Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo"— Utskrift av presentasjonen:

1 SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Valg av læreverk Noen vurderinger SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

2 SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

3 Ryktene om læreverkets død er sterkt overdrevet
Praktisk (Lettere å ha oversikt (elever / lærer/foreldre) Tradisjon Mindre tid til undervisnings-forberedelse (enn før (?)) SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

4 kjedelig klasseromsarbeid
Dårlig læreverk ↓↓↓ dårlig undervisning? kjedelig klasseromsarbeid TULL!!! (Men litt mer fantasi og kreativitet kreves) Godt læreverk ↓↓↓ god undervisning motiverende klasseromsarbeid TULL!!! (Ingen automatikk, men kan gjøre livet lettere og gladere for alle.) SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

5 SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Du – jeg – vi Og vårt elevsyn Vår fagbegeistring Vår tilrettelegging Vår måte å bruke læreverket på Er den utslagsgivende faktoren SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

6 SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Det er forskjell på en lærebokstyrt lærer og en lærerstyrt lærebok SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

7 The textbook straight-jacket
Analysene av vårt forhold til læreverket forteller (Høgskolen i Vestfold (1998?) / Kultur for læring / Kartlegging av læremidler og læremiddelpraksis (u-dir 2005) Læremidlene styrer det som skjer i klasserommet Likevel er valg av læremidler ofte tilfeldig!!! SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

8 Garanti ved kjøp av læreverk?
Godkjenningsordningen bortfalt (greit?) Læreverket er resultat av forfatternes tolkning av læreplanen, deres innsikt i språk / læring og kultur og forlagenes ønsker om bestselger Irrasjonelle kriterier for valg: Pris Faste permer Vekt Fine bilder For få sider For mange sider Linjetellere i margen For lite … For mye … SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

9 SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
På hvilken måte tar læreverket høyde for de tre pilarene i K2006 LÆREPLANEN SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

10 Sjekkliste 1: Komponentene
1 Tekstbok? (Årstrinn?) 2 Arbeidsbok? 1+2 Alt-i-ett-bok? 3 Lydstoff A:For klassen? B: For eleven? Oppleste tekster? Spontantale? Lytteoppgaver? 4 Nettsted? m. hva? 5 Tilleggsmateriell (lysark, spill,..) 4 Lærerveiledning? Metoder? Xtra stoff for E? SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

11 Krav: Sammenheng mellom innhold og oppgaver/øvelser.
m.Tanke på overlæringen av ord/uttrykk. Krav: Sammenheng mellom innhold og oppgaver/øvelser. SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

12 Krav til tekstene (tekst,bilder,lyd)
Ekte (kulturbærende) Tekster som krever ulike lesemåter Språk + 1 (Krashen, Vygotsky) Fra forståelse på ulike nivåer til modelltekster for egen-produksjon Illustrasjoner som er innholdsbærende og/eller utvider innholdet SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

13 SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Tekster + illustrasjoner (sjekkliste 2) Er de ekte - interessante – motiverende – utfordrende? Informasjon Sier teksten noe jeg ikke visste? Lærer jeg noe nytt? Får teksten meg til å lure på noe? Følelser Hvilke følelser får jeg? Oppfatning Hva synes jeg? Er jeg enig / uenig? Personene Indentifiserer jeg meg med dem? Ville jeg handle slik? Kjenner jeg noen som ville handle slik? SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

14 Sammenhengen: Tekster – oppgaver/øvelser
Sjekkliste 3 Sammenhengen: Tekster – oppgaver/øvelser Støtter øv./oppgv. opp under tekstene når det gjelder: Vitensaspektet Kulturinnsikt Ordforrådsaspektet Strukturaspektet Språkbruksaspektet NB!!! Analyse av dette er spesielt viktig med tanke på langtidslagring av ordforråd! SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

15 Arbeidet med innholdet (tekstene)
Sjekkliste 4: oppgavedelen Arbeidet med innholdet (tekstene) Øvelser Oppgaver Åpning ut Hvilken type øvelser? Hvilke aspekt av språket øves? (grammatikk, ordforråd, språkbruk, …) Hvilke komm.sit. settes elevene i? Hvilke (inter)-kulturelle erfaringer gjøres? Hvilken type oppgaver? Tilpasning til elevenes nivå? Hvilke temaer? Oversiktelighet for lærer / elever? Tilpasset ulike nivåer? læringsstiler? Rom for differensiering og elevers eget valg? Tydeliggjøring av elevens innsikt i egen læring? Synliggjøring av arbeid med læringsstrategier? (f eks integrering med Språkpermen?) SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

16 Velg ut alt som har med 2 kapitler i de aktuelle læreverkene å gjøre
Sjekkliste 5: Sammenlign ulike læreverk for trinnet Velg ut alt som har med 2 kapitler i de aktuelle læreverkene å gjøre Velg 1 kapittel ut fra smlgn.bare temaer Velg 1 kapittel ut fra smlgnbar innføring i gram.struktur Se på: Lay-out,transparens, innhold, bilder, informasjon, Leseoppgv., lytteoppgv.,oppgv for vokabular (direkte og indirekte), oppgv. for muntl. egenprod (monologisk og dialogisk), skriftlig (bundnet / fritt) Gram.aspektet (omfang, forklaringsmodeller, drill? Kom.situasjoner?), tydeliggjøring av læringsstrategier, valgmuligheter IKTpekere i læreverket SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo

17 Læreverket skal gi elev og lærer mulighet for å bruke
språket og innsikt i kulturen i mest mulig autentiske læringssituasjoner og stimulere til ønske om og evne til å lære seg mer! Språklæring Kommunikativ kompetanse Kultur-kompetanse SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo


Laste ned ppt "SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google