Høyere utdanning på høyt nivå og internasjonale sammenlikninger Christian Hemmestad Bjerke Academic Affairs Committee (ESU)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Erfaringer med utdanningsmeldingen - kommentar fra studentene Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Pedagogisk analyse.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
FORMATIV VURDERING.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
”Litt bedre i dag enn i går”
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Vitenskapelig kvalitet og samfunnsnytte
NTNU in International University Rankings 2017
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

Høyere utdanning på høyt nivå og internasjonale sammenlikninger Christian Hemmestad Bjerke Academic Affairs Committee (ESU)

Først en liten takk Nokut UiB

European Students’ Union 45 nasjonale studentunioner fra 37 land ▫NSU og StL medlemmer i ESU Over 11 millioner studenter representert igjennom ESU Annerkjent av EU og Bologna-prosessen Deltar i en rekke EU prosjekter Part i Bologna-prosessen, sitter i Bologna-Follow Up Group samt en rekke uvalg og prosjekter

Et tenkt scenario: endring i en institusjons plass på en ranking ”Institusjonens betydelige fremgang på nevnte rangering skyldes hardt arbeid og målrettet strategisk innsats over flere år” ”Institusjonens betydelige tilbakegang på nevnte rangering skyldes manglende vilje til prioriteringer og feilaktige strategiske satsninger over flere år” ”Rangeringer må tas med en solid klype salt. Denne rangeringen reflekterer åpenbart hverken vår institusjons særegne profil eller kvaliteten i våre fagmiljøer.”

Rankinger har konsekvenser The battle for world class excellence has fused national and institutional priorities, and transformed rankings from a benchmarking tool into a strategic instrument (Hazelkorn 2008). Dette har direkte konsekvenser for hvordan strategiske ambisjoner og initiativer blir utformet og forstått ved institusjonene.

Konsekvenser Hazelkorn 2008: ▫58% av institusjonene ønsket å stige  70% ønsket å være blant de 10% beste nasjonalt  71% ønsket å være blant de 25% beste internasjonalt ▫matematisk umulighet arms race ▫eksempel - markedspris på nobelprisvinnere ▫Endringer i prioriteringer ved institusjonene ▫Endringer i hvordan sektoren ledes  Oppfatningen hos politikere har endret  Eks. mål om X antall institusjoner blant de 100 beste

What started out as a consumer product aimed at undergraduate domestic students has become both a manifestation and driver of global competition and the battle for excellence (Hazelkorn 2008:1). ▫Rankinger har blitt en betydelig faktor i styringen av høyere utdanningssystemet i Norge og resten av verden Kan få noen perverse konsekvenser: ▫f.eks. Humanistisk forskning  "the easiest way to boost rankings is to kill the humanities” ▫Gjelder også samfunnsvitenskapelige og kunstneriske fag ▫trivielt (?) eksempel med en alvorlig undertone ▫spesielt sant knyttet til Shanghai-rankingen

Måler rankinger kvalitet? Det finnes ingenting som heter en objektiv ranking fordi: ▫Valg av indikatorer reflekterer verdivalg hos de som foretar rankingen ▫Målinger er sjelden nøyaktige, baseres på beregninger Rankinger måler ikke det man tror ▫Hvert system måler forskjellige ting som ikke er sammenlignbare ▫Rankinger fokuserer på det som er lett å telle ▫Dataproblematikk ▫Fokuserer i stor grad på historikk og størrelse ▫ikke sammenheng mellom indikatorer og kvalitet For ikke å snakke om utdanningskvalitet…

Men rankinger har kommet for å bli Hvorfor ikke ignorere rankinger? ▫Handlingsproblem  Institusjonsledere har ingen andre alternativer enn å forholde seg til rangeringene fordi alle andre institusjonsledere gjør det!  Autonomi versus konkurranse Hadde de enda bare vært virkningsløse ▫”Flawd or not, league tables have a big impact on the universities they measure” (the Economist) Hva med andre former for ”Transparancy tools”?

”The most problematic issue within the context of the Bologna Process is that there is no uniform understanding of transparency tools; hence it is ultimately questionable whose interest the increased focus on the subject matter serves.”

Et viktig aspekt av et høyt internasjonalt nivå Sosial dimensjon ▫Fraværet av skolepenger ▫Fokus på læringsmiljø ▫Studentdemokrati Adgangen til høyere utdanning Studentsentrert læring Dette forsvinner fullstendig fra rankingene

Ordbruk og virkelighetsoppfatning språket og definisjoner ▫hva er internasjonalt nivå?  norsk utdanning internasjonalt fremragende?  bedre enn halvparten av verdens utdanningssinstitusjoner? ▫Institusjoner må vurdere i hvilken grad egne målsetninger er realistiske  sammenheng mellom realisme og målsetninger  sammenheng mellom målsetninger og tiltak  Er ofte et misforhold i så måte Høyt internasjonalt nivå betyr i mine ører ikke det samme som internasjonalt fremragende ▫Høyt internasjonalt nivå – eksempel godkjenning av utdanning fra Norge?  Mulig perspektiv

Internasjonale sammenligninger hvem skal vi sammenligne oss med? ▫17000 HEI's i verden  vi er manisk opptatt av topp 100 Sammenligne for å forbedre ▫Realisme i forhold til HVEM vi ønsker å sammenligne oss med ▫Et viktig siktemål er tross alt å avdekke hvilket nivå vi er på

På sporet av dette i Norge? Gjennomgang av utvalgte NOKUT dokumenter for å finne ut noe om nivået på norsk utdanningskvalitet ▫Tar høyde for NOKUT sitt nye mandat ▫Akkreditering av kvalitetssikringssystemer  Sier lite om kvalitetsnivået og fokuserer mer på det systematiske ▫Akkrediteringen etter søknad om å bli universitet  ” Det lå ikke i komiteens mandat å foreta vurderinger om den generelle studiekvaliteten på høgskolen”

Hvordan sammenligne? Må baseres på akademiske verdier og må ta hensyn til: ▫Faglige særtrekk ▫Nasjonale og regionale forhold ▫Institusjonelle forhold ▫Fagmiljøets historie og størrelse Sammenligninger må utføres av likemenn (herunder studenter!) Men viktigst av alt må sammenligningene skje på en måte som stimulerer til forbedring

ESU sitt standpunkt Fokus på kvalitative sammenligninger ▫Benchmarking av utdanning Sammenligninger må se på forholdet mellom forskning og utdanning Åpenhet og redelighet i sammenligningsprosessen Naming and shaming er et kraftig virkemiddel! ▫Vi ønsker å ta dette i bruk aktivt Hva med å lære av evalueringene som brukes knyttet til forskning?

Fra evalueringen; utvalgte sitater ”The Evaluation Committee has, not unexpectedly, found research of varying quality.” Fokus for hele evalueringen er nettopp kvalitet og hvilket nivå den der på Sammenligning i tråd med vitenskapelige idealer ▫Gir karakterer fra 1-6 til fagmiljøene ut ifra deres situasjon og historie ▫Samtidig tøffe og klare tilbakemeldinger!  ”The scientific output and impact are limited.” Overall grade: 2

Fokus ligger på følgende: Hvilket nivå er fagmiljøet på ▫Tar også hensyn til forholdet mellom anvendt og grunnforskning  Tilsvarende perspektiv innenfor utdanning med profesjonsstudier og mer generelle universitetsfag Forslag til forbedringer ▫Hva er realistisk å gjennomføre? Gjennomgående internasjonalt perspektiv ▫Evalueringskomiteen består av internasjonale eksperter og fremragende fagfolk

Noen avsluttende tanker Dette er egne meninger! ▫ESU har (heldigvis) ikke egen vedtatt politikk om det norske utdanningssystemet Det norske desentraliserte høyere utdanningssystemet ▫Behov for samarbeid og nettverk ▫Behov for arbeidsdeling Hvorfor da gå inn for rangering og kategorisering av høyere utdanningsinstitusjoner? ▫Rankinger belønner internasjonale, men ikke nasjonale samarbeidsavtaler!  Vi trenger tvert imot det motsatte!

Oppsummert: ESU er sterkt kritiske til utviklingen og bruken av rankinger ESU er skeptiske til mange av de nye multidimensjonale tiltakene som rulles ut ▫Samtidig påpeker vi også viktigheten av mer og bedre informasjon For å sikre linken mellom forskning og utdanning tar vi til orde for en annen tilnærming til sammenligning av institusjoner ▫Benchmarking av utdanning kombinert med større grad av naming og shaming

Tusen takk for oppmerksomheten!