UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Veiledningsverktøy og tiltak
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Velkommen til kurs LOGISTIKKPROGRAM FOR UTDANNINGSVALG 19. SEPTEMBER 2011.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ungdom og valg- hvordan påvirker rådgivningen valg?
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Karriererettleiing – fokusområder og veien videre
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
En smakebit fra Telemark
Overgangsprosjektet NY GIV
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Karriereveiledning i Telemark
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Time vidaregåande skole
Organisering og arbeidet i kommunene
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
-Ein tydeleg medspelar RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN Veien videre.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
SAMARBEID OM ØKT GJENNOMFØRING Gildeskål, Meløy og Rødøy
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Rådgiver Marianne Stray Aas
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv

Karrieresenterets rolle: Bidra til kompetanse - og utviklings -arbeid for skoleledelse, rådgivere, lærere og foresatte. Bidra til å øke kompetansen til veiledere og kvaliteten på veiledningen. Koordinere tiltak. Skape/styrke arenaer for samarbeid.

Karrieresenteret bidrar til: Utforming av modell/verktøykasse for karriereveiledning i det 13. årige skoleløpet i NT  Kartlagt kompetansehevingsbehov  Kartlagt gjennomføring UV i gr. skole i IN/ MN  Kartlagt UV (overgang, hospitering) i vgs. NT

Noen funn i grunnskolen i IN og MN:  Rådgivere ønsker egen kompetanseheving  Rådgivere ønsker kompetanseheving for lærere som jobber med UV Mange gode eksempler! Men også utfordringer:  Organisering og evaluering av UV  Entreprenørskap/ bedrift  Samhandling med næringsliv  Hospitering i vgs., økonomi og planer (Del av UV i ungdomsskolen)

Noen funn i VGS. Gode samarbeidsrutiner rundt overgang Vgs. strekker seg langt for å møte behov: åpen skole, felles/ind. hospitering, foreldremøter m.m. Noen utfordringer rundt hospitering:  Organisering  Økonomi (i begge skoleslag)  Planer for hospitering  Noen skoler har begrenset erfaring med fremmedspråklige  Belastning på rådgiver, lærere, elever

”Utdanningsvalg” medfører nye roller og ny ansvarsfordeling:  Rådgiver: Tydeligere systemansvar  Lærer: Tydeligere medvirkning i elevens valgprosess og medansvar for gjennomføring  Elev: Tydeligere ansvar for egen valgprosess  Foresatte involveres mer i valgprosessen?

Ny rådgiver/ karr. veileder – rolle = nye utfordringer! ”Utdanningsvalg”= Hele skolens ansvar!  Hvem har ansvar for hva?  Fungerer ansvarsfordelinga i praksis?  Er opplæringa systematisert?  Blir opplæringa evaluert? Av hvem?

Ny rolle for Rådgiver/karriereveileder: Utøvelsen av arbeidet preges av:  Yrkesrollen  Hvem du er – utdanning, erfaring, bakgrunn.  Formell yrkesrolle (Arbeidsbeskrivelse/stillingsinstruks)  Uformell yrkesrolle (Summen av forventninger som rettes mot din posisjon i systemet)

”Team skole”

Ny formell yrkesrolle karriereveileder: Rollen innebærer å:  Koordinere og vedlikeholde UV i f.t. læreplan  Tilrettelegge, veilede og koordinere lærerne  Ha spisskompetanse på karriereveiledning  Samarbeide med arbeidsliv og andre skoleslag (Forslag til stillingsinstruks ved nyansettelse foreligger)

Karriereveileder koordinerer samarbeid Mellom:  Skoleslagene.  Skole og opplæringskontor.  Skole og bedrift, f.eks. PRYO.  Skole og næringsliv, f. eks Grundercamp.  Skole og UE.  Skole og Forsvaret.  ? Annet, lokale variasjoner.

Nye rolle også for lærerne: UV = HELE SKOLENS ANSVAR! Kontaktlærere:  Ansvar for undervisning (og vurdering?) i UV.  Tydelig rolle som veileder i elevens valgprosess  Medansvar for å involvere foresatte i prosessen

Rolleforvirring / rollekonflikt? Spenningsforhold mellom ulike forventninger?  Rådgivers forventninger til rektor og lærere i UV  Lærere og rektors forventninger til rådgiver. (Som før, i tillegg til?) Definer rollen: Kontaktlærer/faglærer/ rådgiver.. Konflikt kan oppstå når fagperson skal ha flere ulike roller.

Rådgivers nye utfordringer: Hvordan:  Koordinere, systematisere og utvikle faget UV?  Hvordan involvere alle andre aktører?  Hvordan få tidsressursen til å strekke til? OG, som før; holde seg oppdatert i forhold til lover, regler, skoleslag, inntak, delene i fagplanen … og … og … og karrieresamtaler… og …fungere som ressursperson for rektor, lærere, elever og foresatte… og … og … og!

Utfordringer for rektor og skoleeier: UV er hele skolens ansvar! Fine ord eller objektiv sannhet? Hvordan sikre at ”hele skolen” tar ansvar? Hvordan integrere faget i skolens ”ryggmarg” uten at lærerne ”brekker ryggen” ? UV