Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall

2 Om frafall/gjennomføring i vgs Alt for høyt, opp mot en av tre stryker eller fullfører ikke Størst omfang på yrkesfag – gutter Reproduserer sosial ulikhet En systemkrise? – Skolen produserer frafall? Komplekst fenomen, ingen isolerte årsaker Frafall/bortvalg et resultat av et sett av komplekse, heterogene faktorer, i og utenfor skolen Fraværs- og nærværsfaktorer

3 Utfordringen i alt arbeid mot frafall Fraværs- faktorer Nærværsfaktorer Mange/ sterke Noen/ middels Få/ svake Mange/ sterke Middels frafall Høyt frafall Svært høyt frafall Noen/ middels sterke Lavt frafall Middels frafall Høyt frafall Få/svake Svært lavt frafall Lavt frafall Middels frafall

4 Ingen tryllestav tilgjengelig Ingen enkle universalløsninger Forebygging ved et sett av heterogene tiltak, i og utenfor skolen Bevisstgjøring, helhet, system, nettverk, aktørmangfold, tiltaksmangfold, beredskap Forebygging og oppfølging Heterogene støttenettverk rundt elever som trenger det

5 Tidlig innsats VGS for sent å forebygge frafall/bortvalg ”Bortvalg skjer i ungdomsskolen” Holdninger til skole og opplæring befestes før man begynner på VGS Faglig grunnlag legges i ungdomsskolen Valg gjøres i ungdomsskolen

6 I ungdomsskolen Bidra til bedre, bevisste valg –Og: Førstevalg ikke nødvendigvis det samme som gode valg –Styrk rådgivning/karriereveiledning gjennom hele US –Sterkere og tidligere kontakt skole/arbeidsliv Skape positive holdninger til skole Skape motivasjon –Mestring gir godt forhold til skole, og motivasjon –Alternativer til klasserom – praksisnær undervisning –Rammer, ”folkeskikk”, fravær –Tilpasset opplæring –Læringsstøtte

7 I videregående Bedre overganger, tidlig reaksjon –”Nei til blanke ark” – se faresignaler tidlig – gi løft Fleksible opplæringsløp gir mestring, mestring gir motivasjon –Alle passer ikke til normalmodellen –Læringsarena, alder, normert tid –Muliggjøre planlagte pauser? Støttenettverk –Beredskap og støtte – tidlig reaksjon – ”se tidlig, og gjør noe!” –I skolen, og utenom skolen –Varige, stabile heterogene støttenettverk –Arbeidsdeling mellom uliker aktører

8 Et fleksibelt men helhetlig opplæringsløp Skape et sammenhengende 13-årig løp –Bedre overganger mellom skoleslag ”Bli kvitt forestillingen om at høyere utdanning skal være det endelige målet for alle!” –Det må finnes ulike verdige utganger fra et opplæringsløp Tilpasset opplæring, tilpasset mål Praksisnær undervisning, alternative læringsarenaer Mestring og motivasjon er nøkkelfaktorer


Laste ned ppt "Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google