Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Årshjul grønnbasen 2017-2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Årshjul grønnbasen 2017-2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 Årshjul grønnbasen

2 AUGUST 2017 31 32 33 34 35 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag 31 1 2 3 4 5 6 32 7 8 9 10 11 12 13 33 14 15 16 17 18 19 20 34 21 22 23 24 25 26 27 35 28 29 30

3 ÅRSHJUL – AUGUST 2017 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Gode læreprosesser knyttet til læring, omsorg, danning og lek HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen  Vi ser barn som skal : Oppleve nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper. Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter Få mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. Oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre. Forstå felles verdier og normer som er viktige for samfunnet. Ha tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer.  Vi ser barn som skal: Oppleve trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Lære å utvikle gode rutiner for håndhygiene Lære enkle trafikkregler for fotgjengere. Oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt Opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Bli servert mat, frukt og grønt i tråd med myndighetenes anbefalinger. Personalet skal: Sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra i egen og andres læring. Skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre. Legge til rett for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre. Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser Støtte barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet. være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring. Kjenne og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn. Bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile. Ha utarbeidet rutiner for å ivareta sikkerheten på turer til fots, med bil eller kollektivtransport

4 September 2017 35 36 37 38 39 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag 35 1 2 3 36 4 Foreldremøte grønnbasen 5 6 7 8 9 10 37 11 12 13 14 15 16 17 38 18 19 20 21 22 23 24 39 25 26 27 28 29 30

5 ÅRSHJUL – SEPTEMBER 2017 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Gode læreprosesser knyttet til læring, omsorg, danning og lek HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen  Vi ser barn som skal : Oppleve nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper. Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter Få mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. Oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre. Forstå felles verdier og normer som er viktige for samfunnet. Ha tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer.  Vi ser barn som skal: Oppleve trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Lære å utvikle gode rutiner for håndhygiene Lære enkle trafikkregler for fotgjengere. Oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt Opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Bli servert mat, frukt og grønt i tråd med myndighetenes anbefalinger. Personalet skal: Sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra i egen og andres læring. Skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre. Legge til rett for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre. Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser Støtte barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet. være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring. Kjenne og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn. Bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile. Ha utarbeidet rutiner for å ivareta sikkerheten på turer til fots, med bil eller kollektivtransport

6 Oktober 2017 39 40 41 42 43 44 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag
Fredag Lørdag Søndag 39 1 40 2 3 4 5 6 7 8 41 9 10 11 12 13 14 15 42 16 17 18 19 20 21 22 43 23 24 Basar 25 26 27 28 29 44 30 31

7 ÅRSHJUL – OKTOBER 2017 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Gode læreprosesser knyttet til læring, omsorg, danning og lek HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen  Vi ser barn som skal : Oppleve nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper. Bruke språket til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter Få mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. Oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre. Forstå felles verdier og normer som er viktige for samfunnet. Ha tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer.  Vi ser barn som skal: Oppleve trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Lære å utvikle gode rutiner for håndhygiene Lære enkle trafikkregler for fotgjengere. Oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt Opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Bli servert mat, frukt og grønt i tråd med myndighetenes anbefalinger. Personalet skal: Sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra i egen og andres læring. Skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre. Legge til rett for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre. Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser Støtte barnas aktivitet, engasjement og deltakelse i fellesskapet. være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring. Kjenne og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn. Bidra til at barna kan tilegne seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile. Ha utarbeidet rutiner for å ivareta sikkerheten på turer til fots, med bil eller kollektivtransport

8 November 2017 44 45 46 47 48 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag 44 1 2 3 4 5 45 6 7 8 9 10 11 12 46 13 14 15 16 17 18 19 47 20 21 22 23 24 25 26 48 27 28 29 30

9 ÅRSHJUL - november 2017 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Estetiske erfaringer i kunst og kultur HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Mørketid, kos, ro og hvile  Vi ser barn som skal: ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk. Uttrykke seg gjennom musikk, dans og drama. Utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap. Får kjennskap til grunnelegende verdier og tradisjoner i kristen og humanistisk arv. Skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen. Forstå funksjonen med refleks Personalet skal Gi rom for, støtte og berike barnas bearbeiding av barnas møte med kunst og kultur. Bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre. La barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider. Personalet skal: Ivareta barnas behov for fysisk omsorg, inkludert behov for ro og hvile Lære barna om refleksbruk i trafikken

10 Desember 2017 48 49 50 51 52 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag 48 1 2 3 49 4. Frist innlevering av skjema juleferie 5 6 7. 8 9 10 50 11 12 13 Lucia 09.00 14 15 Julebord 16 17 51 18 19 20 21 22 23 24 52 25 26 27 28 29 30 31

11 ÅRSHJUL - desember 2017 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Estetiske erfaringer i kunst og kultur HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Mørketid, kos, ro og hvile  Vi ser barn som skal: ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk. Uttrykke seg gjennom musikk, dans og drama. Utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap. Får kjennskap til grunnelegende verdier og tradisjoner i kristen og humanistisk arv. Ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen. Få sine behov for lek og omsorg ivaretatt Forstå funksjonen med refleks Personalet skal Gi rom for, støtte og berike barnas bearbeiding av barnas møte med kunst og kultur. Bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre. La barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider. Personalet skal: Ivareta barnas behov for fysisk omsorg, inkludert behov for ro og hvile. Lære barna om refleksbruk i trafikken

12 Januar 2018 1 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag 2
planleggingsdag 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

13 ÅRSHJUL - januar 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER: Barns medvirkning
HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Robuste barn leker best  Vi ser barn som skal: Få innflytelse på det som skjer i barnehagen Bruker digitale verktøy Delta i beslutningsprosesser og tør si sin mening tør å ta utfordringer og viser initiativ får gode erfaringer med friluftsliv til ulike årstider Lærer å beherske snø og is som lekemateriell og element til bevegelse Eksperimenterer med elementer – sand, vann, vind, snø og is Personalet skal: Tilrettelegge for medvirkning tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Veksle mellom spontane og planlagte aktiviteter. Utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna Legger opp til at barna skal oppleve mestring Etablerer gode og trygge rammer knyttet til uteliv og turer Er uredde for vær og vind Godtar at barna blir våte og skitne Eksperimenterer sammen med barna i sand, vann, vind, snø og is.

14 Februar 2018 5 6 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
Søndag 5 1 2 3 4 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Vinterferieuke for skolen 20 21 22 23 24 25 26 27 28

15 ÅRSHJUL - FEBRUAR 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER: Barns medvirkning
HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Robuste barn leker best  Vi ser barn som skal: Få innflytelse på det som skjer i barnehagen Bruker digitale verktøy Delta i beslutningsprosesser og tør si sin mening tør å ta utfordringer og viser initiativ får gode erfaringer med friluftsliv til ulike årstider Lærer å beherske snø og is som lekemateriell og element til bevegelse Eksperimenterer med elementer – sand, vann, vind, snø og is Personalet skal: Tilrettelegge for medvirkning tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Veksle mellom spontane og planlagte aktiviteter. Utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna Legger opp til at barna skal oppleve mestring Etablerer gode og trygge rammer knyttet til uteliv og turer Er uredde for vær og vind Godtar at barna blir våte og skitne Eksperimenterer sammen med barna i sand, vann, vind, snø og is.

16 Mars 2018 9 10 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
3 4 10 5 6 7 8 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 palmesøndag 26 Stille uke 27 28 skjærtorsdag 29 Langfredag 30 påskeaften 31 1. påskedag

17 ÅRSHJUL - mars 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Vi bryr oss om hverandre HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Vinterlek og gode opplevelser i samspill  Vi ser barn som skal: Utføre positive sosiale handlinger, som å vise omsorg, dele og oppmuntre Leke og inkludere andre barn Delta aktivt i tekstskaping tør å ta utfordringer vise initiativ få gode erfaringer med friluftsliv til ulike årstider Eksperimentere med elementer – sand, vann, vind, snø og is Personalet skal: Anerkjenne barnas prososiale handlinger hjelpe barn inn i leken hjelpe barn til å sette ord på egne tanker, meninger og følelser Sette klare rammer for positive relasjoner barna i mellom Lar barna delta i tekstskaping Legge opp til at barna skal oppleve mestring Etablere gode og trygge rammer knyttet til uteliv og lek By barna på varierte opplevelser ute

18 April 2018 13 14 15 16 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
Søndag 13 1 14 2 2. påskedag 3 Planleggings-dag 4 5 6 7 8 15 9 10 11 12 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

19 ÅRSHJUL - april 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Vi bryr oss om hverandre HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Vinterlek og gode opplevelser i samspill  Vi ser barn som skal: Utføre positive sosiale handlinger, som å vise omsorg, dele og oppmuntre Leke og inkludere andre barn Delta aktivt i tekstskaping tør å ta utfordringer vise initiativ få gode erfaringer med friluftsliv til ulike årstider Eksperimentere med elementer – sand, vann, vind, snø og is Personalet skal: Anerkjenne barnas prososiale handlinger hjelpe barn inn i leken hjelpe barn til å sette ord på egne tanker, meninger og følelser Sette klare rammer for positive relasjoner barna i mellom Lar barna delta i tekstskaping Legge opp til at barna skal oppleve mestring Etablere gode og trygge rammer knyttet til uteliv og lek By barna på varierte opplevelser ute

20 Mai 2018 18 19 20 21 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
Søndag 18 1 Arbeidernes dag 2 3 4 5 6 19 7 8 Frigjørings-dagen 9 10 Kristihimmel-fartsdag 11 12 13 20 14 15 16 17 17.Mai  21 2. pinsedag 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

21 ÅRSHJUL - mai 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Medvirkning og sosial kompetanse HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Uteliv og mestring  Vi ser barn som skal: Oppleve medvirkning i egen hverdag og tillit til deltakelse i samfunnet Utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer seg å orientere seg og ferdes trykt  Være mye ute Oppleve bevegelsesglede og sosial samhandling ut fra egne forutsetninger. Sette grenser for egen kropp, få en positiv oppfatning av seg selv og bli kjent med egne følelser. Personalet skal: sørge for at barna erfarer at deres valg og handlinger kan påvirke for dem selv og andre. Introdusere barna for personer, steder og samfunnsinstitusjoner i nærmiljøet for å skape tilhørighet og hjelpe barna med å orientere seg og ferdes trykt. Legge til rette for mye uteliv Legge til rette for bevegelsesglede og sosial samhandling ut fra barnas forutsetninger Bidra til at barna utvikler et bevisst forhold til retten til å bestemme over sin egen kropp og respekt for andres grenser.

22 Juni 2018 22 23 24 25 26 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag 22 1 2 3 23 4 5 6 7 8 9 10 24 11 12 13 14 15 16 17 25 18 19 20 21 26 27 28 29 30

23 ÅRSHJUL - juni 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER:
Medvirkning og sosial kompetanse HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Uteliv og mestring  Vi ser barn som skal: Oppleve medvirkning i egen hverdag og tillit til deltakelse i samfunnet Utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer seg å orientere seg og ferdes trykt  Være mye ute Oppleve bevegelsesglede og sosial samhandling ut fra egne forutsetninger. Sette grenser for egen kropp, få en positiv oppfatning av seg selv og bli kjent med egne følelser. Personalet skal: sørge for at barna erfarer at deres valg og handlinger kan påvirke for dem selv og andre. Introdusere barna for personer, steder og samfunnsinstitusjoner i nærmiljøet for å skape tilhørighet og hjelpe barna med å orientere seg og ferdes trykt. Legge til rette for mye uteliv Legge til rette for bevegelsesglede og sosial samhandling ut fra barnas forutsetninger Bidra til at barna utvikler et bevisst forhold til retten til å bestemme over sin egen kropp og respekt for andres grenser.

24 Juli 2018 26 27 28 29 30 31 uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Lørdag Søndag 26 1 27 2 3 4 5 6 7 8 28 9 10 11 12 13 14 15 29 16 17 18 19 20 21 22 30 23 24 25 31

25 ÅRSHJUL - juli 2018 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER God tid og lek
HELSEFREMMENDE BARNEHAGE: Turer og lek ute  Vi ser barn som skal: kose seg og oppleve positive samspill på tvers av team Medvirke i hverdagen gå turer og oppleve fine positive dager Være med på matlaging Personalet skal: Legge til rette for samspill på tvers av team La barna medvirke til hva som skal skje i barnehagen Sammen med barna planlegge og gjennomføre turer som gir barna positive opplevelser La barna medvirke i matlaging

26 BARNEHAGERUTA 2017-2018: Nytt barnehageår starter 21.august.
Planleggingsdager 17.og 18.august. Planleggingsdag 17.november. Planleggingsdag 2.januar 2018 Planleggingsdag 3.april 2018 Disse dagene er barnehagen stengt.


Laste ned ppt "Årshjul grønnbasen 2017-2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google