Rådgivertjenestens rolle og mulighet Oppfølging av utsatte grupper Bodø 23.03.12 rådgiver Sissel Leet Skeide.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyring om retten til nødvendig rådgjeving og kompetanse for rådgjevarar. FRIST 1.NOVEMBER Forskriftsendringar: Retten til nødvendig rådgjeving (forskrift.
Advertisements

Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Karriereveiledning – startkurs nye
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
Utvikling av partnerskapene i relasjon til faget utdanningsvalg Bente Volder, regionkoordinator for Nordre Sunnmøre.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Velkommen til kurs i karriereveiledning
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sosialpedagogiske styringssignaler:
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Karriererettleiing Konferanse v/ Utdanningsdirektoratet Bergen Svein-Erik Fjeld, Opplæringsdirektør Hordaland.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Karriereveiledning – startkurs
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Samarbeid mellom skole og hjem
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
F raværs O ppfølgings T eam Odny Kjelbergnes og Mette Foseid Brattgjerd.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Karriereveiledning i grupper
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Rådgivertjenestens rolle og mulighet Oppfølging av utsatte grupper Bodø 23.03.12 rådgiver Sissel Leet Skeide

Rådgivertjenestens rolle Samfunnsperspektiv Tid til rådgiving Partnerskap for karriereveiledning Karrierenettverk Forankring i ledelsen på egen skole Koordinator Veileder

5 karrierenettverk i Vestfold Bestående av : Rådgivere i grunn – og videregående skole OT Opplæringskontor Nav Nettverksgruppa: leder ansatt i Vfk, koordinatorene i nettverkene, Karrieresenteret

Ny forskrift 1.1.09 til opplæringsloven §9-2 ”Retten til nødvendig rådgiving )

§ 22-1, 2. ledd Retten til nødvendig rådgiving inneber at eleven skal kunne få informasjon, rettleiing, oppfølging og hjelp til å finne seg til rette på skolen og ta avgjerd i tilknyting til framtidige yrkes- og utdanningsval. Rådgivinga kan vere både individuell og gruppevis. Eleven sitt behov og ønskje vil avgjere forma som blir teken i bruk. Kommentarer : - Tydeliggjøring hva rådgivning er - Individuelt / gruppe - Elevens ønske og behov

§ 22- 1, 3. ledd Rådgivinga skal medverke til å utjamne sosial ulikskap, førebyggje fråfall og integrere etniske minoritetar. For at rådgivinga skal bli best mogleg for eleven, skal skolen ha eit heilskapleg perspektiv på eleven og sjå den sosialpedagogiske rådgivinga og utdannings- og yrkesrådgivinga i samanheng.        Eleven skal få den hjelpa han/ho treng for å utvikle seg vidare og utnytte eigne ressursar, utan omsyn til tradisjonelle kjønnsroller. (Tilføyd ved forskrift 19 des 2008 nr. 1526 ,i kraft 1 jan 2009). Kommentarer : Den sosialpedagogiske rådgivningen og utdannings – og yrkesrådgivningen MÅ ses i sammenheng

§ 22-2, 2. ledd Forskrft til opplæringsloven1.1.09 Ved behov kan eleven få hjelp til mellom anna å: klarleggje problem og omfanget av desse kartleggje kva skolen kan medverke til, og om det er behov for hjelpeinstansar utanom skolen - finne dei rette hjelpeinstansane og formidle kontakt med desse. Kommentar: NYTT : 2. ledd Tydeliggjøring av innholdet i sosialpedagogisk rådgiving

§ 22-2, 3. og 4. ledd Eleven skal bli møtt med respekt av personalet på skolen i forhold til sine sosiale, personlege og emosjonelle problem. Personalet på skolen skal ha tett kontakt og samarbeid med hjelpeinstansar utanfor skolen og heimen slik at det blir samanheng i tiltaka rundt eleven. Kommentarer;:3.ledd Bli møtt med respekt 4.ledd Samarbeid med hjemmet Informasjonsplikt

§ 22-3, 3.ledd Eleven skal gradvis bli bevisst sine eigne interesser, dugleikar og verdiar, og få kunnskap, sjølvinnsikt og evne til sjølv å kunne ta avgjerd om yrkes- og utdanningsval. Rådgivinga skal også utvikle eleven sine evner til å vurdere moglege konsekvensar av val og førebyggje feilval. Frå 8.-13. årstrinn skal rådgivinga leggjast opp som ein prosess. Kommentarer: * Tilpasses elevens behov Konsekvenser av valg

God oppvekst et felles løft for barn og unge i Vestfold 2008 - 2018 Fylkesmannen i Vestfold KS Vestfold fylkeskommune statlige etater Partene i arbeidslivet Har sammen utarbeidet handlingsprogrammet GOD OPPVEKST 2008-2018.

95 % som påbegynner videregående utdanning fullføre utdanningen. God oppvekst et felles løft for barn og unge i Vestfold 2008 – 2018 MÅL: Innen år 2018 skal: 95 % som påbegynner videregående utdanning fullføre utdanningen. Leseferdigheten på 5.trinn i Vestfold være innenfor de fem beste fylkene i landet. Levekårsindeksen være over landsgjennomsnittet

God oppvekst et felles løft for barn og unge i God oppvekst et felles løft for barn og unge i Vestfold 2008 - 2018 Handlingsprogrammet skal: Sikre et felles løft i Vestfold for god oppvekst Sikre at barn og unge mestrer livet Sikre at alle barn og unge i fylket får et tilpasset tilbud Forhindre frafall i skole Sikre at barn og unge blir rustet til å gå ut i arbeidslivet Sikre langsiktig innsats

God oppvekst et felles løft for barn og unge i Vestfold 2008 – 2018 Formål: Å Styrke langsiktig arbeid for å bedre oppvekstforholdene. Bidra til økt mestring for flest mulig.

God oppvekst Rådgivertjensten Oppfølging av utsatte grupper Hva gjør rådgiver for unges oppvekst? Gir unge individuell veiledning… Er en viktig koordinator i samarbeid til elevens beste. Hvem gjør hva når - innen: - Forebyggende arbeid Tiltak for ungdom som er i ferd med å falle ut av skole og arbeidsliv begrense eller snu negativ utvikling

Karriereveiledning/sosialpedagogisk rådgivingstjeneste All sann veiledning må ta utgangspunkt i elevens forutsetninger….Søren Kirkegaard * Til det trengs kunnskap om eleven Godt samarbeid gr skole - vg skole Legge ut karriereveiledning til karrieresenter – veiledning er ikke et engangsbesøk…men å følge opp en individuell prosess Samarbeid med eleven og hans / hennes lærere er viktig… 2 dikt ….som forteller om at karriereveiledning er en stor utfordring…det handler om selve livet !!!

Rådgivertjenesten Tenke helhet – være døråpner Samarbeide med : Elev og foresatte Kontaktlærere, faglærere, Helsesøster, PPT, OT Barnevern, Politi BUPA Fastlege m.m.

Hvordan gå fra nederlag til mestring…. Se eleven Lytte til eleven Vær på jakt etter et talent – oppdag en mulighet

Strikkebedrift : jenter 9.10.kl - Vg 1 Elevbedrift ” Se mei” Strikkebedrift : jenter 9.10.kl - Vg 1 Salg av egne produkter: luer, pannebånd, sitteunderlag, legg varmere, skjerf… Salgsutstilling: strikkekafe, høstmarked, 8.mars arrangement, på skolen

UNIK Ungdom i kompetanseutvikling - En vei til yrkeslivet og videre opplæring gjennom aktivt samarbeid mellom skole, arbeidsliv og lokalsamfunn

UNIK En klasse ved Sande videregående skole for elever som vil finne sin vei inn i arbeidsliv eller skole Gjennom arbeidspraksis, veiledning og utprøving av yrker, samt teoretiske og praktiske kurs får elevene et godt grunnlag for sine valg

MÅLGRUPPEN Ungdom som er usikre på yrkes- og studievalg Ungdom som har behov for å oppleve mestring Ungdom som har behov for en praktisk tilnærming til utdannings- og yrkeslivet Ungdom som har behov for tett oppfølging og veiledning Ungdom som trenger varierte opplæringsarenaer Ungdom som er i ferd med å droppe ut fra Sande videregående skole

En vanlig dag Frokost Nyheter Fag Lunsj Praksis Småjobbsentralen ( ungdomsbedrift )

” Jeg fikk det til flere ganger……”

Kristian i verkstedet på Refrance

KURS PÅ VERKSTEDET

Ut på tur aldri sur

UNG UNIK Sande ungdomskole i samarbeid med Sande videregående skole Oppstart aug 2010 En vei til yrkeslivet og videre opplæring gjennom aktivt samarbeid mellom skole,hjem,arbeidsliv og lokalsamfunn.

UNG UNIK Et tilbud for elever ved Sande ungdomsskole som har behov for en mer praktisk skolehverdag UNIK og UNG UNIK deler lokaler, har felles undervisning og ungdomsbedrift

Med virkeligheten som pensum UNIK UNG UNIK Med virkeligheten som pensum

Utviklingsmål UNG UNIK Oppmøte/ stabilitet Sosial trivsel Læringsglede Forberede valg av videre utdanning /yrke

Foresatte en viktig ressurs

” Griseprat ”

Kunnskapsformidling og talentjakt

Vi lager – Vi serverer Barnehage lærer å lage Unike pannekaker Pensjonistforeningen venter på sin julemiddag

Sissel Leet Skeide - Andrine Skaflem - Mette Ingels TALENTJAKT GIR GOD OPPVEKST Sissel Leet Skeide - Andrine Skaflem - Mette Ingels

Sissel Leet Skeide - Andrine Skaflem - Mette Iels Skal skomakeren bli ved sin lest, eller gå til sin flymaskin? Sissel Leet Skeide - Andrine Skaflem - Mette Iels

”Jeg må gå trappa mi sjøl…”