Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Likeverdige tjenester i praksis

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Likeverdige tjenester i praksis"— Utskrift av presentasjonen:

1 Likeverdige tjenester i praksis
Mariette Lobo, Oslo,

2

3 Lederansvar Systemer som fremmer likeverdige tjenester - aktiviteter og resultatmål i planer og budsjetter - rutiner og organisering - rapportering og evaluering Personalpolitikk som fremmer likeverdige tjenester - ansatte gis kunnskap, trygghet og mulighet til å yte likeverdige tjenester - rekrutterer mangfoldig - trygt arbeidsmiljø 3

4 Brukerinnflytelse Innflytelse i hele prosessen - kartlegging av utfordringer - utforming av aktiviteter/tiltak - evaluering Medvirkning i egen behandlingssituasjon - informert medvirkning 4

5 Kunnskap Har ledere og ansatte slik kunnskap?
stereotypier, diskriminering, makt minoritetsstress, levekår, sosial ulikhet hvordan tjenestene i praksis kan tilpasses ulike brukere 5

6 Tilgang Likeverdig tilgang for alle
omgivelser, bygninger, produkter og IKT som er universelt utformet slik at flest mulig kan bruke dem kun saklige og nødvendige betingelser for å motta tjenester 6

7 Informasjon Hvilken informasjon gis, når og hvordan relevant
tilgjengelig forståelig tilpasset ulike folk rettighetsinformasjon 7

8 Kommunikasjon Hvordan opplever brukere kommunikasjonen?
Bli sett som individ i sin kontekst Når er forskjellighet relevant? Refleksjon Tid, tid, tid Nødvendige hjelpemidler 8

9 Kan brukere speile seg? Brukere W Brukernorm?

10 Å se seg selv i speilet Foto: google bilder og freedigitalfotos.net


Laste ned ppt "Likeverdige tjenester i praksis"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google