv Hva har barn fri tilgang til? Hva bestemmer de voksne? Hvor er det barna befinner seg i kjempenes land - og avhengig av voksne? Orden og ryddighet på bekostning av et variert lekemiljø? Trygghet Setter grenser Overvåker Uttrykker posisjoner Synlig/usynlig Ideer/verdier Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme Barns medvirkning Avhenger i stor grad av voksnes forståelse og tolkning av alder, modenhet og kompetanse. Avhenger i stor grad av forventninger til barns deltakelse Blir en verdi, en etisk holdning til å gi barn retten til å uttrykke sin mening Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagen som læringsmiljø Må oppleves meningsfylt for de som deltar Må ha et innhold Må gi aktørene mulighet til deltakelse Alle aktører er bidragsytere Jevnaldringene (peers) har stor betydning for hverandres læringsprosesser Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme Rommene i barnehagen Representerer viktige betingelser for de bildene barna skaper av seg selv Skaper sosiale handlingsrom Gir mulighet til å skape meningsfulle sammenhenger og relasjoner Gir mulighet til interessante aktiviteter, fordypning, utprøving Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme Ansvarlige voksne som vil noe Stort element av usikkerhet Gir rom for det ukjente Gir rom for barns stemmer Prosjektarbeid: Aktiviteter og læring på mange nivåer Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme

Prosjektarbeid med barn en arbeidsform for etter- og videreutdanningen Utfordrer hver og en som en lærende deltaker. Deltakelse i og dokumentasjon av prosjektarbeid kan åpne for nye forestillinger om praksis. Gir mulighet for ulikheter, for mangfold og for motsetninger  På vei mot en ny praksis? Barnehagesenteret, Høgskolen i Vestfold, Solveig Nordtømme