Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
§5 og implikasjoner for oppdragsgivere og leverandører INITIATIV FOR ETISK HANDEL Ressurssenter for bærekraftige leverandørkjeder Magne Paulsrud 27. oktober 2016 Oslo
2
Initiativ for etisk handel (IEH)
Flerpartsinitiativ og ressurssenter for bedrifter, organisasjoner, og offentlig sektor som jobber forpliktende og systematisk for å sikre bærekraft i egne leverandørkjeder. Anerkjente metoder og standarder Medlemsprogram, verktøy og ressurser Medlemmer og erfaringsutveksling Internasjonalt og nasjonalt nettverk
3
Medlemstilbud: kompetanse, nettverk, samarbeid
Rådgivning Verktøy og ressurser Kompetanse God praksis Prosjekter i utlandet © 2013 Initiativ for Etisk Handel
4
§5 i LoA = artikkel 18.2 (directive 2014/24/EU), trer i kraft januar 2017
«Statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Disse oppdragsgiverne skal også ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike rettigheter. Oppdragsgiver kan stille egnede krav og kriterier knyttet til ulike trinn i anskaffelsesprosessen slik at offentlige kontrakter gjennomføres på en måte som fremmer hensyn til miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold, forutsatt at disse kravene og kriteriene har tilknytning til leveransen.»
6
§5 og menneskerettigheter i et globalt perspektiv
UN Guiding Principles on Business Human Rights, principle 6 «States should promote respect for human rights by business enterprises with which they conduct commercial transactions» For næringsliv og offentlige sektor: «Salient human rights issues» Risikostyring tar utgangspunkt i en analyse av de mest alvorlige, faktiske eller potensielle, bruddene
7
«Flertallet av oppdragsgivere var ikke spesielt opptatt av grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i anskaffelser.» «Aldri før har så mange oppdrags-givere – på alle tre forvaltningsnivå – stilt gode, etiske krav, men ….»
8
Etiske krav i 620 høyrisikoanskaffelser i 2009 - 2014
9
Etiske krav i 620 høyrisikoanskaffelser i 2009 - 2014
10
§5 - implikasjoner for oppdragsgivere og leverandører
Behov / marked Konkurranse-grunnlag Evaluering / forhandling Tildeling av kontrakt Oppfølging Planlegging Konkurransegjennomføring Kontraktsoppfølging
11
Prioritere - hva er mest alvorlig?
12
«God, gammeldags etisk handel»: Risiko for brudd i første (og andre
«God, gammeldags etisk handel»: Risiko for brudd i første (og andre?) produsentledd
13
«Mest alvorlige brudene»: produkters iboende risiko
14
Ulike nivåer og dimensjoner av risiko
Produksjon Høy-teknologisk <> Arbeidsintensiv Innsats-faktorer (sektor) Bomull, skinn, scampi, vann, jordbruksprodukter, mineraler, kjemikalier . Land Industrialisert land <> Utviklingsland
16
§5 - oppsummert og diskusjon
? Risikostyring - oppdragsgivere Ny tilnærming: «mest alvorlige brudd» Prioritering av anskaffelser Risikostyring - leverandører Hvordan prioritere? Salient Human Rights Issues Viktigere enn noen gang med harmonisering og standardisering Viktigere enn noen gang med samordning og samarbeid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.