Laste ned presentasjonen
1
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Nils-Øivind Offernes og Eirin Lorentzen Avdeling for voksenhabilitering
2
Diagnostiske kriterier
Betydelig svekket intellektuell funksjon Generell svikt Kriteriet nært knyttet til standardiserte tester Vær oppmerksom på målefeil i testinstrumentet Betydelig svikt i adaptive ferdigheter Hvor godt mestrer personen vanlige krav fra samfunnet en lever i (selvstendighet, selvhjulpenhet) Svikt må påvises innenfor minst to områder for adaptiv atferd Debut i utviklingsperioden
3
Utredning Standardutredning Anamnese Evnetesting
Kartlegging av adaptiv atferd Supplerende undersøkelser Vurdering av psykisk lidelse Nevrologisk undersøkelse Syndromdiagnostikk Nevropsykologisk testing
4
Intellektuell funksjon
Ingen allmenn enighet om definisjon av intelligens Teoretisk vs. Praktisk tilnærming For praktiske formål bør intelligens forstås som summen av flere ulike evner/kognitive funksjoner Tester som benyttes overfor voksne Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-III) Leiter International Performance Scale (Leiter-R) Når har man en svikt i intellektuell funksjon? 2 std.avvik under gjennomsnittet (IQ = 70) NB! Det avgjørende er personens intellektuelle funksjon ved utgangen av utviklingsperioden Vurderingen er basert på faglig skjønn
5
Normalfordeling (Etter Lezak 1995)
6
Metodiske forutsetninger
Krav til intelligenstester som benyttes til diagnostisering av utviklingshemming: - Testen skal være normert - Testen skal være standardisert - Resultatene skal være normalfordelt - Normene skal være av nyere dato (Flynn-effekten) Tester som benyttes til diagnostisering av utviklings-hemming bør gi en bred vurdering av intellektuell funksjon basert på anvendelse av flere kognitive evner
7
Viktige begreper ifht. tester
Standardsskårer IQ-skårer Skalerte skårer T-skårer Mental alder / utviklingsmessig alder Kronologisk alder Gulveffekt / Takeffekt
8
Adaptive ferdigheter Ingen enighet om definisjon
”Kjernen” i begrepet omhandler personens evne til å: Fungere selvstendig Tilpasse sin atferd i møte med samfunnets varierte krav/forventninger …med minimal ekstern bistand og støtte. Kravene til god adaptiv atferd endres med alder og kulturelle forhold Det er vanlig å skille mellom ulike områder for adaptiv atferd
9
Områder for adaptiv atferd
Eksempler på områder er: Kommunikasjon (ekspressiv/reseptiv) Evne til å klare seg selv (ADL) Sosiale ferdigheter Evne til å utnytte samfunnstilbud / delta i samfunnsliv (IADL) Funksjonelle akademiske ferdigheter Arbeid Fritid Helse Sikkerhet
10
Adaptive ferdigheter Verktøy som benyttes
Det er utviklet over 200 verktøy – kun et fåtall benyttes i forhold til diagnostisering I Norge er det Vineland som er mest benyttet ved diagnostisering av voksne Når har man en svikt i adaptive ferdigheter? Det er vanlig å benytte 2 standardavvik under gjennomsnittet som grense Enkelte mener at dette kriteriet er for strengt fordi man blant annet tar for lite hensyn til sosiale ferdigheter NB! Utvis stor varsomhet i tolkningen av resultatene når: Personens intellektuelle funksjon ligger i ”gråsonen” Personen har vokst opp i en ikke-vestlig kultur Informantene har liten kjennskap til den som utredes
11
Oppsummering Psykisk utviklingshemming kjennetegnes av betydelig funksjonsnedsettelse i intellektuell funksjon og adaptive ferdigheter Svekkelsen skal ha vist seg før utgangen av utviklingsperioden Vurderinger av intellektuell funksjon og adaptive ferdigheter bør forankres i standardiserte og normerte tester/verktøy Testene/verktøyene bør ha god psykometrisk kvalitet og dekke flere områder for kognitiv funksjon/adaptiv atferd Resultater fra tester/verktøy bør suppleres med informasjon om hvordan personen fungerer i sine daglige gjøremål på tvers av arenaer Utreding bør utføres av personer som har nødvendig faglig bakgrunn og sertifisering Konklusjon vedrørende diagnose skal være basert på faglig skjønn!
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.