Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet Lesing =Avkoding * Forståelse Stadiene i leseutviklingen Automatisk avkoding
gul brun rød svart blå grønn brun gul grønn blå brun gul blå grønn rød lilla sort blå grå sort blå grå sort gul brun rød svart blå brun gul grønn blå brun gul blå
Hva gjør vi når vi leser? Avkoder og omkoder Lager bilder Fyller med erfaring Lager sammenhenger Vi lager inferenser - fyller hullene så godt vi kan Kontrollerer egen forståelse Justerer ved nye opplysninger
Lesing er delferdigheter Kunnskap om verden Kunnskap se seg selv som leser Førforståelse av tekst Kunnskap om tekst Sjangerkunnskap Tekststruktur Tekstbinding Syntaks Ordforråd Semantikk Ortografi Morfologi Fonologi Bokstavgjenkjenning Språklig bevissthet
Ordforråd Stort ordforråd - God leseforståelse? Lære barn flere ord – Gode lesere?
Matteuseffekten Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har."
Implikasjoner for undervisning Ord er en del av en kunnskapsstruktur som eleven må lære Ordkunnskap + kunnskap om temaet Nye ord må knyttes sammen med ord en kan fra før og kunnskap en har Ved nye emner, må ordforrådet undervises eksplisitt.
2 Undervise i begrepslæring og forståelsesstrategier samtidig med bruk av nye tekster Finne fram til ord som er viktige for forståelsen Modellering viktig Lære elevene å overvåke egen ordforståelse Knyttnevetekst Merkepenn Bruke mange anledninger til å snakke om ord
Lag mange muligheter til å lære nye ord- bruk skoletekstene Lære av kontekst Informasjon i ordet? Lære elevene til å undres Prefiks (misforstå, misvise, mistolke, mistillit, mistanke) Suffiks (tankeløs, verdiløs) Humidator
Forkunnskap Den viktigste enkeltfaktoren for forståelse Styrker evnen til å gjøre inferenser og trekke slutninger Viktig for: Hva en forstår Hvordan en organiserer kunnskap Hva en husker Les i LESENØKKELEN artikkelen til Ivar Bråten
Struktur – arbeidsminne Strategier Bearbeide leseopplevelsen Førlesing Metakognisjon Metakognitive ferdigheter Metakognitive spørsmål Struktur – arbeidsminne Strategier Før- under - etter lesing Bearbeide leseopplevelsen tenke, snakke, lytte ,skrive reflektere Motivasjon