Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
2B: Nåværende empirisk analyse
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Den lærende skolen- en forutsetning for skoleutvikling
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Vurdering for læring på Linderud skole
Christian Waale Hansen
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Skolevandring.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet? Innlegg Sesjon 2E ”Skolevurdering – et bidrag til skolen som lærende organisasjon” Høgskolelektor Lars Ligaarden

Disposisjon for innlegget Min bakgrunn Kunnskapsløftet og skolen som lærende organisasjon Sentrale elementer i ”lærende organisasjoner” Diskursen om skolen som ”lærende organisasjon” – noen forskningsresultater Den lærende skolen - utopi eller mulighet? Høgskolelektor Lars Ligaarden

St.meld. nr.30 Kultur for læring Høgskolelektor Lars Ligaarden

Forutsetninger for å lykkes – 3 områder: For det første må lærere og skoleledere ha den kompetansen som er nødvendig for å møte kunnskapssamfunnet og en mer mangfoldig gruppe elever og foresatte For det andre må skolen ha kunnskap om sterke og svake sider ved sin egen virksomhet, om hvilke tiltak som kan føre til forbedring, og tilgang til et godt støtte- og veiledningsapparat. For det tredje må skolen selv utvikle en kultur for kontinuerlig læring og utvikling Stortingsmelding nr 30 (2003-2004): s 24 Høgskolelektor Lars Ligaarden

Skolen som lærende organisasjon ”Alle i organisasjonen må ta ansvar og føle seg forpliktet til å realisere felles mål. Evnen til kontinuerlig refleksjon over hvorvidt målene som settes og veivalgene som gjøres, er de riktige for virksomheten er grunnleggende. Dette er kjerneegenskaper i lærende organisasjoner og samtidig nødvendig ferdigheter for skolen som organisasjon” (Stortingsmelding 30 (2003-2004): s 26 Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden

Argyris og Schøns læringsteori Godtatt Mål og verdier Konsekvens Ikke godtatt Enkeltkretslæring Når hele org. praktiserer dobbeltkretslæring oppstår deuterolæring Dobbelkretslæring Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden Sentrale elementer i den lærende organisasjonen (”grunnmuren”) : Et bredt kunnskaps og læringssyn Den tause kunnskapen/praksiskunnskapen er vesentlig element. ”Body and mind” hører sammen – oppgjør med dualismen – en ”organisk” organisasjonsforståelse Hierarki avløses av nettverksbasert organisering Konstruktivistiske – kontekstuelle og kollektive læringsprosesser Fokuset ikke bare på å gjøre ting rett – men også på å gjøre de rette tingene Høgskolelektor Lars Ligaarden

Rammeverket i den lærende organisasjonen (Ligaarden 2007) Dialogen og møteplassene Organisasjonskulturen Omsorgen og relasjonene Ledelsen Høgskolelektor Lars Ligaarden

Hovedfunn fra den teoretiske analysen: To hovedtyper forståelse av den lærende organisasjonen: En omfattende og utvidende forståelse av lærende organisasjoner – som peker i retning av et nytt kunnskaps- og læringsparadigme En ”smalere” forståelse som plasserer den lærende organisasjonen inn i et tradisjonelt kunnskaps og læringsparadigme Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden Hovedfunn fra diskursanalysen NOU 2003: 16 og Stortingsmelding 30, 2003 - 2004 Gjennomgående trekk at det etableres en svak virkelighetskonstruksjon av den lærende organisasjonen gjennom tekstene Den lærende organisasjonen skal i stor grad begrepsmessig etableres innenfor et rammeverk preget av målstyring, kvalitetskontroll og klare strukturer (New Public Management) Det utdanningspolitiske språket i dokumentene preges delvis av en nyliberalistisk markedsorientert tankegang Begrepet ”lærende organisasjon” blir brukt for å legitimere ønskede strukturelle endringer Høgskolelektor Lars Ligaarden

Kunnskapssynet NOU 2003: 16 og Stortingsmelding 30, 2003 - 2004 ”Taus kunnskap” fraværende som begrep i dokumentene Nøkkelen til kunnskapsutvikling mangler Fokuset rettes inn mot ”the tip of the iceberg” Det tradisjonelle kunnskaps og læringssynet bekreftes på nytt Skolen har fremdeles til gode å ”oppdage” den tause kunnskapen Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden Dialogen og møteplassene NOU 2003: 16 og Stortingsmelding 30, 2003 - 2004 Kompleksiteten i de strukturelle endringene skjules/underkommuniseres Å utvikle de dialogpregede, reflekterende team er utfordrende arbeid ”Tiden” som ressurs ikke gjenstand for drøfting (Uuttalt) – skolen forventes å bli lærende uten økt ressursinnsats Det anstrengte forholdet mellom monokron og polykron tid årsaken til at mange utdanningsreformer slår feil (Hargraves 1996) Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden Relasjonene og omsorgen NOU 2003: 16 og Stortingsmelding 30, 2003 - 2004 ”Relasjoner” og ”omsorg” fraværende: ”Limet” i den lærende organisasjonen mangler Et teknisk/rasjonelt syn på endring Person – ting skjema (Sørhaug 2004) opprettholdes ”Det instrumentale mistaket” (Skjervheim 1996) gjøres på nytt Høgskolelektor Lars Ligaarden

Ledelse NOU 2003: 16 og Stortingsmelding 30, 2003 - 2004 Et tvetydig bilde av lederen Fra lederen i organisasjonen til ledelse av organisasjonen Tydelighet/føyelighet som begrepspar ”Tydelig og kraftfull leder” – ”norsk variant” som avviker fra den internasjonale forståelsen av kunnskapslederen Etableres et lederideal som forventes å styre kunnskapsutvikling Klart preget av en tradisjonell rasjonell, linjeorientert tankegang Høgskolelektor Lars Ligaarden

Den lærende organisasjonen ”En av de globale sirkulerende ideene” (Lillejord 2003) Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden ”Papegøyespråket” Forskningsrapport med evaluering av kunnskapsløftet (Engelsen 2008) Kommunene etteraper de sentrale begrepene Det legges ikke noen egen forståelse inn i lokale dokumenter Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden

Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet? Høgskolelektor Lars Ligaarden

Flere perspektiver på skole nødvendig Trender må oversettes til praksis – organisasjonen må ha oversettelseskompetanse (Røvik 2007) Tolkende tilnærming med mange perspektiver/forståelses- rammer nødvendig (Bolman og Deal 1991) Ingen struktur er levedyktig i rendyrket form (Sørhaug 2004) Høgskolelektor Lars Ligaarden

Skolen som blandet kunnskapsregime Kollegium (trad. org) Praksis Nettverket (lærende org.) Linje (NPM) Høgskolelektor Lars Ligaarden

Høgskolelektor Lars Ligaarden