Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb. 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
Vurdering – hva og hvorfor?
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Økt kompetanse gjennom god vurderingspraksis
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Økt kompetanse gjennom god
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Vurdering og klage på standpunkt
Utdanningssystemet sitt årshjul
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Velkommen til møte om fagvalg
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb. 2010

Presseklipp om vurdering og klage (skole) Ikke fornøyd? Slik klager du, nrk.no, juni 2008 Klag, klag, klag! Nettavisen.no, juni 2008 Stort sprik mellom standpunktkarakter og eksamenskarakter, Fredrikstad Blad 16. des 2009 Lærarane strenge nok, Grenda.no 17.des Er lærerne her for snille? Ringblad.no, 17.des 2009 Utdanningsforbundet Troms

Bakgrunn: Undersøkelser viser svak tilbakemeldingskultur (Elevundersøkelsene , TALIS, prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”, St. meld 16 og 31 og skoleforskere m/bl a Dale) St. meld 41: Kvalitet i barnehagen Endring av vurderingsforskrift i Opplæringslovens §3 Resultat av klagebehandling (Fylkesmannen) Rettighetsfokus i samfunnet Paradigmeskifte i vurderingspraksis (internasjonal)

Vurdering i barnehage ”Det er barnehagens arbeid som skal vurderes, og barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier” (Rammeplan, kap 4.3.) Unntak: Dokumentasjon knyttet til enkeltbarn kan nyttes i tilknytning til samarbeid med hjelpeinstanser utenfor barnehagen når dette skjer i samarbeid og forståelse med barnas foreldre/foresatte. Dersom det skal settes opp spesifikke mål for enkeltbarn, må dette ha en begrunnelse, og målene må settes i samarbeid med foreldrene og eventuelle samarbeidsparter utenfor barnehagen. (Rammeplan for barnehagen, kap 4.2. Hva med språkkartlegging av alle 3-åringer? (St.meld41) Hva med den skriftlige dokumentasjonen fra barnehage til skole om barns interesser, lek, læring og utvikling? (St.meld 41) Utdanningsforbundet Troms

Utfordringer og dilemmaer i barnehagen I hvor stor grad skal barnehagebarn veies og måles?  Svekking av barnehagens egenart  Children as beings el Children as becomings? Hva skal vurderes og hvorfor? Skjematiske og strukturerte vurderingsformer kontra autentiske vurderingsformer el begge deler? Hvordan skal vurderinga dokumenteres og gjennomføres? Hvordan få tid til å gjøre jobben? Utdanningsforbundet Troms

Vurdering i skolen – både GS og VGO Fra §3 i Opplæringsloven med virkning fr 1.aug 2009 (gjelder både GS og VGS): Underveisvurdering  Vurdering av prosess (ikke formalisert)  Vurdering for læring Halvårsvurdering  Vurdering av midlertidig resultat  Vurdering for læring Sluttvurdering  Vurdering av resultat (formalisert)  Vurdering av læring Utdanningsforbundet Troms

”Nytt” i vurderingsforskriften: Undervegsvurderinga forplikter Elevenes egenvurdering forsterkes og forplikter Understreking av gjennomføring av fagsamtaler Kravet til dokumentasjon forsterkes ift  At sluttvurdering skal være basert på kriterier for måloppnåelse  At undervegsvurdering skal være gitt (i VGO m/ underskrift av elev-lærer  At fravær skal på vitnemålet f.o.m 8.klasse (med visse regler for fratrekk) Utdanningsforbundet Troms

Utfordringer i vurderingsarbeidet i skolen Gi ei SLUTTVURDERING som: -Er basert på et bredt faglig grunnlag -Kan dokumenteres i forhold til kompetansemåla og kjennetegn for måloppnåelse -Ikke farges av elementer som innsats, lærers kjennskap til eleven, forutsetninger mm -Ligger så nært opp til en ”nasjonal standard” som mulig Utdanningsforbundet Troms

Utfordringer, forts. Gi ei UNDERVEISVURDERING som: Ivaretar intensjonen om å veilede elevene framover Har fokus både på elevens faglige nivå og potensial, læringsstrategier og elevens sosiale situasjon Lar eleven bidra med egen vurdering For å få til dette er det nødvendig med: Økt kompetanse i vurdering generelt Kompetansemål/målkriterier som er handterbare Avklaring av de praktiske rammebetingelsene (tid, sted, hvem) Utdanningsforbundet Troms

”Bedre vurderingspraksis” Prosjekt initiert av Utdanningsdirektoratet 77 skoler deltok Hovedmål: lage og teste ut ulike kjennetegn for måloppnåelse i faga norsk, matematikk, samfunnsfag og mat og helse Delmål: undersøke om ny vurderingsmetode hadde effekt på elevenes motivasjonwww.skolenettet.nowww.skolenettet.no Noen resultat: Utarbeidelse av kjennetegn for måloppnåelser er tidkrevende Store forskjeller i hvilke kriterier som skulle gjelde på de ulike nivåa Vurderingsverktøy mangler Ingen klar målbar effekt på motivasjon Rapporten fra prosjektet blei levert mai Udir foreslo for KD følgende: Det bør lages veiledende nasjonale standarder for kjennetegn for måloppnåelse i noen fag + skoler/skoleeier må gis tilbud om kompetanseutvikling Utdanningsforbundet Troms

Lokalt blikk på vurdering Hvordan utøves vurderingsarbeidet hos oss pr i dag? (I forhold til tid, gjennomføring av undervegsvurdering, dokumentasjon, lokal læreplan – kompetansemål – kjennetegn for måloppnåelse med mer….  praktiske løsninger  utfordringer/aktuelle problemstillinger Regional satsing på vurderingskompetanse m/oppstart denne våren. Info-møte i Olderdalen 9.februar Utdanningsforbundet Troms

Vurdering krever samhandling – ikke alltid så lett Utdanningsforbundet Troms