Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Den autentiske læringsdialogen
Av Guro Busterud og Toni Andre Mikkola
2
” Ja, jeg vil huske; fordi måten å lære er fint”
3
Forskningsspørsmål Kan vektlegging av autentiske dialoger motivere elevene i læringsarbeidet? Viktige stikkord: Den autentiske læringsdialogen Motivasjon Kunnskapsløftet
4
Metoden 1. Introduksjon 2. Tenke, samtale og skrive
3. Stikkordene samles på tavla 4. Stikkordene systematiseres i tankekart 5. Gjennomgang av teori
5
Datainnsamling Elevlogg Lærerobservasjon ”Uavhengig” observatør
6
Resultat og Analyse Den autentiske læringsdialogen:
”Vi samarbeidet hele klassen, og det er en bra måte å lære på” ”[…] det ble mer grundig gjennomgått, og det kom nye punkter som jeg ikke hadde tenkt over før” ”Læreren inkluderte klassen, og vi hadde åpne diskusjoner” ”[…]man lærer litt av hverandre og så kan man fortelle de andre det man selv vet.”
7
Resultat og Analyse Læring
”[…] Jeg kan se forskjell på de ulike næringene” og ”lærte å kategorisere”” ”Jeg lærte en god del mer om film, spesielt siden vi brukte eksempler fra filmer” ”Jeg lærte fordi andre kunne utfylle mer på noe jeg kunne” ”Jeg kommer til å huske det jeg lærte i timen, spesielt fra eksemplene som ble gitt av medelever og lærer.”
8
Motivasjon ”Du skrev sentrale ting på tavle, du brukte PC, og det var diskusjon i felleskap. Det var kjempe bra.” ”Alle elevene kunne komme med det de visste og ta del i undervisningen”
9
Konklusjon og utviklingspotensiale
Hypotesen ble ikke falsifisert, men rom for utvikling Variasjon (metode) Bør kjenne klassen Vanskelighetsgrad
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.