Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Normer, verdier og holdninger
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Undervisning om Joyce Travelbee
Leken i et samfunnsperspektiv
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
1 Jeg og samfunnet.
Kvalitet og brukermedvirkning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Vedlegg 1 kompetanseveileder
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Aktiv livsstil og hjemmeprogram Uke 3. Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie Prioritering på lik linje med annet Unaturlig/ ubehagelig.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Barns utvikling: viktige begreper
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Barnehagepolitisk offensiv
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Pedagogisk dokumentasjon
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske Sosialisering Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske

Ulike oppfatninger av seg selv i ulike situasjoner

Verdier og normer blir overført.

Dyktighet blir utviklet.

Identifiserer Tolker Tilpasser seg De eksisterende normer og handlingsmønster

Redefinerer og endrer de samfunnsmessige rammene gjennom delaktighet i det sosiale liv.

På individnivå På relasjonsnivå På samfunnsnivå

Deltagelse i grupper Familie Barnehage Skole Venneflokk organisasjoner

I sosiale nettverk påvirkes Selvutvikling Mellommenneskelige relasjoner Sosialisering til kultur Sosialisering til samfunn Sosialisering til lokalnivå

Få venner i leken er grunnlaget for Utvikling Trivsel Læring Sosial kompetanse

er lek viktig fordi den gir sosial kompetanse. I sosialiseringsprosessen er lek viktig fordi den gir sosial kompetanse.

Akseptere eller endre begrensninger Barn er aktive medkonstruktører av sin egen barndom Mening skapes i hverdagens hendelser

G.H. Mead Den signifikante andre. Familie. Den generaliserte andre. Et bilde av hvordan verden er og henger sammen. Lek. Ta den andres rolle. Forstå hvordan andre tenker.