Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag
HVORDAN – inkludering * brukes om ulike fenomen på ulike nivå -> undervisning-og-læring i klasserommet Ulike nivå Ulike nivå –Filosofi, politikk, skole, klasserom Aktører – personer og grupper Aktører – personer og grupper –Elev, lærer, leder, elevfellesskap, lærerfellesskap Dynamisk felt – samhandling og prosesser Dynamisk felt – samhandling og prosesser –Aktører samhandler med hverandre -> resultater –Aktører kontekst -> prosesser -> Fig. 1: Nivåer
Sosial rettferdighet & Demokratiske verdier Sosial rettferdighet & Demokratiske verdier - likhet og likeverd - medbestemmelse - likhet og likeverd - medbestemmelse - mangfold - mangfoldPolitiskfilosofi Ledelse Lover – planer – ressurser Lover – planer – ressurserUtdanningspolitikk Skole Klasse-rom LederLærerElev Nivå Nivå Aktør Elev – Elev –læringshandlinger Lærer – undervisning Innhold Samhandling Prosesser - INKLUDERENDEKVALITETER
Politiskfilosofi Utdanningspolitikk Skole Klasse- rom LederLærer-personaleLærerElev-fellesskapElev Nivå Nivå Aktør Elev Elev Lærer – Elevfellesskap Innhold Samhandling Prosesser - INKLUDERENDEKVALITETER
Oppgave 2: Naturfag – inkluderende samhandling En ballong med helium hadde slått seg til ro oppe under taket hjemme hos meg i en ukes tid En ballong med helium hadde slått seg til ro oppe under taket hjemme hos meg i en ukes tid Den ble gradvis litt mindre. Slike ballonger har det med å plutselig ligge på gulvet en dag. Det gjorde ikke denne ballongen: Den ble gradvis litt mindre. Slike ballonger har det med å plutselig ligge på gulvet en dag. Det gjorde ikke denne ballongen: En morgen var den verken ved gulv eller tak, men svevet fritt rundt i leiligheten, omtrent en meter +/- over gulvet, litt avhengig av hvor den var i rommet. En morgen var den verken ved gulv eller tak, men svevet fritt rundt i leiligheten, omtrent en meter +/- over gulvet, litt avhengig av hvor den var i rommet. Hvordan vil du forklare at ballongen oppførte seg på denne måten? Hvordan vil du forklare at ballongen oppførte seg på denne måten?
Hva kan denne oppgaven illustrere når det gjelder inkludering/ tilpasset opplæring? Hva kan denne oppgaven illustrere når det gjelder inkludering/ tilpasset opplæring? - jfr. ’Concept cartoons’ Nødvendig som supplering av individualiserende differensiering, f.eks. ved stegark, sp. mer som: Hva er et molekyl? _____ Hva er et molekyl? _____ Hva er tettheten for luft? Hva er tettheten for luft? Svar: ____________ Hva er tettheten for helium? Hva er tettheten for helium? Svar: ____________
Fig. 2: Eks. fra naturfag - Concept cartoons Fig. 2: Eks. fra naturfag - Concept cartoons
Inkluderende samhandling Dialogisk forståelse av inkluderende samhandling: –Tillit –Deltakelse –Tilhørighet Deltakelse som konstituerende Deltakelse som konstituerende Inkluderende kvaliteter ved samhandling: Inkluderende kvaliteter ved samhandling: spenningsfelt mellom ulike ytterpunkter -> Illustrasjon ”Inkluderende samhandling”
Inkluderende samhandling Tillit Deltakelse Tilhørighet SAMHANDLINGProsesserSpenningKVALITETERGiogFå Mestring & anerkjennelse og Ikke mestring & bli oversett IndividuellutfoldelseogKonformitet Med- innflytelse ogAutoritærtStortutbytteog Lite utbytte