Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RAMSJØ GÅRDSBARNEHAGE A/S
Advertisements

Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
"God bagasje på livets reise."
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Styrermøte 16.september 2010.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling” Årsplan 2013 Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling” Livslang læring

Innholdsfortegnelse Livslang læring 1. Informasjon om barnehagen 2. Dette bygger årsplan på 3. Verdigrunnlag 4. Pedagogisk innhold 5. Vurdering og dokumentasjon 6. Foreldresamarbeid 7. Samarbeid med andre instanser 8.Tradisjoner og aktiviteter Livslang læring

Informasjon om barnehagen Hommelvik barnehage ble ferdigstilt med to avdelinger i 1978. Barnehagen ble påbygd med to nye grupper som ble tatt i bruk i 1991. Høsten 2009 kom utegruppen som gir tilbud til 16 barn til i alderen 4- til 5 år. Barnehagen har i dag fem grupper som har barn i alderen 1-6 år. De ulike gruppene kan nås på mobilnummer Junibakken 90 24 95 37 Villa Utsikten 90 36 38 54 Tirilltoppen 90 29 85 07 Lønneberget 90 36 27 06 Hytta 99 36 13 00 Ved fravær ring eller send melding til den enkelte gruppe. Ønsker dere kontakt med barnehagens styrer Tove Rolseth ring 73 97 22 15 eller send mail til tove.rolseth@malvik.kommune.no Virksomhet barnehage har åpningstid i alle kommunale barnehager fra 07.00– 16.45. Hommelvik barnehage har en nettside under malvik.kommune.no. Der finner dere generell informasjon om barnehagen. Ved behov sendes felles beskjeder ut gjennom mobilskolen.no Organisering av de ulike gruppe endres i forhold ulike forutsetninger som blant annet rekruttering til barnehagen. Livslang læring

Dette bygger årsplanen på Lov om barnehager § 1 Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Livslang læring

Dette bygger årsplanen på Lov om barnehager§ 2 Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter. Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur. Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.   Rammeplanen Hommelvik barnehage har utarbeidet en egen progresjonsplan som ivaretar de 7 fagområdene i rammeplanen som er: Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø, og teknikk Etikk, religion og samfunnsfag Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form Progresjonsplanen ligger ute på barnehagens hjemmeside under malvik.kommune.no. Livslang læring

Dette bygger årsplanen på Kommuneplanens samfunnsdel I kommuneplanens samfunnsdel 2010-2021 står det i mål 6: ”at vi har gode betingelser for livslang læring. Læringsbegrepet er tradisjonelt knyttet til skolegang, studier og arbeidsliv, men berører i praksis all menneskelig virksomhet livet gjennom, i og utenfor de ulike samfunnsinstitusjoner. Gjennom hele livsløpet må enkeltmennesket ha mulighet for deltakelse, mestring og positive opplevelse”. Virksomhet barnehage I Malvik kommune er det utarbeidet en utviklingsplan (tidligere virksomhetsplan) for perioden 2012-2015. I denne planen vil det være synlig for alle nivå, virksomheter og fagområder hva som er satsning. ”I Hommelvik barnehage skal personale i år vektegge datakompetanse , felles verdibasert kultur og innføring av samhandlingsreform”. Livslang læring

Verdigrunnlag Livslang læring NYSKAPENDE OG SAMHANDLING. Malvik kommune Malvik kommune ønsker å være en organisasjon som er preget av verdiene ÅPEN, NYSKAPENDE OG SAMHANDLING. Lov om barnehager Viser til tidligere opplyste info i Lov om barnehager § 1 står det om verdigrunnlaget. Livslang læring

Pedagogisk innhold Livslang læring Omsorg I rammeplanen punkt 2.1 side 29 står det om omsorg: Barnehagen skal i samarbeid og i forståelse med hjemmet ivareta barns behov for omsorg og, fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling”. Barn har rett til omsorg og skal møtes med omsorg. Omsorgsforpliktelsen stiller krav til personale om oppmerksomhet og åpenhet overfor det unike hos hvert enkelt barn og det unike i situasjonen og i gruppen. I Hommelvik barnehage skal vi være gode voksne som møter barn som individ og gruppe. Vi skal være synlige og reflektere over hvordan vi gir barn trygghet når de kommer i barnehagen. Danning Danning handler om en livslang prosess som handler om å utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger og væremåte. ”I Hommelvik barnehage har vi i år opplæring på ansatte på ART. ART består av tre komponenter sosial ferdighetstrening, sinnekontroll trening og trening i moralsk Resonnering”.   Livslang læring

Pedagogisk innhold Livslang læring Lek og læring Barn kan uttrykke seg på mange måter i lek, og leken har en selvskreven og viktig plass i barnehagen. Barnehagen skal bidra til den gode barndommen ved å gi alle barn muligheter for lek. Leken har betydning for barns trivsel og som en grunnleggende livs- og læringsform. I barnehagen skal barna få oppleve lek både som egenverdi og som grunnlag for læring og allsidig utvikling. Læring skal foregå i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet og være nært sammenvevd med omsorg, lek og danning. De fleste barn har barnehageerfaring før de begynner på skolen. Det er derfor viktig å sørge for helhet og sammenheng i omsorgs- og læringstilbudet Hommelvik barnehage har en lang og sterk tradisjon på lekekompetanse og dette ønsker vi å videreføre i 2013 for å styrke barns sosiale ferdigheter. Felles mål i Hommelvik barnehage 2013 er ”Gjennom medvirkning og bruk av eventyr skal vi styrke barnets sosiale kompetanse gjennom mestring og glede”.   Livslang læring

Pedagogisk innhold Livslang læring Barns medvirkning I lov om barnehage står det om barns rett til medvirkning i § 3: ”Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet”. I Hommelvik barnehage har vi kompetanse på barns medvirkning jfr. ekstern vurdering 2011. ”I 2013 skal vi videreutvikle vår kompetanse på hvordan vi synliggjør det gode arbeide gjennom pedagogisk dokumentasjon”. For å oppnå dette skal vi videreutvikle det arbeidet som er i gang gjennom å styrke kompetansen på IKT”. Livslang læring

Pedagogisk innhold Livslang læring Overgang barnehage-skole BRO Overgangsprosessen fra barnehage til skole i Malvik kommune ligger synlig på malvik.kommune.no sine hjemmesider. ”Våren 2013 vil Hommelvik barnehage etablere et samlingsstund med biblioteket for førskolebarna der det blir lagt vekt på fortelling”. I Hommelvik barnehage deles infobrosjyren ”God skolestart ” ut til alle skolestartere, på våren. I løpet av våren blir alle invitert til en overgangssamtale med barnehagen som formidles videre til den skolen barnet skal starte på. Tema og innhold i samtalen er beskrevet i de rutinene som er utarbeidet for alle kommunale, private barnehager og skoler (hjemmesiden). Har du spørsmål knyttet til skolestart ta kontakt med pedagogisk leder på barnets gruppe. Livslang læring

Vurdering og dokumentasjon I Hommelvik barnehage vil vi dokumentere barnehagens innhold gjennom pedagogisk dokumentasjon. Faglig vurdering De fem gruppene skriver en vurdering som danner grunnlag for årsplan 2014 Årsmelding Barnehagens sender hver januar inn vurdering på barnehagens innhold til virksomhetsleder barnehage Ann Kristin Aalberg. Ekstern vurdering Hommelvik barnehage hadde ekstern vurdering i 2011 fra NEA. Nea er et samarbeid mellom Malvik kommune, Selbu kommune, Tydal kommune og Klæbu kommune. Samarbeidet er relatert til kompetanseheving, tilsyn og ekstern vurdering. Hommelvik barnehage hadde vurdering på barns medvirkning i 2011. Rapport fra ekstern vurdering ligger under malvik.kommune.no sine hjemmesider under NEA . Livslang læring

Foreldresamarbeid Livslang læring Foreldreråd For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen. Samarbeidsutvalg Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Barnehageeieren skal sørge for at saker av viktighet forelegges foreldrerådet og samarbeidsutvalget. Barnehagen konstituerer samarbeidsutvalget ved oppstart av et nytt barnehageår. Informasjon om representanter legges ut på malvik.kommune.no under Hommelvik barnehage. Foreldresamtaler Barnehagen gjennomfører 2 foreldresamtaler hvert barnehageår, en på høst og en på våren. Behov for samtaler ut over dette avtales med pedagogisk leder eller førskolelærer i en enkelte gruppe. Daglig kontakt En viktig del av foreldresamarbeidet er den daglige kontakten i bringe og hentesituasjoner. Der blir det daglig utvekslet informasjon gjensidig mellom personale og barnets foresatte. Barnehagen må ved fravær får beskjed via mobilskolen.no eller telefon. Livslang læring

Samarbeid med andre instanser Barnehagen har samarbeid med Hommelvik skole, Vidhaugen, Kontrøberget, Muruvik , og Solstrand barnehage. Barnehagen har ved behov samarbeid med Barne og ungdomspsykiatri (BUP). Barnehagen har samarbeid med Hommelvik Bo og servicesenter fysioterapeut og ergoterapeut. Barnehagen har i perioder samarbeid med Malvik kommunale kulturskole. Tidlig innsats Barnehagen har samarbeid med barne- og familietjenesten som består av barneverntjenesten, pedagogisk psykologisk tjeneste og helsestasjon. Gjennom tidlig innsats ønsker vi å avdekke risikoutsatte barn gjennom tidlig intervenering. Målet er å avdekke vansker, forebygge og forhindre at vanskene utvikler seg. Livslang læring

Tradisjoner og aktiviteter Bursdagsmarkering I lov om barnehager § 3 står det ” barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet. Barna skal medvirke i hvordan bursdagen skal markes i barnehagen. Fokus vil i år være på barnets opplevelse og egenart fremfor måltid. Det er ikke anledning til å ta med kaker og lignende for å markere barnets bursdag. Det som vil være felles vil være markering i garderobe med flagg og ballonger. Personale har i barnehagen fra 01.01 ansvar for å legge til rette for denne markeringen. Markering vil være ulik da alle har en egenart som er unik. Andre felles markeringer Lucia feiring 13 desember Nissefest Påskesamling Karneval 17 mai markering Livslang læring