Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober 2008 Ola Røyrvik Freelance Provokatør “Kvaliteten på ingeniørutdanningen er god, men mye kan bli langt bedre” NOKUT/Aftenposten

2 Ingeniører? ● Spørsmål: ● Hva mener vi med en INGENIØR? ● Utdanner vi INGENIØRER? - ----------------------- ● Rett Svar: ● Vet ikke! ● Nei!

3 Hva sier Rammeplanen? Delmål 1.: Ingeniørutdanningen skal ha en balanse mellom realfag og teknologifag som gir ingeniøren et solid realfaglig fundament for sin tekniske kunnskap og forståelse. Ingeniøren skal ha realfagkunnskaper som er sammenliknbare med det som oppnås i tilsvarende utdanning internasjonalt. *...norsk grunnutdanning er på et høyt internasjonalt nivå. *...danne grunnlag for livslang læring i form av etter- og videreutdanning ved universiteter... Utdanning Opplæring

4 Utgangspunkt i Dept. ECE - UofI

5 Bachelor - ECE ABET NOKUTSEFI

6 Bachelor - ECE

7 Hva gjør vi? Et eksempel: Analog signalbehandling - MatMet II Studentene er nesten helt blanke i: Differensiallikninger Komplekse tall og funksjoner Studentene får ikke: Korrelasjoner Folding Energiestimat Lab ++++

8 Hva gjør vi? Vi tilbyr dem langt under minimum av det studentene trenger av Matte/Fysikk. (35sp) **** “Kan du ikke snakke en halv time om kvantemekanikk så har studentene hørt om det” **** HUSK TERSKELEN!

9 Hva gjør vi? Vi presenterer det i feil rekkefølge. **** El.læra - Fysikk - Vaktoranalyse (som valgfag) ****

10 Hva gjør vi? Vi slipper studenter videre som ikke har tilegnet seg et minimum av det lille vi forventer av dem. **** “Tekniske fag bruker ikke Matte/Fysikk”

11 Hva gjør dette med studentene? DEMOTIVERER! **** Vi misbruker studentenes tid. “We used language beyond the child's understanding. The better pupils were able to form what Peel (6) refers to as 'verbal habits' and parrot the words when required to do so, on a stimulus- response (7) level. The less bright were completely bewildered by the whole process.” Schofield “LOSING”

12 Hvem har ansvaret? Alle sier at JEG har det! Jeg mener at Rigemor og resten av styret har det

13 Hvor er ledelsen? Jeg har ikke hørt en eneste leder noen gang stille spørsmål ved om det vi gjør holder mål. Manglende faglig kompetanse Totalt fravær av pedagogisk innsikt Ledelse Administrasjon

14 Hvor er ledelsen? Ingen styring på fagplanutviklingen! ***** Liten forståelse for utdanning på et akademisk nivå! ***** “Lærersosialisering” inn i “Skolekoden” Ledelse Administrasjon

15 Jeg mener jeg har rett til å forvente GODE ledere på alle nivåer? Studentene bør KREVE gode ledere! Ledelse Administrasjon

16 Rammeplanen! Delmål 1.: Ingeniørutdanningen skal ha en balanse mellom realfag og teknologifag som gir ingeniøren et solid realfaglig fundament for sin tekniske kunnskap og forståelse. Ingeniøren skal ha realfagkunnskaper som er sammenliknbare med det som oppnås i tilsvarende utdanning internasjonalt. *...norsk grunnutdanning er på et høyt internasjonalt nivå. *...danne grunnlag for livslang læring i form av etter- og videreutdanning ved universiteter... Utdanning Opplæring

17 “If an unfriendly foreign power had attempted to impose on America the mediocre educational performance that exists today, we might well have viewed it as an act of war.” A Nation At Risk (-83) PURGAMENTUM INIT, EXIT PURGAMENTUM


Laste ned ppt "Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google