Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE"— Utskrift av presentasjonen:

1 UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
OVERORDNET TILNÆRMING Innføringen av et 11. skoleår inngår som ett av fire forsterkningstiltak i Læringsløp Drammen, og etableres i tråd med Utdanningsdirektoratets oppdaterte veileder (juli 2016) for mer grunnskoleopplæring til ungdom OVERORDNET MÅL FOREBYGGE UTENFORSKAP, SIKRE SOSIAL UTJEVNING OG RESSURSMOBILISERING, OG GENERELT STYRKE UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE PROSJEKTMÅL 1 2 STYRKE OG SIKRE DEN ENKELTE DELTAKERS EVNE TIL Å KUNNE STARTE, FULLFØRE OG BESTÅ VIDEREGÅENDE OPPLÆRING (VGS) FORSTERKE DELTAKERNES FAGLIGE OG SOSIALE LÆRING GJENNOM MÅLRETTING OG INDIVIDUELL TILPASNING

2 10. trinns-elever i Drammensskolen
11. SKOLEÅR - OVERSIKT Målsettingen med 11. skoleår er å gi elever med uforløst potensial en mulighet til en «ekstrarunde» slik at de senere består videregående opplæring MÅLGRUPPE ORGANISERING MÅLSETTING 10. trinns-elever i Drammensskolen PERSONELL OG INFRASTRUKTUR INNHOLD STYRKE OG SIKRE DEN ENKELTE DELTAKERS EVNE TIL Å KUNNE STARTE, FULLFØRE OG BESTÅ VIDEREGÅENDE OPPLÆRING (VGS) NETTVERK «PRUVA» OG «LÆRING FOR LIVET» KJERNETEAM Prosjektleder (PL) 2 pedagoger GRUNN-LEGGENDE FERDIGHETER Ekstern kompetansepool, vikarer og samarbeidspartnere (pers. og infra.) INDIVIDUELL TILPASNING FORMÅL For ungdom som har rett på videregående opplæring, men som likevel har behov for mer grunnskolekompetanse VGS SKALERBARHET «Nettverksmodell» Skal sikre fleksibilitet i møte med: Skiftende søkertall og opptak Individuelle deltakerbehov EKSKLUSIVITET Behovstilpasset Teoretisk, praktisk og relasjonell EFFEKTIVITET Skal få flere til å lykkes i hele læringsløpet

3 PROSJEKTORGANISERING
Prosjektet organiseres etter en nettverksmodell for å sikre nødvendig fleksibilitet i utprøving og implementering PROSJEKTORGANISASJON (H H2 2019) Kjerneorganisasjon Prosjektstøtte LØPENDE SPARRINGSPARTNERE Karriereveiledere u-trinnet Nettverksgruppe utd direktør kommune og fylke Kombinasjonsklassen Åssiden Forberedende kurs Drammen VGS PPOT Nøsted Arbeidsinstituttet (AI) Fylkesmannen (jurister) Fylkeskommunen (rådgivere) Kompetansesenteret UTDANNINGS-DIREKTØR (PE) Nettverksressurser ADMINISTRASJON (x0,3-0,5 årsverk) PROSJEKTLEDER (PL) PROSJEKTGRUPPE Rektor Drammensskolen (x1) Karriereveiledere (x2) Rådgivere fylkeskommunen (x2) PPOT (x1) KJERNETEAM (x2-3 pedagoger) PERSONELL INFRASTRUKTUR EKSTRA «KOMPETANSEPOOL» (x3-5 øvrige fagressurser i Drammensskolen) EKSTRA UNDERVISNINGSLOKALER (eksterne (klasse)rom, verksted, idrettsanlegg mv. til bruk i undervisningen) SAMARBEIDSPARTNERE HBV og lokalt næringsliv SAMARBEIDSPARTNERE Åssiden VGS, Treningssenter, Kajakklubben, Klatreverket IMPLEMENTERINGSSTØTTE: KOMPETANSESENTERET

4 (Resultat-evaluering) EVALUERINGSKRITERIER OG MULIGE MÅLEPARAMETERE
EVALUERINGSDESIGN Det bør gjennomføres jevnlige evalueringer gjennom prosjektperioden som vurderer prosess og effekt, både kvalitativt og kvantitativt EVALUERINGSPROSESS KULL 1 KULL 2 P2 P3 PRE-OPPSTART Des 2016- juni 2017 HØST 2017 P1 VÅR 2018 HØST 2018 E3 VÅR 2019 POST-PROSJEKT H2 2019 E1 E5 E2 E4 PROSESS (P) (Prosjekt-evaluering) P1: HALVÅRSEVALUERING Fokus på rekruttering og oppstart/innkjøring P2: ÅRSEVALUERING Sentrale læringspunkter P3: SLUTTEVALUERING Grundig prosjekt-evaluering EFFEKT (E) (Resultat-evaluering) E1: NULLPUNKTS-EVALUERING (KULL 1) Elevundersøkelse E2: ÅRSEVALUERING Elevundersøkelse Læringsutbytte Generell tilfredshet E3: NULLPUNKTS-EVALUERING (KULL 2) Elevundersøkelse E4: ÅRSEVALUERING Læringsutbytte Generell tilfredshet E5: ETTEREVALUERING Oppstartsgrad vgo Gjennnomførings-grad vgo EVALUERINGSKRITERIER OG MULIGE MÅLEPARAMETERE MÅLGRUPPE ORGANISERING MÅLSETTING EVALUERINGSKRITERIER Fungerer elevrekrutteringen slik at vi: Treffer målgruppa? Får med oss de som kan nyttiggjøre seg av tilbudet? MULIGE MÅLTALL Andel som har VGS på førstevalg Andel som starter i VGS Andeler i rekrutteringstrakten EVALUERINGSKRITERIER Hvor tilfredse er elevene når det gjelder: Faglig læringsutbytte? Sosialt læringsutbytte? Hva har elevene faktisk lært ila. året? MULIGE MÅLTALL Eksamenskarakterer Questback-score fra elevundersøkelse EVALUERINGSKRITERIER Hvor mange begynner/ fullfører VGS? Når begynner de i VGS? Hvordan lykkes elevene i VGS? MULIGE MÅLTALL Andel som begynner på VGS (1., 2. og 3. året) Andel som fullfører og består VGS


Laste ned ppt "UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google