Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hva trenger din skole? Fagtekster Lesing Presteheia skole Kristiansand
NyGiv 2013 Kari Kallevik, Stavanger PPT
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Leselos Ordforråd/metakognisjon
VEILEDET LESING – halvdagskurs fredag 30. mai 2008
MAL MEMORYOPPGAVER Eksempel fra kurset! 1.Rød 2.Svart 3.Black 4.Grønn 5.Green 6.Gul 7.Yellow 8.Hvit 9.White 10.Rosa 11.Pink 12.Lilla 13.Purple 14.Blå 15.Blue.
Leselos Metakognisjon - målretting
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Velkommen til klasse- foreldrene
Essay er en skriftlig sjanger.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Lesing og minoritetselever
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet Lesing =Avkoding * Forståelse Stadiene i leseutviklingen Automatisk avkoding

gul brun rød svart blå grønn brun gul grønn blå brun gul blå grønn rød lilla sort blå grå sort blå grå sort gul brun rød svart blå brun gul grønn blå brun gul blå

Hva gjør vi når vi leser? Avkoder og omkoder Lager bilder Fyller med erfaring Lager sammenhenger Vi lager inferenser - fyller hullene så godt vi kan Kontrollerer egen forståelse Justerer ved nye opplysninger

Lesing er delferdigheter Kunnskap om verden Kunnskap se seg selv som leser Førforståelse av tekst Kunnskap om tekst Sjangerkunnskap Tekststruktur Tekstbinding Syntaks Ordforråd Semantikk Ortografi Morfologi Fonologi Bokstavgjenkjenning Språklig bevissthet

Ordforråd Stort ordforråd - God leseforståelse? Lære barn flere ord – Gode lesere?

Matteuseffekten Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har."

Implikasjoner for undervisning Ord er en del av en kunnskapsstruktur som eleven må lære Ordkunnskap + kunnskap om temaet Nye ord må knyttes sammen med ord en kan fra før og kunnskap en har Ved nye emner, må ordforrådet undervises eksplisitt.

2 Undervise i begrepslæring og forståelsesstrategier samtidig med bruk av nye tekster Finne fram til ord som er viktige for forståelsen Modellering viktig Lære elevene å overvåke egen ordforståelse Knyttnevetekst Merkepenn Bruke mange anledninger til å snakke om ord

Lag mange muligheter til å lære nye ord- bruk skoletekstene Lære av kontekst Informasjon i ordet? Lære elevene til å undres Prefiks (misforstå, misvise, mistolke, mistillit, mistanke) Suffiks (tankeløs, verdiløs) Humidator

Forkunnskap Den viktigste enkeltfaktoren for forståelse Styrker evnen til å gjøre inferenser og trekke slutninger Viktig for: Hva en forstår Hvordan en organiserer kunnskap Hva en husker Les i LESENØKKELEN artikkelen til Ivar Bråten

Struktur – arbeidsminne Strategier Bearbeide leseopplevelsen Førlesing Metakognisjon Metakognitive ferdigheter Metakognitive spørsmål Struktur – arbeidsminne Strategier Før- under - etter lesing Bearbeide leseopplevelsen tenke, snakke, lytte ,skrive reflektere Motivasjon