Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHelge Frantzen Endret for 5 år siden
1
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Lederforum 4.november 2016
2
Handlingsområder Arenaer for samhandling og læring
Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Kvalitet: Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Overganger: Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Statistikk og analyse: Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Utvikle etablerte arenaer Etablere nye arenaer? Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Overgangene
3
Bakgrunnen og motivet for satsingen
Tilbakemeldinger fra fylkeselevrådet Stor variasjon: Fra gode planer og god gjennomføring som gir et fag med mening,til salderingspost for andre fag og timer Stor forskjell i lærernes kompetanse i faget. Mange lærere har ikke kompetanse For mye informasjon og for lite refleksjon og veiledning Innholdet i begrepet valgkompetanse er ukjent for mange elever Tilbakemeldinger fra karrierenettverkene Ønske fra lederne i karrierenettverkene om å utvikle faget Melder om like store variasjoner i faget som elevene
4
Bakgrunnen og motivet for satsingen
Tilbakemeldinger fra rektornettverkene Bedre innhold i og bedre organisering av faget ble drøftet ved utarbeidelsen av kjennetegn på gode overganger Fokus hos flere aktører Ny læreplan i faget Faget gjelder ikke bare valg av vgo, men må ha et innhold med som ivaretar et livslangt perspektiv på yrkeskarriere og kompetanser for å livsmestring (endringskompetanse) Samarbeidsfora innenfor karriereveiledning viser at mange fylker utvikler planer for faget utdanningsvalg nå Ønske om kompetansekrav til lærere og rådgivere som underviser i faget (NOU 2016:7 Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn)
5
Avklare oppdraget Elever, rådgivere og rektorer melder om store variasjoner i opplæringen i faget. Hva kan være årsakene til disse forskjellene? Er det behov for å utvikle en felles lokal læreplan for faget utdanningsvalg i Vestfold? Vil kommunen arbeide for at ungdomsskolene følger en felles lokal læreplan i faget? Hvis det ikke skal utarbeides en felles lokal læreplan i faget, hvordan vil kommunene sikre at innhold og intensjon i den nye læreplanen oppfylles i større grad enn i dag?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.