Model of Human Occupation og Arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Motivasjon.
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Hva er aktivitet og deltakelse?
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
– en betingelse for aktivitet
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Aktivitet på Mestringssenteret
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Noen utvalgte undersøkelser og vurderingsredskaper
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Human Factors i boring og brønn
Likeverdige tjenester i praksis
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
1 Jeg og samfunnet.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulike tilnærminger til funksjonsvurdering/vurdering av arbeidsevne
Høgskolen i Oslo Arbeid, arbeidsliv og arbeidshelse del 1: Funksjonsvurdering- vurdering av arbeidsevne oktober 2002 Avdeling for helsefag Ergoterapeututdanningen.
"God bagasje på livets reise."
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Barns utvikling: viktige begreper
Holdninger.
Samfunnsfag s
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Velkommen til foreldremøte
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Model of Human Occupation og Arbeid Brian Ellingham Ergoterapeututdanningen

University of Illinois at Chicago Arbeid som fokus for FoU Utgave av tidsskriftet ”Work” Utvikling av kliniske instrumenter Klinisk virksomhet HMA ved UIC

samfunn kultur rom grupper ting personer organisasjoner sted Model of Human Occupation samfunn kultur rom grupper Motivasjon (viljesystem) mestring interesser verdier ting Deltakelse Funksjoner (utførelsessystem) fysiske nevrologiske kognitive symbolske Utførelse Omgivelsene Vaner (vanesystem) Internalisert roller vanemønstre kapasitet Ferdigheter personer organisasjoner sted

Omgivelsene og arbeidsmiljø Model of Human Occupation - arbeid arbeidslag kultur samfunn ledelse arbeids rom Motivasjon mestring interesser verdi av arbeid verktøy og materialer Deltakelse Funksjoner (utførelsessystem) fysiske nevrologiske kognitive symbolske Utførelse Omgivelsene og arbeidsmiljø Vaner arbeiderrollen arbeidsvaner arbeidsrutiner arbeidskapasitet Ferdigheter arbeidskamerater arbeidsplass organisering eksterne forhold

MOHO og arbeid MOHO - arbeideren Viljesystem: Valg av yrke/jobb/oppgaver, opplevelse av prestasjon og følelse av tilfredshet Mestringsoppfatning Interesser Verdier

MOHO og arbeid MOHO - arbeideren Vanesystem: arbeiderens integrasjon av rutiner, atferd, og normer som gjelder i arbeidslivet og på arbeidsplassen. Internaliserte roller Vaner/rutiner

MOHO og arbeid MOHO - arbeideren Utførelsessystem: fysiske, fysiologiske og mentale funksjoner som trenges for å gjennomføre handlinger. Modellen har ikke et eget begrepsapparat for disse funksjonene men støtter seg til andre etablerte modeller (f.eks biomekaniske, kognitive). MOHO understreker at kapasitet kan ikke sees isolert fra andre personlige egenskaper og omgivelsenes påvirkning.

MOHO - omgivelsene Virksomhetsarenaer Fysiske omgivelser MOHO og arbeid MOHO - omgivelsene Virksomhetsarenaer Fysiske omgivelser Rom forhold: arbeidsplassens utforming Objekter: arbeidsredskap Sosiale omgivelser Arbeidsfelleskap Occupational forms

MOHO og arbeid MOHO og arbeidsliv Arbeidsatferd er en funksjon av samspillet mellom individet og miljøet Variablene fra modellen kan arte seg meget ulikt fra person til person Modellen krever at man ikke neglisjere eller overforenkle faktorene som påvirker en persons evne til å delta i arbeidslivet.

Aktuelle instrumenter MOHO og arbeid Aktuelle instrumenter Worker Role Interview Work Environment Impact Scale Occupational Questionaire Kartlegging av daglige aktiviteter Interest Checklist http://www.uic.edu/ahp/OT/MOHOC/