Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Minoritetsspråklige søkere
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Ansvar og prosesser i skolen
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Kunnskapsskolen i buskerud
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Minoritetsspråklige søkere
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Borre ungdomsskole
Ta fag fra videregående skole
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Norsk skole.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Internasjonalisering
Kompetanse for manfgfold
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Studiespesialisering
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Utskrift av presentasjonen:

Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009 Inderøy ungdomsskole Inderøy videregående skole Inderøy kommunestyre 2. februar 2009 Inderøy ungdomsskole - en samfunnsaktiv skole!

Kunnskapsløftet Bedre læringsresultater Bedre gjennomføring Bedre tilpasning til arbeid- og næringsliv Stortingsmelding 30: De som fullfører videregående opplæring, har mindre risiko for å bli støtt ut av arbeidsmarkedet senere i livet. Derfor er det et mål at flest mulig gjennomfører minst 13 års opplæring, og det er relevant å se grunnskole og videregående opplæring i sammenheng.

Forskrift til opplæringsloven §1-14 Elevane i grunnskolen skal følgje opplæringa i alle fag slik det er fastsett i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, jfr §1-1. Dette gjeld likevel ikkje fullt ut for faga matematikk, engelsk, framandspråk. Naturfag og samfunnsfag for elevar på ungdomstrinnet som har tilstrekkeleg kompetanse til å følgje opplæringa i eitt eller fleire av desse faga på vidaregåande nivå i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet, og som får slik opplæring. Desse elevane skal i dei aktuelle faga ha vurdering både etter kapittel 3 og 4. Elevar som følgjer opplæringa på vidaregåande nivå etter andre punktum, kan få disponere inntil 60 % av timane etter ”Utdanningsval” til denne opplæringa.

Gjennomføring av 13.årig skoleløp Felles generell læreplan Gjennomgående fagspesifikke læreplaner Styrket yrkes- og utdanningsrådgiving Nytt fag: utdanningsvalg Fleksible overganger

Hva gjør INDUS og IVGS? Samarbeid på rådgivernivå Samarbeid på rektornivå Samarbeid team-/avdelingsnivå Samarbeid innen spes.ped.området Samarbeid mellom elevrådene Samarbeid i undervisningsopplegg Personalsamarbeid Samarbeid om rekruttering

Samarbeid innen faget Utdanningsvalg ”Åpen skole” Hospitering Orienteringsmøter for elever og foresatte Samarbeid om GAP-aktiviteter ”Et skritt foran” Språkassistent

Hos oss er de dyktige elevene ressurspersoner i det normale skolemiljøet