Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Respekt Tillit Endringsvilje Åpenhet Engasjement Eleven som helt menneske skal være i fokus for all vår virksomhet. Målet vårt er at hver elev skal bli.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Den autentiske læringsdialogen
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Vurdering for læring.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
v/universitetslektor/PhD-stip. Signhild Skogdal
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Horten vidergående skole
Velkommen til et nytt skoleår!
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Maria Tindberg.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Inkludering og tilpasset opplæring
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
NY VRI Nina og Ingvild.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Utstøtelse og ekskludering som sosial praksis
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kompetanse for manfgfold
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Hvordan lese rapportene
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Oppstart i barnehagen.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag

HVORDAN – inkludering * brukes om ulike fenomen på ulike nivå -> undervisning-og-læring i klasserommet Ulike nivå Ulike nivå –Filosofi, politikk, skole, klasserom Aktører – personer og grupper Aktører – personer og grupper –Elev, lærer, leder, elevfellesskap, lærerfellesskap Dynamisk felt – samhandling og prosesser Dynamisk felt – samhandling og prosesser –Aktører samhandler med hverandre -> resultater –Aktører  kontekst -> prosesser -> Fig. 1: Nivåer

Sosial rettferdighet & Demokratiske verdier Sosial rettferdighet & Demokratiske verdier - likhet og likeverd - medbestemmelse - likhet og likeverd - medbestemmelse - mangfold - mangfoldPolitiskfilosofi Ledelse Lover – planer – ressurser Lover – planer – ressurserUtdanningspolitikk Skole Klasse-rom LederLærerElev Nivå Nivå Aktør Elev – Elev –læringshandlinger Lærer – undervisning Innhold Samhandling Prosesser - INKLUDERENDEKVALITETER

Politiskfilosofi Utdanningspolitikk Skole Klasse- rom LederLærer-personaleLærerElev-fellesskapElev Nivå Nivå Aktør Elev Elev Lærer – Elevfellesskap Innhold Samhandling Prosesser - INKLUDERENDEKVALITETER

Oppgave 2: Naturfag – inkluderende samhandling En ballong med helium hadde slått seg til ro oppe under taket hjemme hos meg i en ukes tid En ballong med helium hadde slått seg til ro oppe under taket hjemme hos meg i en ukes tid Den ble gradvis litt mindre. Slike ballonger har det med å plutselig ligge på gulvet en dag. Det gjorde ikke denne ballongen: Den ble gradvis litt mindre. Slike ballonger har det med å plutselig ligge på gulvet en dag. Det gjorde ikke denne ballongen: En morgen var den verken ved gulv eller tak, men svevet fritt rundt i leiligheten, omtrent en meter +/- over gulvet, litt avhengig av hvor den var i rommet. En morgen var den verken ved gulv eller tak, men svevet fritt rundt i leiligheten, omtrent en meter +/- over gulvet, litt avhengig av hvor den var i rommet. Hvordan vil du forklare at ballongen oppførte seg på denne måten? Hvordan vil du forklare at ballongen oppførte seg på denne måten?

Hva kan denne oppgaven illustrere når det gjelder inkludering/ tilpasset opplæring? Hva kan denne oppgaven illustrere når det gjelder inkludering/ tilpasset opplæring? - jfr. ’Concept cartoons’ Nødvendig som supplering av individualiserende differensiering, f.eks. ved stegark, sp. mer som: Hva er et molekyl? _____ Hva er et molekyl? _____ Hva er tettheten for luft? Hva er tettheten for luft? Svar: ____________ Hva er tettheten for helium? Hva er tettheten for helium? Svar: ____________

Fig. 2: Eks. fra naturfag - Concept cartoons Fig. 2: Eks. fra naturfag - Concept cartoons

Inkluderende samhandling Dialogisk forståelse av inkluderende samhandling: –Tillit –Deltakelse –Tilhørighet Deltakelse som konstituerende Deltakelse som konstituerende Inkluderende kvaliteter ved samhandling: Inkluderende kvaliteter ved samhandling: spenningsfelt mellom ulike ytterpunkter -> Illustrasjon ”Inkluderende samhandling”

Inkluderende samhandling Tillit Deltakelse Tilhørighet SAMHANDLINGProsesserSpenningKVALITETERGiogFå Mestring & anerkjennelse og Ikke mestring & bli oversett IndividuellutfoldelseogKonformitet Med- innflytelse ogAutoritærtStortutbytteog Lite utbytte